مسعود نیک بخت در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همزمان با بیستم اکتبر روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی به معرفی مهم ترین اقدامات انجام شده در اداره کل کنترل ترافیک هوایی در سال گذشته پرداخت.
نیکبخت به راه اندازی مرکز تجسس و نجات فرعی زاهدان و تجهیز مراکز تجسس و نجات فرعی بندرعباس، کرمانشاه و اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۷ فرودگاه مجهز به گزارش روزانه الکترونیکی شدهاند.
وی همچنین از راه اندازی سامانه طرح پرواز الکترونیکی(IFPS) خبر داد و افزود: راه اندازی این سامانه بریفینگ مرکزی طرح پرواز در برقراری ارتباط شبکهای فرودگاههای مهرآباد، امام خمینی(ره)، یزد، بندرعباس، آبادان، اصفهان و مشهد به همراه فرودگاههای اقماری آنها محقق شده و تا پایان سال جاری در تمام فرودگاهها انجام خواهد شد.
به گفته وی، راه اندازی این سامانه یکی از مقدمات راه اندازی سامانه ATFM مدیریت جریان ترافیک هوایی است که به تنظیم پروازها در بازههای زمانی مختلف در جهت جلوگیری از افزایش ترافیک در ساعات خاص میانجامد.
نیکبخت از به روز رسانی سامانه های AMD فرودگاههای تبریز و ارومیه نیز خبر داد و گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته میتوان به دریافت گواهینامه ATO مرکز آموزش هوانوردی اداره آموزش اداره کل کنترل ترافیک هوایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد که این گواهینامه در خصوص آموزش های خاص و مصوب ایکائو و اجرای آن توسط اداره آموزش این اداره کل برگزار میشود. در سال گذشته دو دوره رادار ۰۵۴، چهار دوره تقرب و ACC (۰۵۳) ، چهار دوره برج (۰۵۲)، ۴۵ دوره آموزشی زبان سطح چهار کنترلرها و همچنین آزمون های صلاحیت کاری برگزار شده است.
وی با اشاره به صدور مجوز دو میلیون و ۴۵۳ هزار و ۳۳۳ مجوز برای پروازهای عبوری و نشست و برخاست بینالمللی داخل کشور و اجرای طرح کلی WGS۸۴ سیستم موقعیت یابی جهانی فرودگاهها افزود: همچنین در این راستا میتوان به ارایه ۸۸ طرح ورود و خروج، بازبینی ۱۰۵ طرح تقرب پروازها، ارایه هشت طرح تقرب جدید سامانه ILS و ۵۵ طرح تقرب بر اساس دستگاه های VOR و DME، محاسبه شیب فرود(PAPI) برای ۱۲ فرودگاه، ۲۲۰۰ مورد هماهنگی نظامی شامل صدور نوتام و هماهنگی با فرودگاهها، هماهنگی در مورد پذیرش پروازها با بسته شدن فضا به واسطه مناقشه پاکستان و هند و افزایش موقعیت کاری و ارتقای ارائه سرویس در بخشی از فضای کشور از غیرراداری به راداری اشاره کرد.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی در معرفی برنامههای امسال این اداره کل در سال جاری نیز گفت: پیگیری خرید سیستم اتوماسیون رادار جهت مرکز کنترل و فرودگاهها، پیگیری تجهیز برخی از فرودگاهها به سیستمهای ارتباطی با امضای تفاهمنامه با شرکتهای دانش بنیان داخلی، افزایش تعداد موقعیتهای کاری در فرودگاه مهرآباد به منظور کاهش حجم مکالمات با پروازها و ارتقای ایمنی و ادامه فرایند بازنگری مسیرهای هوایی منتهی به فرودگاهها به صورت جداسازی شده برای پروازهای ورود و خروج، راهاندازی سیستم مدیریت ایمنی در کنترل ترافیک هوایی و سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات هوانوردی از جمله مهمترین این برنامهها است. همچنین در این راستا میتوان به راهاندازی سامانه هوشمند الکترونیکی اطلاعرسانی وضعیت اضطراری و نیز راه اندازی سامانه هوشمند الکترونیکی ثبت ارجاعات در حوزه AIM(مدیریت اطلاعات هوانوردی) و پیگیری در خصوص تجهیز فرایندهای AIS Automation اشاره کرد.
وی همچنین به برنامه ریزی اجرای سیستم مدیریت کیفیت(QMS) در اداره طراحی و متعاقب آن در اداره کل کنترل ترافیک هوایی نیز اشاره کرد و افزود: به روزرسانی توافقنامههای تبادل ترافیکی با ترکیه، عمان، پاکستان و افغانستان، اصلاح و بازنگری مسیرهای هوایی برای جذب ترافیک بیشتر و پیگیری در خصوص موضوع پروازهای عبوری در راستای جذب ترافیک بیشتر از فضای کشور از جمله برنامه های امسال این اداره کل است.
نیک بخت از تمدید گواهینامه ATO مراقبت پرواز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز خبر داد و گفت: از دیگر برنامه های این اداره کل می توان به تجهیز مراکز تجسس و نجات فرعی در فرودگاه های مشهد، تبریز و کرمان، اتصال و راه اندازی گزارش روزانه الکترونیکی تمام فرودگاهها، راه اندازی سامانه ارائه نقشههای الکترونیکی جستجو و نجات، ارایه سرویس مراقبت پرواز به صورت مامور با توجه به کمبود نیروی انسانی جهت ۱۴ فرودگاه، تجهیز سامانه سیار جستجو و نجات، راه اندازی بریفینگ مرکزی فرودگاههای شیراز، تبریز، ارومیه، جاسک، چابهار، دزفول، نوژه و رشت، پیگیری خرید برج مراقبت پرواز سیار، تهیه توافقنامه میان اداره اجازه پروازها و هشت فرودگاه بین المللی برای کاهش تاخیرها در جهت سهولت کار با فرودگاهها و نیز به روزرسانی و خرید گواهینامه نرم افزار طراحی مسیرهای ورودی و خروجی و طرحهای تقرب فرودگاهها و همچنین مسیرهای هوایی فضای کشور اشاره کرد.