شناسهٔ خبر: 74310 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد

تبادل تجربیات مرکز تحقیقات در ارتقای کیفیت روسازی راه‌های روستایی/استفاده مجدد از تراشه‌های آسفالت و کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه‌های اجرایی/ رونمایی از نقشه پهنه‌بندی قیرهای عملکردی

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی‌زاده با اعلام این مطلب که در یازدهمین همایش ملی قیر و‌آسفالت تمامی کنشگران قیر و آسفالت کشور در مرکز تحقیقات حضور به هم می‌رسانند، گفت: نقشه‌ پهنه‌بندی قیرهای عملکردی، مشخص می‌کند که هرکدام از اقلیم‌های کشور چه نوع قیر را باید استفاده کنند تا عمر مفید و مناسبی داشته باشند.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص یازدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که امروز در مرکز تحقیقات برگزار می‌شود با اشاره به برگزاری منظم همایش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گفت: دوره یازدهم به صورت ملی با حضور تمامی دست‌اندرکاران این حوزه، سازمان برنامه و بودجه، ادارات دولتی و تمامی کنشگران قیر و آسفالت برگزار می‌شود که تمامی کنشگران مقالات خود را عرضه و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری این مطلب که در دولت دهم، مصوبه هیات‌وزیران در خصوص تقسیم‌بندی و کلاسه‌بندی قیر به روش PG به تصویب رسید و ابلاغ شد، توضیح داد: امروز ۳۰ مهرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی نقشه پهنه‌بندی قیر به روش PG رونمایی می‌شود. بر این اساس، تقسیم‌بندی می‌شود که هرکدام از اقلیم‌های کشور چه نوع قیری باید استفاده کنند تا عمر مفید و مناسبی داشته باشند.

وی از دیگر موضوعاتی را که مرکز تحقیقات، مطالعات گسترده‌ای را در باب آن به انجام رسانده، استفاده از تراشه‌های آسفالت اعلام کرد و گفت: با توجه به کیفیت جاده‌ها، عموما رویه‌های جاده‌ها در زمان‌های مقرری برداشته و رویه جدیدی به آن اضافه می‌شود. کاری که مرکز تحقیقات با توجه به تجربیات بین‌المللی انجام داده این است که تراشه‌های آسفالت را مجددا در تولید آسفالت مورد استفاده قرار می‌دهد.

شکرچی‌زاده افزود: تراشه‌های آسفالت دارای ۴ تا ۴.۵ درصد قیر در درون خود است که این قیرها با افزودن ماده‌ای تحت‌عنوان جوان‌ساز قابل استحصال و بهره‌برداری مجدد هستند. با این روش، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه اجرایی کاهش می‌یابد

وی از دیگر موضوعاتی را که در یازدهمین همایش به آن پرداخته می‌شود، بیان تجربیات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص ارتقای کیفیت روسازی راه‌های روستایی عنوان کرد که تجربیات آن در این دوره از همایش با حضور تمامی صاحبنظران و کنشگران به اشتراک گذاشته می‌شود.