شناسهٔ خبر: 73759 - سرویس جاده‌ای

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

سه توصیه به زائران برای ایام بازگشت از سفرهای اربعین

ترافیک اتوبوس باتوجه به اینکه روزهای ۲۴ تا ۲۹ مهرماه به عنوان ایام اوج سفرهای اربعین معرفی شده است، توصیه می‌شود زائران برای بازگشت؛ زود‌تر سفر خود را شروع کرده، حتما از پایانه خود خارج شده و از همان جا به کشور بازگردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طرح ایام اربعین حسینی امسال از تاریخ هفدهم مهرماه تا سوم آبان ماه برگزار می‌شود که روزهای ۲۴ تا ۲۹ مهرماه به عنوان ایام اوج سفرها معرفی شده است.

طرح مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک دور بازگشت سفرهای اربعین

 در ایام اوج تردد در مسیرهای منتهی به شلمچه و چذابه به صورت عادی خواهد بود، اما براساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده برای مدیریت ترافیک در مرز مهران از سیستم «هاب اند اسپوک» استفاده شده که طبق آن به پایانه همدان، اندیمشک و کرمانشاه به عنوان پایانه‌های پشتیبان پایانه مهران مشخص شده‌اند. بر این اساس زائرانی که قصد بازگشت از پایانه مرزی مهران را دارند براساس استان‌های مقصد به یکی از این سه پایانه با استفاده از حمل‌‌ونقل شاتلی منتقل می‌شوند.

این سه پایانه معین، به پایانه‌های هوایی و ریلی نزدیک‌تر است و یکی دیگر از معیار انتخاب این پایانه‌های معین، تمایل سفر زائران در سال‌های قبل بود.  

در ایام اوج سفرهای اربعین زائران در زمان بازگشت از مرز مهران به مقاصد شهر‌های قم، ساری، گرگان، مشهد، بجنورد از پایانه مسافربری  معین همدان منتقل می‌شوند، همچنین زائران در زمان بازگشت از مرز مهران به مقاصد شهرهای اراک، شهر کرد، یزد، اصفهان و خرم آباد از پایانه معین اندیمشک و  زائران به مقاصد شهرهای کرج، رشت، سنندج، قزوین، سمنان، زنجان، تهران، اردبیل، ارومیه، تبریز از پایانه مسافربری معین کرمانشاه منتقل خواهند شد.

استان های خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد و اصفهان نیز باید برای ورود و خروج به کشور عراق از مرز چذابه استفاده و همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر باید برای ورود و خروج به کشور عراق از مرز شلمچه استفاده کنند. البته استان‌های اصفهان، فارس و کرمان می‌توانند از هر دو مرز چذابه و شلمچه تردد کنند.

پیش‌بینی می‌شود امسال با حذف ویزا و آسان‌سازی در تردد مشمولین و دانشجویان  تعداد زائران بیشتر از ظرفیت زیرساخت‌های جاده‌ای و ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشد. لذا انتظار می‌رود زائران اربعین حسینی در سه گام مسئولان متولی حمل‌ونقل در ایام اربعین را همراهی کنند.

نکات قابل توجه برای سفرهای بازگشت از مراسم اربعین

در اولین گام از زائران درخواست می‌شود، سفر خود را زودتر شروع کنند. همچنین زائرنی که به دلیل ضعف بدنی، بیماری و کهولت سن تحمل  مشکلات راه و ازدحام جمعیت در شهرهای مقدس نجف و کربلا را ندارند، سفر خود را قبل از ۲۴ مهر به  پایان برسانند.

در گام دوم از آنجایی که پیش‌بینی تعداد ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسی بر اساس آمار خروجی هر پایانه است؛ درخواست می‌شود متناسب با استان محل زندگی خود فقط از مرز تعیین شده در ابلاغیه‌های رسمی خارج شده و از همان مرز به کشور با گردند. در غیر این با صرف هزینه بیشتری دیرتر به محل زندگی خود باز خواهید گشت.

در گام سوم با توجه به اینکه شنبه ۲۷ مهر روز اربعین است و سه روز مانده به این روز و دو روز بعد از اربعین روز‌های اوج بازگشت زائران به کشور پیش‌بینی شده است. همچنین از آنجایی که همیشه تعداد زائران در زمان بازگشت فراتر از ظرفیت زیرساخت و ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است، امسال برای پیشگیری از بروز مشکل و بحران طرح ویژه روزهای بازگشت اجرا می‌شود.

 با اجرای این طرح زائران به جای بازگشت به مرز مهران و انتقال به محل زندگی خود به سرعت از پایانه مرزی مهران به یکی از پایانه معین همدان، کرمانشاه و اندیمشک منتقل می‌شوند تا از آنجا با ناوگان حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شده به استان و شهر مقصد بازگردند.

یادآور می‌شود این شهرها داری خدمات مناسب رفاهی، موکب‌های خدماتی، هتل و ناوگان اتوبوسی، ریلی و هوایی هستند. بنابراین زود‌تر سفر خود را شروع کرده و حتما از پایانه خود خارج شده و از همان جا به کشور بازگردید.

سامانه جامع ۱۴۱ همراه زائران در ایام اربعین

شایان ذکر است؛ در ایام اربعین سامانه تلفنی ۱۴۱ به صورت ۲۴ ساعته آماده اطلاع‌رسانی به مردم است و آخرین وضعیت ترافیکی و جوی در تمامی محورها به ویژه محورهای منتهی به مرزها را در اختیار زوار و مردم قرار می‌دهد. همچنین پرسنل حاضر در مرکز مدیریت راه‌های کشور آماده پاسخ‌گویی به سوالات و پیگیری از همکاران سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای هستند.

 سایت اینترنتی به آدرسwww.۱۴۱.ir  و نرم افزار موبایلی ۱۴۱  نیز برای اطلاع‌رسانی فعال هستند و این سامانه‌ها اطلاعات لازم از جمله تصاویر ویدیویی مربوط به وضعیت ترافیکی را‌ها را به صورت برخط و یا با تاخیر حداکثر ۵ دقیقه  در اختیار هموطنان قرار می‌دهند.

به علاوه زوار محترم با ارسال نام مبدا و مقصد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ می‌توانند کوتاه ترین مسیر را دریافت ‌کنند و همچنین  زائران می‌توانند از سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ نیز برای ارسال انتقادات و  پیشنهادات خود ارسال کنند تا از سوی همکاران مستقر در سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور مورد پیگیری قرار گیرد.