شناسهٔ خبر: 73380 - سرویس وزارتی

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی:

رئیس جمهوری بر تشکیل کمیته مشترک حمل‌ونقل و زیرساخت بین ایران و ارمنستان تاکید کرد

امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی از تاکید رئیس جمهوری بر تشکیل کمیته مشترک حمل‌ونقل و زیرساخت بین ایران و ارمنستان در دیدار با مقامات این کشور خبر داد.

امین ترفع  که وزیر راه و شهرسازی را در سفر به ارمنستان همراهی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات برنامه‌های دو روز گذشته،  اظهار داشت: روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در دو جلسه جداگانه با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت و معاون نخست وزیر ارمنستان دیدار کرد.

وی افزود: در جلسه اول بحث و گفت‌وگو پیرامون مسائل مشترک میان در حوزه حمل‌ونقل، زیرساخت، اتصال شبکه‌های ریلی و جاده‌ای دو کشور به یکدیگر و امکان سرمایه‌گذاری ایران در پروژه‌های ارمنستان انجام شد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نتایج حاصل از برگزاری این جلسه گفت: مقرر شد کمیته مشترک حمل‌ونقل و زیرساخت با هدف بررسی ابتکارات و امکان صادرات خدمات فنی-مهندسی، همچنین مسائل مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی میان دو طرف تشکیل شود.

ترفع تصریح کرد: ارمنستان برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در کریدور شمال-جنوب و موافقتنامه خلیج‌فارس-دریای سیاه نقش مهمی ایفا کند.

وی در ادامه به دیدار وزیر راه و شهرسازی و معاون نخست وزیر ارمنستان در روز اول اشاره کرد و گفت: در این جلسه طرفین بر اهمیت نقش توسعه ترانزیت در منطقه تاکید کردند و معاون نخست وزیر ارمنستان ضمن تاکید مجدد بر تشکیل کمیته مشترک حمل‌ونقل و زیرساخت بین دو کشور خواستار تسریع در فرایند اجرایی توافقنامه خلیج‌فارس-دریای سیاه تا پایان ۲۰۱۹ شد.

به گفته مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی پس از شرکت در دو اجلاس فوق‌الذکر در همايش بين‌المللی ظرفيت‌های ترانزيتی اوراسيا حاضردر سخنانی بر اهمیت و موقعيت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب، ظرفيت مناسب بنادر، پایانه‌های مرزی و ديگر زيرساخت‌های حمل‌و‌نقل موجود در كشور برای تسهيل جريان حمل‌و‌نقل و تجارت بين‌المللی و منطقه‌ای تأكيد کرد.

ترفع هدف از برگزاری همایش بین‌المللی ظرفیت‌های ترانزیتی اوراسیا را تشریح مزایای توافقنامه تجارت ترجیحی و اجرای آن از اول آبان ماه، همچنین چگونگی رفع محدودیت‌های تجاری و عوامل کند کننده فرایند حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان کرد و افزود: در این همایش به مبحث E-CORRIDOR نیز پرداخته شد و دیجیتالی شدن فرایند‌های حمل‌ونقل و دریافت الکترونیکی عوارض در اتحادیه اوراسیا مطرح گردید.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نشست‌ها و برنامه‌های روز دوم اجلاس اتحادیه اوراسیا نیز بیان داشت: در روز دوم وزیر راه و شهرسازی، دکتر روحانی رئیس جمهوری را در اجلاس مختلف با سران کشور‌های اتحادیه اوراسیا همراهی می‌کند.

ترفع یادآور شد: رئیس جمهوری در دیدار با مقامات ارمنستان بر تشکیل کمیته حمل‌ونقل و زیرساخت تاکید کرد.

گفتنی است؛ تحت همایش بین‌المللی ظرفیت‌های ترانزیتی اوراسیا، پنل‌های تخصصی با موضوعات نقش صنعت در ترانزیت، دیجیتال فاینانس و زیرساخت‌های پیشرفته برگزار شد.