شناسهٔ خبر: 74062 - سرویس هوایی

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از آمار پروازهای شهریور ماه

رشد پروازها در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته/ انجام بیش از ۳۲ هزار نشست و برخاست در کشور

هواپیما هما در شهریورماه سال ۱۳۹۸ جابه‌جایی بیش از چهار میلیون مسافر و انجام بیش از ۳۲ هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور ثبت شده است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره عملکرد شهریور‌ماه این شرکت نشان می‌دهد در شهریور ماه سال جاری در مجموع ۳۲ هزار و ۹۳۳ نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۴ میلیون و ۱۹ هزار و ۵۲۴ مسافر و ۳۵ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۸۶۶ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۲، ۸ و ۰ درصد افزایش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۳، ۱ و ۱ درصد کاهش داشته است.

در این ماه در فرودگاه مهرآباد تهران ۱۰ هزار و ۳۹۱ نشست و برخاست انجام و یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۳۷ نفر جابه‌جا شده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب ۲ و ۸ درصد افزایش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب -۱ و ۳ درصد تغییر داشته است. فرودگاه مهرآباد با این تعداد پرواز ۳۱.۵۵ درصد کل نشست و برخاست های کشور و ۳۱.۴۷ درصد از جابجایی مسافران در سطح کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه اول فرودگاه‌های پرتردد کشور ایستاده است.

رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پر پرواز کشور در شهریور ماه متعلق به فرودگاه‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۶ هزار و ۳۰۴  نشست و برخاست و ۹۲۳ هزار و ۵۱۸ مسافر و شیراز با ۲ هزار و ۵۷۵ پرواز و ۲۷۵ هزار و ۴۶۹ مسافر است که به ترتیب ۱۹.۱۴ درصد و ۷.۸۲ درصد از کل نشست و برخاست ها در این فرودگاه‌ها انجام شده و به ترتیب ۲۲.۹۸ درصد و  ۶.۸۵ درصد از مسافران در این فرودگاه ها جابجا شده اند. فرودگاه‌های اهواز، کیش، اصفهان، تبریز، آبادان، بندرعباس و عسلویه نیز در رتبه‌های چهار تا ۱۰ پر تردد ترین فرودگاه‌های کشور قرار دارند.

در شهریور‌ماه ۱۳۹۸ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتيب در ۸ فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، اهواز، کیش، اصفهان، تبریز و آبادان انجام شده است. همچنین ۹۲.۵ درصد کل پروازها داخلی، ۴.۱ درصد خارجی، ۲.۲ درصد به مقصد عتبات و ۱.۲ درصد مربوط به پروازهای حج بوده‌اند. همچنین گفتنی است آمارشهریورماه ۹۸ فرودگاه بين المللی امام خمينی)ره( به علت عدم ثبت و مغایرت گيری در سامانه آمار و وجود خطا، قابل بهره برداری نبوده و بنابراین در جدول فوق، آمار فرودگاه مذکور لحاظ نشده است .

افزایش سهم فرودگاه مشهد

در شهریور‌ماه ۱۳۹۸ مجموعا ۳۰ هزار و ۵۸۲ نشست و برخاست داخلی در کشور انجام شده که ۳ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۴۴۷ نفر با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۳، ۹ و ۴ درصد افزایش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۴، ۰ و ۰ درصد کاهش داشته است.

از آنجا که فرودگاه مهرآباد تهران مختص پروازهای داخلی است، این فرودگاه در رتبه اول پروازهای داخلی کشور نیز قرار دارد و در مجموع ۳۳.۹۸ درصد از پروازهای داخلی در این فرودگاه انجام شده و ۳۴.۲۱ درصد مسافران داخلی از طریق این فرودگاه جابجا شده اند.

بعد از فرودگاه مهرآباد، فرودگاه‌ شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۵ هزار و ۱۹۲ نشست و برخاست در رتبه دوم و فرودگاه شیراز با ۲ هزار و ۱۸۱ نشست و برخاست در رتبه سوم فرودگاه‌های پر پرواز کشور قرار دارند و به ترتیب ۱۶.۹۸ و ۷.۱۳ درصد کل پروازهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین فرودگاه مشهد با جابجایی ۷۵۶ هزار و ۱۶ مسافر و فرودگاه شیراز با جابجایی ۲۲۴ هزار و ۲۸ مسافر در رتبه های دوم و سوم فرودگاه‌های پر تردد قرار گرفته‌ و به ترتیب ۲۰.۴۵ و ۶.۰۶ درصد از کل نقل و انتقال مسافران را به خود اختصاص داده‌اند.

در شهریور‌ماه ۱۳۹۸ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای داخلی به ترتيب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، اهواز، کیش، اصفهان، تبریز، آبادان و بندرعباس انجام شده است.

کاهش پروازهای عبوری

با بررسی آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، می‌توان مشاهده کرد که در شهریور ماه سال جاری پروازهای فرودگاه‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی کرمان  با متوسط ۱۵۵ مسافر در هر پرواز و در فرودگاه ایرانشهر با متوسط ۲۰ مسافر در هر پرواز بیشترین و کمترین تراکم مسافر را شامل می‌شوند. همچنین در شهریور‌ماه سال جاری، ۲۶ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی داخلی، دارای تأخیر بوده و در همین مدت متوسط زمان تأخیر ۷۵ دقیقه است.

از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد که در شهریور ماه ۱۳۹۷ در ۲۴ ساعت شبانه روز، اوج پروازها در ساعت ۶ و در روزهای هفته، اوج پروازها در روز شنبه بوده است. همچنین در پروازهای عبوری از فراز کشور در آبان‌ماه سال جاری حدود ۲۵ درصد نسبت به ماه مشابه سـال گذشته کاهش دیده می‌شود.

گفتنی است فرودگاه طبس با ۶ نشست و برخاست و انتقال ۳۶۷ مسافر، کم ترددترین فرودگاه کشور در شهریور ماه سال جاری بوده است.