شناسهٔ خبر: 73913 - سرویس مسکن و شهرسازی

به ریاست معاون معماری و شهرسازی:

هفتمین نشست ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد/ ارایه پیش‌نویس سند سیاستگذاری و تمرکززدایی تهران

برگزاری هفتمین جلسه کارگروه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری پایتخت هفتمین جلسه کارگروه تخصصی شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور با ارائه پیش‌نویس سند سیاستگذاری و تمرکز زدایی تهران به ریاست معاون شهرسازی و معماری با بحث و بررسی در خصوص پیش‌نویس سند و ارایه نظرات شورا در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفتمین جلسه کارگروه تخصصی شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران با موضوع سند سیاستگذاری ساماندهی و تمرکززدایی تهران با دو دستورِ گزارش جلسات کارگروه تخصصی و ارائه پیش‌نویس سند سیاستگذاری ساماندهی و تمرکززدایی تهران به ریاست معاون شهرسازی‌ و معماری وزارت راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارتخانه برگزار شد.

در جلسه فوق، غلامرضا کاظمیان مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران پیش‌نویس سند سیاستگذاری ساماندهی و تمرکز زدایی تهران را ارائه کرد و سند با حضور اعضا به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

بر اساس اعلام دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران از دفاتر حوزه معاونت شهرسازی و معماری، تهیه طرح ساماندهی و تمرکززدایی منطقه شهری تهران با هماهنگی تمام سازمان‌های ذی‌ربط همراه با ساماندهی مرکزیت سیاسی- اداری در تهران پیشنهاد اصلی است که در این سند، اعلام و ارایه شد.

کاظمیان مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران پیش‌نویس سند را در ۱۱ بند قابل تفکیک برشمرد و اعلام کرد: مبانی و چارچوب سند، ابر مساله‌های تهران، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تهران، رویکردهای متداول در مواجهه با مسائل کلانشهرها و پایتخت‌ها، روندها و عوامل شکل‌گیری وضع موجود، مطالعات و طرح‌های پیشین، تجارب جهانی انتقال پایتخت، سیاست‌های بنیادین، سناریوهای آینده تهران و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری سند مطالعه و تدوین شده است.

وی در خصوص نتایج حاصل از این مطالعه گفت: تهران اگرچه مسائل و مشکلات جدی دارد اما مسائل آن قابل‌حل است. همچنین با توجه به اینکه چالش‌های تهران یکباره به وجود نیامده‌اند راه‌حل‌های آن نیز یکباره و دفعی نیستند.

کاظمیان ادامه داد: مسائل تهران فقط در سطح شهر قابل‌حل نیستند بلکه در چهار سطح محلی، منطقه ای، ملی و جهانی باید حل شوند. در عین حال اگرچه تهران مسائل و مشکلات متعددی دارد اما از پتانسیل‌های فراوانی نیز برخوردار است. همچنین مرکزیت اداری و سیاسی تنها عامل مسائل تهران نیست.

مسائل شهری تهران قابل حل هستند

در ادامه جلسه محمدحسین شریف‌زادگان استاد دانشگاه شهیدبهشتی گفت: دولت ایران توانایی اقتصادی برای انتقال مرکز سیاسی- اداری کشور را ندارد و در عین حال مسائل تهران مسائل غیرقابل حلی نیستند.

شریف زادگان با اشاره به اینکه دولت‌ها از سال ۶۴ تاکنون بحث انتقال پایتخت را مطرح کرده‌اند و طرح‌ها و مطالعات فراوانی در این زمینه وجود دارد، تاکید کرد: باید دیدگاه‌ها به رویکرد تبدیل شوند و در این خصوص ضرورت دارد تا اجماعی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل تهران قابل حل هستند و باید با عزم و اراده به حل مشکلات تهران و ساماندهی آن همت گمارد.

تاکید بر حل هرچه سریعتر مسائل زیست‌محیطی تهران

اسفندیار زبردست استاد شهرسازی دانشگاه تهران نیز در نشست فوق اعلام کرد: در سند ارایه شده تاکید بر انتقال پایتخت نیست، بلکه ساماندهی مرکز سیاسی- اداری طرح شده است که باید با این رویکرد طرح ساماندهی مرکز سیاسی- اداری پایتخت را دنبال کرد.

به گفته زبردست، تاکید بر تمرکز زدایی از سال‌ها قبل شروع شد و به همین دلیل باید شیوه برنامه‌ریزی را در خصوص تهران تغییر دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تهران مسائل زیست محیطی فراوانی دارد که باید در حل آنها همت گماشت، خاطرنشان کرد: کشور در حال حاضر از نظر اقتصادی شرایط انتقال پایتخت را ندارد و باید بر روی ساماندهی آن همت گماشت و اما انتقال مرکز سیاسی- اداری به نزدیکی تهران، طرحی است که به نظر می‌رسد قابلیت بررسی‌های بیشتر را دارد.

گفتنی است: در نشست فوق، فرزانه صادق‌مالواجرد، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛ محمدجعفر علیزاده، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی؛ محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛ غلامرضا کاظمیان، مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران و نمایندگانی از نهاد ریاست جمهوری، ستاد کل نیروهای مسلح، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان محیط زیست، شهرداری تهران، وزارت اطلاعات، مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتند.