شناسهٔ خبر: 74272 - سرویس مسکن و شهرسازی

پیشنهاد تدوین ضوابط و مقررات ملی زمینه‌های کاربرد سرباره‌های آهن و فولاد/جلسه کارگروه سرباره فولاد شرکت ملی فولاد ایران برگزار شد

جلسه محمد شکرچی‌زاده در جلسه کارگروه سربراه فولاد که با شرکت ملی فولاد ایران در مرکز تحقیقات برگزار شد، گفت: با توجه به سابقه تحقیقات انجام شده در خصوص استفاده از سرباره فولاد به عنوان مصالح ترکیبی جایگزنی سیمان، ضرورت داد تا ضوابط و مقررات ملی زمینه‌های کاربرید سرباره‌های آهن و فولاد تدوین شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جلسه کارگروه سرباره فولاد شرکت ملی فولاد ایران به ریاست رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در محل این مرکز برگزار شد.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ابتدای این جلسه ضمن معرفی توانمندی‌ها، اهداف و وظایف مرکز تحقیقات و اشاره به سابقه تحقیقات صورت گرفته در خصوص استفاده از سرباره فولاد به عنوان مصالح ترکیبی جایگزین سیمان در ایران و جهان، بر ضرورت تدوین ضوابط و مقررات ملی پیرامون دیگر زمینه‌های کاربرد سرباره‌های آهن و فولاد تاکید کرد.

عطارچیان رئیس بخش ژئوتکنیک و زیرساخت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در بخش دیگری از این نشست با تشریح سوابق مطالعات انجام شده پیرامون سرباره در مرکز تحقیقات، نقشه راه پیشنهادی مرکز برای دستیابی به اهداف مورد نظر در خصوص فراهم شدن کاربرد سرباره فولاد در پروژه‌های عمرانی را ارائه کرد.

در این جلسه همچنین نمایندگان تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد مشتمل بر شرکت فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خراسان، شرکت ملی فولاد ایران و شرکت تحقیقاتی راشا، با مرور سوابق پروژه‌های انجام شده در خصوص سرباره فولاد، دغدغه‌ها و نیازمندی‌های خود را در زمینه فراهم شدن امکان استفاده پایدار و ضابطه‌مند سرباره در پروژه‌های عمرانی کشور را مطرح کردند.

ضرورت پیگیری و عملیاتی شدن نقشه راه پیشنهادی مرکز تحقیقات برای تحقق استفاده فنی، ضابطه‌مند و پایدار سرباره فولاد نسز از دیگر محورهایی بود که در این جلسه مورد تاکید اعضای کارگروه سرباره شرکت ملی فولاد و حاضران در جلسه قرار گرفت. همچنین پیشنهاد تاسیس انجمن سرباره با هدف عملیاتی شدن کلیه زمینه‌های کاربرد انواع سرباره‌های فولاد نیز از سوی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این جلسه طرح شد که مورد تایید حاضران قرار گرفت.

خاطرنشان می‌شود پس از این جلسه، حاضران از مجموعه امکانات آزمایشگاهی، توانمندی‌ها و فعالیت‌های پژوهشی آزمایشگاه‌های قیر و آسفالت، آتش و ژئوتکنیک بازدید به عمل آوردند.