شناسهٔ خبر: 73666 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی:

آموزش صنف‌های فعال در ساخت و ساز از ضرورت‌های رسیدن به توسعه پایدار است

قربانعلی زاده قاسم قربانعلی‌زاده با تأکید بر اهمیت هوشمندسازی پروژه‌های عمرانی و افزایش تاب‌آوری آن‌ها گفت: آموزش صنف‌های مختلف فعال در بخش ساخت و ساز کشور یکی از ضرورت‌های دست‌یابی به این هدف و رسیدن به توسعه پایدار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قاسم قربانعلی‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و مهندسی سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی، با بیان اینکه امروزه استفاده از مصالح نوین و هوشمند در ارتقای کیفیت ساختمان‌های مهمی مانند بیمارستان‌ها و کاهش دادن آسیب‌های ناشی از ساخت و ساز روی محیط زیست، نقش ویژه‌ای دارد، گفت: حداقل کردن مصرف سوخت‌های فسیلی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از مسائلی هستند که در طراحی بناهای مختلف باید مدنظر قرار گیرند.

عضو هیئت مدیره سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی با تأکید براینکه بناهایی مانند بیمارستان‌ها براساس آیین‌نامه‌ها و مقررات خاصی در قالب نظام فنی و اجرایی کشور ساخته می‌شود، افزود: البته نباید فراموش کنیم که عوامل مختلفی در ساخت و ساز نقش دارند و آموزش آن‌ها یکی از بحث‌های مغفول مانده است.

قربانعلی‌زاده با اشاره به ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان درباره آموزش صنوف ساختمانی، ادامه داد: اقدام‌های پراکنده‌ای برای آموزش کارگران ساختمانی انجام شده، اما همچنان شاهد حضور نیروهای فاقد صلاحیت در اجرای بناهای ساختمانی هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی سازمان مجری آموزش کارگران ساختمانی را یک ضرورت خواند و گفت: آموزش‌دهی به این نیروها و اعطای گواهینامه‌های لازم به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای در احداث بناهای با کیفیت و دستیابی به توسعه پایدار دارد.

وی در ادامه به وضع اعتباری پروژه‌های درمانی سازمان مجری در سال ۱۳۹۸ اشاره و اظهار کرد: با وجودی که از نظر اعتباری سال بسیار سختی داریم ۳۶ پروژه بیمارستانی فعال هستند و برخی از آن‌ها نیز در مرحله طراحی هستند.

عضو هیئت مدیره سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی اظهار کرد: چنانچه اعتبار مالی مورد نیاز تأمین شود، درمجموع ۱۲ پروژه بیمارستانی امسال تکمیل می‌شوند که تاکنون شاهد افتتاح برخی از آن‌ها نیز بوده‌ایم.

به نقل از روابط عمومی سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی، معاون برنامه‌ریزی و مهندسی سازمان مجری در پایان با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت بناهای دولتی و عمومی گفت: با وجود دشواری‌هایی که تحریم‌ها برای تهیه و استفاده از فن‌آوری‌هایی مانند میراگرها و جداسازهای لرزه‌ای ایجاد می‌کند، استفاده از این فناوری در سه پروژه سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی آغاز شده است.