شناسهٔ خبر: 73606 - سرویس وزارتی

در نامه‌ای از سوی وزیر راه و شهرسازی

ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان برای اجرا ابلاغ شد

محمد اسلامی امضا محمد اسلامی در نامه‌ای به وزیر کشور، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور، ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان را برای اجرا، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رحمانی فضلی، وزیر کشور؛ علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی؛ رجبی، رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور، ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان «طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی» را که تهیه، تدوین و تصویب شد را برای اجرا، ابلاغ کرد.

در نامه وزیر راه و شهرسازی آمده است: در اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴، بدینوسیله ویرایش سوم مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان «طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی» که مراحل تهیه، تدوین و تصویب را در وزارت راه و شهرسازی گذرانده جهت استحضار و صدور دستور برای اجرا از تاریخ اول آبان ۹۸ در کل کشور، ابلاغ می‌شود.

در ادامه آمده است: زمان انقضای ویرایش سال ۱۳۹۲ مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان، دو سال بعد از تاریخ این ابلاغ خواهد بود و بنابراین از تاریخ اول آبان ۹۸ لغایت دو سال بعد از تاریخ این ابلاغ، استفاده از هرکدام از دو ویرایش فوق‌الذکر مجاز شمرده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما بر اساس اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ویرایش 1398 مبحث هشتم مشتمل بر پنج فصل کلیات، مشخصات مصالح و کنترل کیفیت، ضوابط عمومی، ساختمان‌های بنایی مسلح، ساختمان‌های بنایی با کلاف و سه پیوست است. در ویرایش جدید، بحث ساختمان‌های بنایی مسلح به صورت جامع ارایه شده است. این ساختمان‌ها با توجه به عملکرد مناسب در برابر زلزله، در کشورهای پیشرفته لرزه‌خیز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین با توجه به تکمیل و گسترش این فصل از مبحث با افزودن مباحث مربوط به بارگذاری، تحلیل و طراحی ساختمان‌های بنایی مسلح به روش مقاومت نهایی، مجموعه‌ای کامل در اختیار جامعه مهندسان قرار داده شده است تا مشوقی برای استفاده گسترده از ساختمان بنایی مسلح در ایران باشد.

فصل پنجم ویرایش جدید مبحث، تحت عنوان ساختمان‌های بنایی باکلاف، به طور کلی دوباره نویسی شده است. این فصل نسبت به ویرایش قبلی گسترش قابل ملاحظه ای یافته و بسیاری از ابهامات و کمبودهای موجود بر طرف شده است. همچنین، با توجه به وجود امکانات فنی و اقتصادی ساخت ساختمان‌های بنایی باکلاف در اقصی نقاط کشور و نظر به آسیب‌پذیر بودن ساختمان‌های بنایی سنتی غیرمسلح (بدون کلاف)، بحث اخیر از مبحث هشتم حذف شده است. رعایت الزامات مندرج در مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی، در کنار سایر مباحث مقررات ملی ساختمان و نیز استانداردها و آیین نامه های ساختمانی نقش موثری در ارتقای کیفیت این ساختمان‌ها خواهد داشت.