شناسهٔ خبر: 74035 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان:

سهمیه همدان در طرح اقدام ملی مسکن ۹۰۰۰ واحد است/ عملیات اجرایی ساخت واحدها را آغاز کرده‌ایم / محلات هدف بازآفرینی شهری در ۹ شهر همدان شناسایی و طرح اقدام ملی آغاز شد

حسن ربانی ارشد مدیرکل راه و شهرسازی همدان حسن‌ربانی ارشد، سهمیه استان همدان در طرح اقدام ملی تولید و عرضه را ۹ هزار واحد اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی ساخت این واحدها را آغاز کرده‌ایم.

حسن ربانی‌ارشد، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سهمیه ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را ۹۰۰۰ واحد عنوان کرد و گفت: این پروژه در استان همدان در سه‌ شاخه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر با مسوولیت سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر با مسوولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بازآفرینی شهری با مسوولیت شرکت بازآفرینی شهری ایران دنبال می‌شود.

سهمیه استان در حوزه بازآفرینی ۲۷۰۰ واحد است

وی افزود: اقدامات انجام‌شده در حوزه بازآفرینی شهری، بیش‌تر در حوزه خود مالکی است؛ یعنی در این راه تشویق‌ها و تسهیلاتی به مردم ارائه می‌شود تا مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده مشارکت فعالی داشته باشند. سهمیه استان در این حوزه 2700 واحد مسکونی تعریف شده است که از این تعداد پروانه ساختمانی برای۵۰ درصد متقاضیان این سهمیه صادر شده که برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.

بنیاد مسکن ۲۰۰۰ واحد مسکونی را در شهرهای زیر یک‌صدهزار نفر می‌سازد/ زمین ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی را در اختیار بنیاد مسکن قرار داده‌ایم

وی افزود: 2000 واحد مسکونی نیز از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر 100 هزار نفر در استان همدان ساخته خواهد شد که در این بخش اولویت اول با زمین‌هایی است که در تملک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مردم است و اولویت بعدی نیز زمین‌های دولتی است؛ در این بخش، اداره کل راه و شهرسازی استان همدان برای بارگذاری هزار واحد مسکونی در شهرهای نهاوند، تویسرکان و اسدآباد، زمین را در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده است.

ساخت ۳۵۰۰ واحد از طریق سازمان ملی زمین و مسکن

وی، سهمیه استان همدان از طریق سازمان ملی زمین و مسکن را 3500 واحد مسکونی خواند و گفت: ساخت و احداث این تعداد واحد از طریق انعقاد تفاهمنامه‌ با دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد. در این بخش تاکنون، شش تفاهمنامه‌ منعقد شده که برای مثال، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی قرار است ۸۰۰ واحد را بسازد؛ همچنین با وزارت دفاع نیز تفاهمنامه‌ منعقد و جلساتی برگزار شده است تا ۱۰۰۰ واحد مسکونی نیز از این طریق ساخته شود. حدود ۷۰۰ واحد نیز به صورت آماده‌سازی و مشارکت به سازمان ملی زمین و مسکن معرفی کرده‌ایم که در مرحله فراخوان بعدی قرار می‌گیرد. تعدادی پروژه نیمه‌کاره نیز داشته‌ایم که قرار است تکمیل آن‌ها را در قالب تفاهم‌نامه‌‌هایی به اشخاص و سازمان‌ها واگذار کنیم.

برنامه زمان‌بندی ساخت این واحدها تا پایان سال ۹۹ تعریف شده است

وی با اشاره به این‌که در بخش‌های مختلف طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را در استان همدان آغاز کرده‌ایم، گفت: برنامه زمان‌بندی ساخت این واحدها تا پایان سال ۱۳۹۹ تعریف شده است و ما جزئیات زمان‌بندی هر کدام از پروژه‌ها را به‌زودی در اختیار معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی قرار خواهیم داد.

در شهرهای بزرگ با کمبود زمین دولتی مواجه هستیم

وی در خصوص همکاری دستگاه‌های دولتی در استان برای واگذاری زمین‌های مازاد خود نیز گفت: در استان همدان دستگاه دولتی زمین چندانی برای واگذاری ندارند و در شهرهای بزرگ با کمبود زمین دولتی مواجه هستیم اما در قالب طرح بازآفرینی شهری از ظرفیت موجود سازمان ملی زمین و مسکن و زمین‌های این سازمان برای طرح‌های بازآفرینی استفاده کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در بحث بازآفرینی شهری استان نیز محلات هدف در ۹ شهر استان شناسایی و طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در این محلات آغاز شده است؛ ضمن آن‌که چندین پروژه زیرساختی که از سال‌های قبل در این محلات تعریف‌شده نیز هم‌اکنون در حال انجام است؛ از محل تبصره ۱۸ نیز چند طرح در این محلات در دست انجام قرار دارد؛ در سال گذشته نیز مقداری قیر رایگان برای آسفالت معابر این محلات در اختیار شهرداری‌ها گذاشتیم.