شناسهٔ خبر: 74240 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

نقشه پهنه‌بندی قیرهای عملکردی در یازدهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین‌آلات رونمایی می‌شود/ ارایه پیش‌نویس ضوابط طراحی و اجرایی راه‌های روستایی

بهسازی و روكش آسفالت راه‌های روستایی طالب آباد رییس بخش قیر و‌ آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در یازدهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین‌آلات از نقشه پهنه‌بندی قیرهای عملکردی رونمایی می‌شود، گفت: بهینه‌سازی مصرف قیر، استفاده از تراشه آسفالت (RAP) و آسفالت‌های لایه نازک با عمر مناسب و استفاده از رویه‌های بتنی و آسفالت مرکب بخشی از پروژهش‌هایی است که در این دوره از همایش به آن پرداخته می‌شود.

عقیل قدیم رییس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص یازدهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که روزهای ۳۰مهر تا دوم آبان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود، نکاتی را مطرح کرد.

رییس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه این دوره از همایش با حضور ۲۱ دانشگاه، همچنین صاحبنظران و مسئولان داخلی و خارجی در مرکز تحقیقات به مدت سه روز در مرکز تحقیقات برگزار خواهد شد، گفت: نقشه پهنه‌بندی قیرهای عملکردی(PG- Performance grad) که توسط مرکز تحقیقات و با همراهی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است یکی از رویکردهای این دوره از وزارت راه و شهرسازی است که تولید قیر را بسته به هر اقلیمی نشان می‌دهد و با حضور وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین همایش رونمایی خواهد شد.

قدیم یکی از معضلات دو سال گذشته وزارت راه و شهرسازی را عدم ثبات قیمت قیر عنوان کرد و با اشاره به اینکه به دلیل عدم ثبات قیمت قیر، بسیاری از پروژه‌های راهسازی با مشکلات جدی مواجه بودند، افزود: وابستگی کمتر به قیر به عنوان یک رویکرد مورد بررسی قرار دارد که بخشی از نتایج در این دوره از همایش ارایه می‌شود.

به گفته وی، روش‌های مناسبی در خصوص وابستگی کمتر پروژه‌های راهسازی به قیر وجود دارد که مرکز تحقیقات با بررسی‌های خود و مطالعه آنها به نکات قابل توجهی دست یافته است.

رییس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی مصرف قیر، استفاده از تراشه آسفالت(RAP) و آسفالت‌های لایه نازک با عمر مناسب و استفاده از رویه‌های بتنی و آسفالت مرکب بخشی از پروژهش‌هایی است که در این دوره از همایش به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود: در راه‌های روستایی می‌توان با روش تثبیت به جای شش سانتی‌متر آسفالت از آسفالت‌های چهار سانتی‌متری استفاده کرد. همچنین در شبکه‌های شریانی می‌توان یک لایه نهایی را از مخلوط آسفالتی کم کرد که اینها بخشی از روش‌های استفاده بهینه از قیر در پروژه‌های راهسازی است.

قدیم توضیح داد: در کشور سه نوع قیر تولید می شود که با توجه به نیاز کشور به ۱۶ نوع قیر این مقدار، پاسخگو نیست. رونمایی از نقشه پهنه‌بندی موجب می‌شود تا هر منطقه قیر خاص خود را تولید کند. بدین‌معنا، پالایشگاه‌های کشور باید از این به بعد قیرهای تخصصی تولید کنند.  

امکان تشخیص قیرهای تقلبی از قیرهای استاندارد فراهم شد

وی یادآور شد: مشکلی که هم اکنون با آن مواجه هستیم قیرهای تقلبی یا قیرهای غیراستاندارد است. هر زمان که قیمت قیر افزایش پیدا می کند شاهد افزایش عرضه قیرهای تقلبی در بازار هستیم. ما در این همایش آزمایش‌های تسریع شده را به پیمانکاران ارایه می‌کنیم که در اسرع وقت بتوانند قیرهای تقلبی را تشخیص دهند و اجازه ندهند وارد پروژه های راهسازی شود.

رییس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: معرفی تولید قیرهای اصلاح شده با توان داخلی و توسط چندین شرکت داخلی از دیگر برنامه های یازدهمین همایش قیر و آسفالت است.

قدیم ادامه داد: در این دوره از همایش، آخرین وضعیت کشور و مباحث کارشناسی دو سامانه مدیریت روسازی راه‌های کشور PMS و مدیریت سطوح پروازی AMS که مرتبط با فرودگاه هاست مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی توضیح داد: در خصوص ساماندهی و طراحی اجرای راه‌های روستایی، یک پنل تخصصی برگزار می‌شود و کل سابقه موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این خصوص از کلیه مدیران پیشین و فعلی و کارشناسان دعوت به عمل آورده ایم تا ضوابط طراحی و ضوابط اجرایی را یکبار مرور کنیم.

قدیم از ضرورت بازنگری ضوابط طراحی و اجرایی راه های روستایی خبر داد و گفت پیش نویسی از ضوابط تدوین شده است تا بررسی شود و بعد از برگزاری همایش با زمانبندی معقولی بتوانیم رویکرد کشور را در احداث و نگهداری راه های روستایی تغییر دهیم.

گفتنی است در این دوره از همایش، ۲۱ دانشگاه، انجمن های صنفی و دانشجویی و تمامی معاونت های وزارتخانه، همچنین سازمان برنامه و بودجه، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز حضور دارند. وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت راه و سازمان برنامه از جمله شرکت کنندگان اصلی این همایش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هستند.

بنا بر اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، چهره برتر سال معرفی خواهد شد و از دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به عنوان محقق جوان کار خاصی انجام داده باشند قدردانی می‌شود.