شناسهٔ خبر: 7411 - سرویس مسکن و شهرسازی

يك کارشناس مسکن در گفتگو با پايگاه خبري مطرح کرد:

رونق ساخت‌وساز و افزايش قدرت خريد مردم با افزایش وام مسکن/ تورم بالا نمی‌رود

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی یک کارشناس مسکن با تاکید بر رونق ساخت‌وساز و بالا رفتن قدرت خرید مردم در پی افزایش وام مسکن گفت: مصوبه جدید شورای پول و اعتبار درباره میزان وام تاثیری بر تورم نخواهد داشت.

مهرداد هاشم‌زاده همایونی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص مزایای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام مسکن خانه‌اولی‌ها به ۸۰ میلیون تومان در تهران اظهار کرد: اگر این قبیل وام‌ها هدفمند توزیع شود و به دست کسانی برسد که نیازمند تامین مسکن هستند منجر به رونق ساخت‌وساز خواهد شد. البته باید تاکید کنم که منظور از رونق در ساخت‌وساز مسکن است، نه افزایش قیمت، دلالی و بورس بازی در این حوزه.

کارشناس ارشد طراحی شهری از دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ممکن است در بازار، مسکنی چندین بار خرید و فروش شود ولی این به معنای بالا رفتن تولید مسکن نیست. اگر وام مسکن افزایش مناسبی داشته باشد، به رونق تولید مسکن کمک می‌کند و به طور مستقیم باعث افزایش اشتغال و راه‌اندازی و فعال شدن کارخانه‌های مصالح و وسایل مورد نیاز تولید مسکن می‌شود.

به گفته این کارشناس حوزه مسکن، در سال‌های اخبر متقاضیان تامین مسکن برای به دست آوردن یک واحد مسکونی با مشکلات متعددی مواجه بودند. با توجه به شرایط وام‌های مسکن، مبلغ پیشین این وام تنها درصد کمی از مبلغ خرید خانه را برای اقشار نیازمند خانه تامین می‌کرد اما افزایش میزان وام می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند به طوری که به عقیده من وام مسکن حتی می‌تواند تا حدی افزایش یابد که ۸۰ تا ۹۰ درصد مبلغ مورد نیاز برای خرید یک خانه را در بر بگیرد. 

هاشم‌زاده با اشاره به مخالفت برخی از کارشناسان با افزایش وام مسکن تاکید کرد: عده‌ای بر این باورند که با افزایش وام مسکن تورم هم بالا می‌رود در حالیکه این طور نیست و تاثیر افزایش وام در تورم کمتر از تاثیر نقدینگی یا سیاست های کلان اقتصادی دولت است./