شناسهٔ خبر: 74134 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

پیشنهاد کردیم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان با پول ملی دو کشور انجام شود / صنعت راهسازی، عمران و برق در ترکمنستان نامی نیک از خود به‌جای گذاشته‌اند / عزم دو کشور برای افزایش حجم مبادلات تجاری

 برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان محمد اسلامی گفت: پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تجارت و ترانزیت با جمهوری ترکمنستان در دیدار با مقامات اقتصادی این همسایه شمالی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش تجاری ایران- ترکمنستان، با اشاره به اینکه روابط ایران و ترکمنستان روند رو به رشدی را گذرانده است، گفت: تا چهارسال گذشته جمهوری اسلامی ایران یکی از شرکای بزرگ تجاری ترکمنستان بود و مبادلات تجاری با این کشور نزدیک به ۵ میلیارد دلار بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه به دلایل مشخص این میزان مبادلات تجاری تنزل یافته و به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

اسلامی با اشاره به اینکه تردد کامیون‌ها و ترانزیت نیز با ترکمنستان کاهش داشت، افزود: در کمیسیون مشترک با کشور ترکمنستان تلاش کرده‌ایم تا تجار و بازرگانان ایرانی بسیاری را به ترکمنستان بیاوریم و کمیسیون مشترک با این ویژگی برگزار شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: با مذاکرات رو در روی شرکت‌های ایران و ترکمنستان در همایش تلاش شد تا موانع کندی مبادلات برداشته شود و مسائل دو کشور برای مبادلات تجاری و بازرگانی در سایه گفت‌وگوهای دوجانبه حل و فصل شوند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: گفت‌وگوهایی نیز در خصوص افزایش مدت روادید و برطرف کردن عوامل منفی آن انجام شد که امیدوارم به نتایج خوبی منجر شود و شرایطی به وجود آید تا تجار دو کشور ایران و ترکمنستان بتوانند راحت‌تر با هم همکاری تجاری داشته باشند.

وی افزود: هم اکنون سه موضوع بین دو کشور غیر از مسائل اصلی وجود دارد که در حال حل و فصل شدن است.

مهلت روادید سفر بین ایران و ترکمنستان افزایش می‌یابد

اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص سه موضوعِ افزایش مدت روادید، ترانزیت و جابه جایی پول بین تجار دو کشور گفت‌وگوهایی با مقامات ترکمنستان در جریان است، توضیح داد: در خصوص روادید برای افزایش مدت زمان کوتاه آن در حال مذاکره هستیم که امیدواریم یکی از دستاوردهای این همایش افزایش مهلت روادید سفر بین دو کشور باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص مذاکرات ایران و ترکمنستان در خصوص موضوع حمل و نقل بین دو کشور، گفت: در صدد هستیم تا ترانزیت بین دو کشور تسهیل شده و راندمان و حجم آن افزایش یاید.

وی یکی از مشکلات حمل و نقل ایران برای تزانزیت را عبور از مرز تاجیکستان برای رسیدن به چین عنوان کرد و افزود: در این خصوص، گفت‌وگوهایی بین دو کشور در حال انجام است که امیدواریم به نتایج خوبی برای رفع موانع منجر شود.

اسلامی از دیگر محورهای گفت‌وگوی بین دو کشور را عوارض عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در خصوص عوارضی که دو کشور وصول می‌کنند پیشنهاداتی مشخص از سوی ایران ارایه شد. همچنین در خصوص افتتاح پل سرخس نیز گفت‌وگو کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی محور سوم گفت‌وگو با کشور ترکمنستان را جابه جایی پول بین دو کشور برشمرد و توضیح داد: پیشنهاد کرده‌ایم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از مدل سوئیفتی که بین ایران و چند کشور دیگر فعال شده و با استفاده از پول ملی دو کشور انجام شود.

اسلامی یادآور شد: ترکمنستان به کالاهای ایران نیاز دارد و صنعت برق و شرکت‌های عمرانی ایرانی حضور پرافتخاری را در کشور ترکمنستان و همایش فوق داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تجار جمهوری اسلامی ایران نیازمند کسب اعتبار هستند و باید نامی نیک از خود در زمینه تجارت بر جای بگذارند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در صنعت برق، عمران و همچنین راهسازی فعالان این صنعت نامی نیک از خود به جای گذاشته اند و موانع همکاری دو کشور در حال برطرف شدن است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشور ترکمنستان نیاز به مصالح ساختمانی، آهن‌آلات و سیمان دارد و جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در این بحش‌ها مبادلات تجاری با ترکمنستان داشته باشد.

اسلامی در پایان گفت: امیدوارم شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی چه آنهایی که حضور دارند و چه آنهایی که در تعامل با شرکت‌های CIS بودند بتوانند از فرصت‌های جدید استفاده کنند.