شناسهٔ خبر: 73515 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خبر داد

احداث ۱۴۸۰ واحد در طرح اقدام ملی استان قم

صبوری قم حسن صبوری با اشاره به اینکه در مرحله اول ۱۸۰ واحد ساخته خواهد شد، گفت: درکل طراحی شده است برای تعادل بخشی به بازار مسکن در استان قم ۱۴۸۰ واحد در طرح اقدام ملی تولید شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری با اشاره به وضعیت مسکن در استان قم، اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات این اداره در حوزه مسکن بحث مسکن مهر است.

وی ادامه داد: این طرح در استان قم با حجم عظیمی شروع شد و امروز در مراحل پایانی این طرح هستیم و امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد.

تنها۱۹۰ واحد مسکن مهر ناتمام است

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه حدود ۴۳ هزار واحد مسکن مهر در استان قم سیاستگذاری و اجرا شد، گفت: امروز تنها یک تعاونی است که واحدهای تحویل داده نشده دارد و از تعداد ۲۵۶ واحد ۱۹۰ واحد آن بصورت ناتمام است که امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد.

وی بیان داشت: بعد از اینکه مسکن مهر به اتمام رسید وزارت خانه سیاست جدیدی را شروع کرد و آن هم طرح اقدام ملی بود تا بتوانیم تولید مسکن در استان را داشته باشیم.

صبوری عنوان داشت: اداره کل راه و شهرسازی زمین را در اختیار اداره کل بنیاد مسکن قرار می دهد و آن ها هم شروع به ساخت مسکن و در نهایت به افراد واجد شرایط تحویل می دهند.

تولید ۱۸۰واحد در مرحله اول طرح اقدام ملی

وی افزود: در مر حله اول زمینی به متراژ ۱۱ هزار متر مربع که استعداد ۱۸۰ واحد مسکونی را دارد در محدود پردیسان در اختیار اداره کل بنیاد مسکن قرار گرفت و براساس پیش بینی ها تا سال ۱۴۰۰ این واحد ها در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم تصریح کرد: سه مورد دیگر هم از این اراضی در محدوده پردیسان شناسایی شده و در حال پیگیری برای واگذاری به بنیاد مسکن هست و در تلاشیم تا چند هفته آینده واگذاری صورت بگیرد.

وی گفت: یکی از این اراضی ۱۶هکتار با استعداد ۸۰۰ واحد آپارتمانی و زمینی هایی با متراژ ۱۸هزار متر و یک هکتار با استعداد ۶۰۰ واحد مسکونی درآینده به بنیاد تحویل خواهد شد.

تولید ۱۴۸۰واحد در طرح اقدام ملی

صبوری با اشاره به اینکه در کل در طرح اقدام ملی ۱۴۸۰واحد مسکن تولید خواهد شد، گفت:  به جهت تعادل سازی در بازار مسکن هفت پروژه مشارکتی با استعداد ۷۰۰ واحد مسکونی هم پیش بینی شده است.

وی بیان دشت: توافقنامه ای هم بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع برای تامین مسکن نیروهای مسلح بسته شده است.

۶۰۰ واحد مسکن مهر مشکل قضایی دارند

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به مشکلات قضایی برخی واحدهای مسکن مهر، گفت: حدود ۶۰۰ واحد مسکن مهر دارای مشکلات قضایی هستند که به محض حل شدن این مشکل مراحل ساخت آن ها پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه به تفاوت های مسکن مهر و طرح اقدام ملی اشاره کرد و عنوان داشت: طرح مسکن مهر در کل کشور اجرا شد و زمین این طرح بصورت رایگان در اختیار سازندگان قرار گرفت.

صبوری افزود: مسکن مهر استان قم به خوبی و در جانمایی مناسبی اجرا شد اما در کل کشور چون این مسئله در اختیار تعاونی ها قرار گرفت متاسفانه عملکرد خوبی ارائه نشد و ساخت و ساز ها کیفیت مناسب را نداشت ومشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.

وی بیان داشت: در طرح اقدام ملی فعلا یک وام ۵۰ میلیونی تعریف شده است و این طرح برای شهرهای زیر صد هزار نفر است البته به دلیل شرایط خاص قم این طرح در قم هم اجرا می شود.

ثبت نام برای طرح اقدام ملی از طریق سایت در آینده

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به شرایط افراد برای ثبت نام در طرح اقدام ملی، خاطرنشان شد: سایتی بصورت پایلوت برای این طرح آماده شده است و فعلا فقط در استان کرمان در حال شروع ثبت نام است اما به محض باز شدن این سایت واجدان شرایط استان قم هم می توانند ثبت نام کنند.

وی افزود: فعلا شرایطی اعلام نشده است اما این طرح برای دهک های پایین جامعه و کسانی که درآمد کافی ندارند و مسکن ملکی به نام آنها نیست اختصاص خواهد یافت.

صبوری ادامه داد: اگر تعداد متقاضیان زیاد باشد امتیاز بندی خواهد شد و در غیر اینصورت هر کسی که ثبت نام کند مسکن خود را دریافت خواهد کرد.