شناسهٔ خبر: 73470 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

ائتلاف منطقه ای موجب افزایش امنیت کشتیرانی خواهد شد / تشکیل ائتلاف با کشورهای خارج از منطقه مورد قبول نیست/سالانه ۵۵ هزار فروند کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز عبور می کند

همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با حضور وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: آبراه های بین المللی تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان یکی از امن ترین راه های دریایی با توجه به اقتدار و ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری درخصوص پیشنهاد ریاست جمهوری ایران در بحث امنیت خلیج فارس و دریای عمان و ائتلاف منطقه ای اظهار داشت: آبراه های بین المللی تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان یکی از امن ترین راه های دریایی با توجه به اقتدار و ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در یک دهه اخیر نه تنها شاهد برقراری امنیت دریانوردی توسط ناوگان نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در آب های تحت مسئولیت خودمان بودیم بلکه در محدوده های پرخطر سواحل سومالی که تهدید دزدان دریایی وجود داشته، نیروهای دریایی ما در تامین امنیت کمک کرده و در آنجا حضور داشتند.

وی افزود: بنابراین با توجه به توان و اقتداری که برای تامین امنیت توسط نیروی دریایی کشورهای منطقه وجود دارد، قاعدتا انتظار می رود که این امنیت توسط کشورهای منطقه ایجاد شود. در این خصوص جمهوری اسلامی ایران هم طبیعتا با توجه به اینکه یکی از بزرگترین ناوگان های تجاری دنیا را در اختیار داشته و بنادر مهمی در منطقه دارد، توانسته از طریق نیروهای دریایی خودش امنیت ناوگان تجاری اش را تامین کند. این رویکردی است که قطعا می تواند تضمین کننده آبراه های منطقه باشد.

مدیرعامل سازمان بنادری و دریانوردی تصریح کرد: درخصوص پیشنهاد ریاست جمهوری و ایده ایشان چنانچه هماهنگی بین کشورهای منطقه با توجه به این پیشنهاد فراهم شود و در قالب ائتلاف منطقه ای بتوانند صلح و امنیت کشتیرانی را تضمین کنند، به مراتب تساهل های بهتری را شاهد خواهیم بود تا اینکه کشورهای خارجی و ائتلاف متشکل از کشورهای بیگانه در یک منطقه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: طی سال های متمادی توانستیم امنیت آبراه های خودمان را تضمین کنیم. هم اکنون از تنگه هرمز سالانه ۵۵ هزار تردد کشتی اقیانوس پیما ثبت می شود که در ایمنی و امنیت کامل عبور می کنند. این مساله با اقتداری که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه تامین کرده اند، به وجود آمده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص چالش ها در خلیج فارس به خصوص در بحث امنیتی که هم اکنون وجود دارد، اظهار داشت: اگر شرایط به صورت معمول به کشورهای منطقه سپرده شود، قاعدتا هیچ چالشی نخواهیم داشت. چالش از زمانی آغاز می شود که دخالت کشورهای بیگانه در این منطقه دیده شود.

وی ادامه داد: مهمترین چالش این است که صحبت هایی مبنی بر تشکیل ائتلاف های بین المللی و کشورهای خارجی که متعلق به این منطقه نیستند، برای تامین امنیت مطرح می شود که به هیچ وجه مورد قبول نیست. تاکید ما به عنوان مرجع دریایی حاکمیتی کشور این است که از سهم و دیدگاه خودمان به عنوان متولی بنادر بازرگانی و کشتیرانی این است که امنیت باید توسط کشورهای منطقه تامین شود.