شناسهٔ خبر: 74136 - سرویس وزارتی

آمادگی ایران و ترکمنستان برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری / دو کشور یادداشت تفاهم همکاری سوآپ گاز، برق و انرژی، مصالح ساختمانی، آهن آلات و فولاد، ترانزیت کالا امضا کردند

برگزاری  کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شد و وزرا و مسئولان حاضر در کمیسیون مشترک اقتصادی، با اشاره به فرصت‌ها و مزایای اقتصادی روابط دو کشور، از آمادگی ایران و ترکمنستان برای گسترش همکاری دو جانبه خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان در وزارت امور خارجه ترکنستان برگزار شد. در این کمیسیون مشترک که به ریاست "محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی" و "رشید مردوف" وزیر امور خارجه و معاون هیئت وزرای ترکمنستان برگزار شد و دو طرف یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های سوآپ گاز، برق و انرژی، مصالح ساختمانی، آهن آلات و فولاد، ترانزیت ریلی و جاده‌ای کالا و همچنین توسعه خطوط پروازی امضا کردند. همچنین، یکسان سازی تعرفه‌های گمرکی و مقررات مربوط به آن بین دو کشور از دیگر مفاد توافق دو کشور بود.

وزیر امور خارجه ترکمنستان در این اجلاس با اشاره به سطح خوب روابط سیاسی دو کشور در سال‌های اخیر و به ویژه در دوران ریاست جمهوری "قربان قلی بردی محمدوف" بر ارتقای سطح روابط اقتصادی ترکمنستان و ایران تاکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز بر توسعه ترانزیت کالا از طریق ریل و از طریق جاده برای تحقق عبور روزانه ۱۰۰۰ کامیون که مورد توافق دو کشور در گذشته بوده، همچنین توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل دریایی و افزایش خطوط پروازی تاکید کرد.

در این نشست، "امیرحسین زمانی نیا" معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت از آمادگی این وزارتخانه برای سوآپ گاز ترکمنستان به کشور‌هایی که به‌طور سنتی خریدار گاز ایران نیستند به ویژه در غرب خزر خبر داد.
وی افزود: ترکمنستان با توجه به ارجاع پرونده فروش گاز به ایران به داوری بین‌المللی، در چند سال گذشته سطح روابط تجاری خود را با وزارت نفت ایران کاهش داد، اما خوشبختانه در ماه‌های اخیر به این جمع‌بندی رسیده است که داوری در این پرونده، مانع همکاری دو کشور نخواهد شد.

"شهرام آدم نژاد" معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی‌ و "حسین سلاح ورزی" نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران هم در این اجلاس در سخنانی، از آمادگی بخش‌های متبوع خود برای حل و فصل موضوعات میان دو کشور با هدف ارتقای سطح روابط اقتصادی دو طرف خبر دادند.

وزرا و مسئولان ترکمنستانی عضو کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هم هر یک در سخنانی، با اشاره به فرصت‌ها و مزایای اقتصادی ترکمنستان از آمادگی این کشور برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.