شناسهٔ خبر: 73662 - سرویس هواشناسی

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو:

"پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی" به‌کمک مدیریت منابع آب و بهینه شدن محصولات کشاورزی می‌آید

عباس رنجبر عباس رنجبر با اشاره به تاسیس "پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی" دراستان ایلام گفت: این پژوهشکده با رویکردهای مساله‌محور و عملیاتی‌محور به‌کمک مدیریت منابع آب و بهینه‌شدن محصولات کشاورزی می‌آید.

عباس رنجبر، رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به‌این‌که بخشی از فعالیت هواشناسی مربوط به پژوهش و توسعه محصولات است، هواشناسی را یک حوزه بین‌رشته‌ای خواند و گفت: با توجه به میان‌رشته‌ای بودن این حوزه و بهره‌بردن از شاخه‌های مختلف علمی نظیر فیزیک و مهندسی، همگرایی و یکپارچه‌سازی گرایش‌های علمی در قالب پژوهش‌های هواشناسی انجام می‌شود.

وی، رخداد پدیده‌های هر منطقه را دارای ویژگی‌های خاص آن منطقه عنوان کرد و افزود: عوامل مختلفی در این خصوص دخیل است که شناخت ابعاد مختلف مجموعه این عوامل از طریق پژوهش به‌دست می‌آید و این رسالت بخش پژوهشی است که می‌تواند ابعاد مختلف پدیده‌ها را بررسی و تلاش کند تا محصولات موردنیاز از نظر جنبه‌های پیش‌بینی و کاربردی تهیه شود و در اختیار مجموعه عملیاتی قرار گیرد.

رنجبر با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی، موافقت اصولی تاسیس و راه‌اندزی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو را از سال‌ها قبل داشت، خاطرنشان کرد: در سفر رییس‌جمهور به استان ایلام با تاسیس پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی ایلام در زیرمجموعه این پژوهشگاه موافقت اصولی صورت گرفتٰ.

پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی می‌تواند حلقه واسط دستاوردهای پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی باشد

وی با بیان اینکه با تاسیس پژوهشکده هواشناسی  آب و کشاورزی در ایلام، شمار پژوهشکده‌های سازمان هواشناسی کشور به سه عدد رسید، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از منابع آبی کشور در مناطق غربی قرار دارد و بحث کشاورزی نیز در این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار استٰٰٰ و همچنین برای اینکه از رویکردهای سنتی خارج شویم و از منابع آب و خاک کشور استفاده بهینه‌ شود، این پژوهشکده در این منطقه شکل گرفت و می‌تواند حلقه واسط دستاوردهای پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی باشد.

پژوهشکده با رویکرد مساله‌محور و عملیاتی‌محور، طرح‌هایی را در راستای هواشناسی آب و کشاورزی انجام می‌دهد

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: این پژوهشکده سعی دارد با رویکرد مساله‌محور و عملیاتی‌محور، طرح‌هایی را در راستای هواشناسی آب و هواشناسی کشاورزی انجام دهد و با توجه به اینکه کار چندان زیادی در زمینه هواشناسی آب صورت نگرفته است، پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی. اولین پژوهشکده‌ای است که می‌تواند با این رویکرد فعالیت کند.

وی افزود: در سفر اخیر رییس سازمان هواشناسی کشور به ایلام این پژوهشکده فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد و درصدد است که بتواند محصولاتی را در حوزه هواشناسی آب و کشاورزی در کشور و حتی منطقه تولید کند. در همین راستا با کمک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و مشارکت و همکاری پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی، سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که میزان غلظت ذرات معلق و گرد و خاک را در مسیرهای منتهی به حرمین را پیش‌بینی می‌کند.

طرح توسعه هواشناسی کاربردی در دستور کار پژوهشکده قرار خواهد گرفت

رنجبر عنوان کرد: در این پژوهشکده همچنین طرح توسعه هواشناسی کاربردی در دستور کار قرار خواهد گرفت تا پیش‌بینی‌های فصلی را در اختیار سازمان هواشناسی و نیز کشاورزان قرار دهد و محصولات مختلفی را با اهداف گوناگون تولید کند. میزان مصرف آب در کشاورزی نیز مساله مهم دیگری در کشور است که با استفاده از محصولات این پژوهشکده می‌توان مدیریت بهتری در این زمینه اعمال کرد و مصرف بهینه منابع آبی را در دستور کار قرار داد.

وی این پژوهشکده  را مجموعه‌ای نوپا خواند و تصریح کرد: امیدواریم با حمایت استانداری ایلام این مجموعه بتواند در آینده نزدیک محصولات بسیار خوبی تولید کند. هدف این است که با استفاده از ظرفیت‌های سازمان هواشناسی، پژوهشکده بتواند به عنوان حلقه واسط بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی عمل کند تا بتواند طرح‌ها و محصولاتی را که برای کشور مساله شده است حل کند و در اختیار مسوولان قرار دهد.

حداقل‌ها برای شروع کار فراهم شده است/ امیدواریم با حمایت استانداری ایلام پژوهشکده را توسعه دهیم

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با اشاره به اینکه این پژوهشکده سه گروه پژوهشی دارد و علی‌رغم اینکه از نظر ساختار، نیروی انسانی آن به‌صورت کامل تکمیل نشده اما حداقل‌ها برای شروع کار فراهم شده است و امیدواریم با حمایت‌های لازم بتوانیم توسعه مطلوب و مورد نظر پژوهشکده را انجام دهیم. پژوهشکده به‌صورت موقت در ساختمانی استیجاری فعالیت خود را آغاز کرده است اما زمینی برای ساخت در اختیارمان قرار گرفته و امیدواریم با حمایت استانداری ایلام اقدامات مناسبی در این خصوص انجام دهیم.