شناسهٔ خبر: 73953 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

تولید انبوه مسکن، راه ساماندهی بازار است

سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، در شرایط فعلی تنها راه کار برای خانه دار کردن جوانان ورود دولت برای تولید مسکن است، راه حل مقابله با سوداگری در بازار مسکن را اعمال سیاست‌های مالیاتی دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، سیدهادی بهادری با اشاره به چشم انداز بازار مسکن گفت: روند بازار نشان می دهد که قیمت ها در بازار شیب نزولی به خود گرفته است و آمار ماهیانه قیمت مسکن نیز از همین موضوع حکایت دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه به دلیل چشم انداز کاهش قیمت مسکن، خرید و فروش در بازار به ندرت انجام می شود، افزود: این موضوع می تواند منجر به ترغیب فروشندگان به کاهش قیمت شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین به تاثیر ثبات نسبی متغیرهای اقتصادی در شیب نزولی قیمت خانه و زمین بازار ملک اشاره کرد و ادامه داد: بازار مسکن طبیعتا وابسته به متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز است و با توجه به روند کاهشی و تثبیت این نرخ طی ماه های اخیر هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ تاثیر در قیمت نهاده های ساختمانی در بازار مسکن تاثیر گذار بوده است. متوسط قیمت مسکن در تهران طی دو ماه گذشته ماهانه حدود ۳ درصد کاهش پیدا کرد.

بهادری با بیان اینکه قطعا بهبود وضعیت بازار مسکن به صورت دائمی، در گرو تولید گسترده مسکن خواهد بود، تاکید کرد: از این رو تا زمانی که دولت و وزارت راه و شهرسازی اقدام به مسکن سازی نکند، باید شاهد بروز تلاطمات بازار مسکن باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تنها راه حل مقابله با سوداگری در بازار مسکن را اعمال سیاست‌های مالیاتی دانست و گفت: در مدیریت بازار مسکن دو مقوله وجود دارد که یکی مربوط به تعادل بین عرضه و تقاضا است و دیگری بحث مقابله با سوداگری است. در بحث عرضه و تقاضا ما باید به سمت افزایش عرضه برویم و هرچه بتوانیم به سمت تولید بیشتر برویم قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت و به دنبال آن اجاره‌ها نیز کاهش خواهد یافت. کشور سالانه به ۹۰۰ هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد در حالی که طی سه سال گذشته کمتر از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در هر سال ساخته شده است.

بهادری افزود: در شرایط فعلی تنها راهکار برای خانه دار کردن جوانان ورود دولت برای تولید مسکن است، در غیر این صورت حتی اگر میزان تسهیلات خرید مسکن افزایش یابد، باز با توجه به افزایش قیمت ها، تسهیلات کفاف خرید مسکن را نخواهد داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: برخی معتقدند با افزایش میزان تسهیلات مسکن قدرت خرید را می توان افزایش داد اما این امر موجب بروز تورم در بازار می شود، همچنین این مسئله قطعا تشدید گرانی در بازار را به دنبال خواهد داشت.

بهادری تاکید کرد: افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن در شرایط عادی راه کار قابل قبولی باشد، اما در شرایط کنونی که میزان تقاضا بسیار بالاتر از عرضه است، افزایش سقف تسهیلات موجب هجوم خریداران برای خرید مسکن و افزایش قیمت ملک می شود و می تواند عرضه و تقاضا را نامتعادل تر کند.