شناسهٔ خبر: 73452 - سرویس هواشناسی

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان:

بارش‌های دهه اول مهرماه جاری در سیستان و بلوچستان بی‌سابقه است/ رکوردشکنی بارش‌های پاییز در "مهرستان"

محسن حیدری هواشناسی سیستان و بلوچستان محسن حیدری با بیان اینکه مهرماه جزو کم‌بارش‌ترین ماه‌های سیستان و بلوچستان است، بارش‌های ۹ روز نخست پاییز در برخی نقاط این استان را در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه خواند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه، بارش‌های همرفتی پاییز عصر دیروز و دیشب نیز در این استان ادامه داشت، گفت: این بارندگی‌ها برای نخستین‌بار به نیمه‌شمالی استان نفوذ کرد و بارش‌ها از خاش و زاهدان گزارش شد.

وی افزود: بیشینه بارش‌های شبانه‌روز گذشته با میزان ۴۴.۶ میلی‌متر از شهر "مهرستان" گزارش شد که این میزان بارندگی در این هنگام از سال در ۱۶ سال اخیر، بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این بارش شدید در برخی مناطق با چاشنی تگرگ و تندباد لحظه‌ای نیز همراه بود، ادامه داد: در روستای "سیب و سولان" شهرستان سیب‌سوران نیز رکورد بارش‌های مهرماه شکسته شد و برای نخستین‌بار در ۱۶ سال اخیر در این موقع از سال ۲۳ میلی‌متر باران بارید.

حیدری خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از ایستگاه‌های "دهک" در سراوان ۱۵، "سیرکان"، "پیرآباد" و "سوران" در جنوب‌شرق استان ۱۰ و شهر خاش ۵.۲ میلی‌متر باران ثبت‌شده است. حجم بارش‌های این موقع از سال در خاش نیز طی ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های فصل پاییز و به‌ویژه مهرماه سهم قابل‌توجهی در تأمین بارش سال آبی استان ندارد، گفت: بارندگی‌های این ماه در استان از بی‌نظمی بسیار بالایی برخوردار است به‌طوری‌که در طول ۵۷ سال اخیر تنها ۱۴ بار در مهرماه در زاهدان باران باریده که تنها در سه سال آن میزان بارش‌ها بیش از ۱۰ میلی‌متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در زابل نیز طی ۳۰ سال اخیر تنها چهار بار در مهرماه بارندگی گزارش شده که بیشترین بارش آن سه میلی‌متر بوده است.

حیدری به ادامه فعالیت موج دوم سامانه بارشی در استان سیستان و بلوچستان اشاره و عنوان کرد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی، انتظار می‌رود هم‌چنان تا اوایل هفته آینده این سامانه در استان فعال باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امروز نیز وقوع ناپایداری‌ها در زاهدان ادامه یابد، گفت: بعدازظهر دیروز با تشدید جریانات همرفتی در زاهدان و شکل‌گیری ابرهای کومولونیمبوس، تندباد لحظه‌ای، رعد و برق و رگبار پراکنده باران رخ داد اما میزان بارندگی قابل‌توجه نبود.