شناسهٔ خبر: 74041 - سرویس استان‌ها

صبوری خبر داد:

بلوار ۷۰ متری عماریاسر قم به آزادراه امیر کبیر متصل می‌شود/ جاده ایستگاه محمدیه بهسازی می‌شود

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: از انتهای بلوار ۷۰ متری عمار یاسر تا آزاد راه اتوبان امیر کبیر مسیری به طول ۸۰۰ متر ایجاد می شود که این امر موجب تسهیل عبور و مرور مسافرین، زائرین و کاهش ترافیک در ورودی های شهر از جمله میدان شهدای ۷۲ تن خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کمربندی جدید قم اولویت اصلی استان است و به دلیل اشباع کمربندی امام علی(ع) این پروژه می بایست هر چه سریع تر عملیاتی شده و به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به این که پروژه در ردیف بودجه قرار گرفته و مطالعات آن نیز به طور کامل انجام شده است افزود: سهم آورده سرمایه گذار ۷۰ درصد و سهم آورده دولت ۳۰ درصد خواهد بود که در این زمینه با سرمایه گذار پروژه توافق کرده ایم و تفاهم نامه به زودی منقعد خواهد شد.

صبوری توضیح داد: طبق مطالعات، مدت زمان احداث این مسیر و محور دوسال و مدت بهره برداری سرمایه گذار و بازگشت سرمایه، ۱۵ سال در قالب اخذ عوارض، مجمتع های بین راهی و ...خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص آخرین وضعیت محور قم- جعفریه توضیح داد: خوشبختانه بعد از احداث این محور شاهد افزایش ۵۰ درصدی تردد و کاهش ۷۰ درصدی تلفات جاده ای بوده ایم و امیدواریم به زودی این محور به صورت کامل به بهره برداری برسد.

وی ابراز داشت: پل قلعه سنگی در اواخر آبان ماه به صورت دو طرفه تکمیل می شود و برای تکمیل چهار کیلومتر(قطعه آخر تا انتهای حوزه استحفاظی استان) قرارداد اولیه منعقد گردیده است و در روزهای آتی شاهد شروع کار عملیات اجرایی این قطعه خواهیم بود.

صبوری با بیان این که احداث چهار کیلومتر محور قم- نیزار در سال گذشته انجام شده است، در خصوص اقدامات باقی مانده این پروژه افزود: چهار کیلومتر دیگر از این پروژه در دستور کار سال جاری خواهد بود و در صورت تامین اعتبار امیدواریم هشت کیلومتر پایانی این محور تا انتهای سال به بهره برداری برسد.

صبوری در خصوص پروژه تعریض محورقدیم قم-تهران توضیح داد: محدوده این محور در استان ۶۵ کیلومتر است که تعریض بخشی از آن در سنوات قبل انجام شده است و ۲۴ کیلومتر دیگر در دستور کار است.

وی گفت: برای تعریض ۲۴ کیلومتر محور قدیم قم- تهران، هفتصد میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در طول دوسال بهره برداری می رسد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه اتصال پردیسان به جاده اراک اظهار داشت: مطالعات مسیر انجام شده است اما برای شروع کار می بایست تملکات انجام شود که بخشی از آن برعهده شهرداری و بخشی دیگر بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به دلیل عدم همکاری مالکین، تملکات تقاطع غیر همسطح پردیسان انجام نشده و ترافیک و عبور و مرور به صورت ناقص در جریان است که این امر مشکلاتی را برای ساکنین شهر پردیسان ایجاد کرده است.

صبوری در خصوص آخرین وضعیت تعریض محور پردیسان- کهک توضیح داد: با هماهنگی و پیگیری استاندار و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی این پروژه در ردیف بودجه قرار گرفته است که مبلغ صد میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده اند اما این امر منوط و مشروط به اخذ ماده ۲۳ شده است که به همین دلیل کار در این بخش زمان بر و فرسایشی شده است.

وی خاطر نشان ساخت: در این محور مطالعات به صورت کامل انجام شده است و در این مطالعات، ملاحظات زیست محیطی و پدافند غیرعامل دیده شده است.

صبوری در خصوص قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان توضیح داد: در این پروژه برای تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه‌ و خرید تجهیزات و هم‌چنین خدمات فنی و مهندسی آن با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان‌مدت دچار مشکل شدیم و در حدود ۱۸ ماه کار متوقف شده بود که البته اخیراً بازگشایی و از سرگیری آن آغاز گردیده است.

وی افزود: ایستگاه این قطار در قم مابین میدان ولی عصر(عج) و میدان بقیه الله است که برنامه ریزی برای ایجاد ایستگاه تبادلی با مترو و قطار شهری در دستور کار است.

رییس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قم در پایان گفت: در جلسه اخیر شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قم، اجرای عملیات بهسازی و ترمیم آسفالت جاده ایستگاه راه آهن محمدیه توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از محل اعتبارات روستایی و به صورت امانی و آزادسازی و تملک حریم ریل راه آهن توسط اداره کل راه آهن تصویب شد.