شناسهٔ خبر: 74348 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی:

توسعه‌ بندر چابهار با رونق اقتصاد ملی و حمایت از تولید داخلی همراه خواهد بود / چابهار برای پذیرایی از شناورهای بزرگ کانتینری ۲۲ هزار TEU آماده می‌شود

محمد رضا اله یار عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در یکی دو سال گذشته تجهیزات مناسب و خوبی وارد بندر چابهار شده است که از جمله آن می‌توان به مکنده‌های غلات، جرثقیل‌های موبایل ساحلی اشاره کرد که کمک زیادی به فعالیت های تخلیه و بارگیری این بندر داشت.

محمدرضا الهیار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص چشم انداز طرح جامع بنادر کشور در بحث افزایش ظرفیت بندر چابهار اظهار داشت: در بحث ۵ فاز چابهار تا رسیدن به سقف ۸۲ میلیون تن، فاز پنجم آن اتصال شهید بهشتی به بندر شهید کلانتری بود. این موضوع با توجه به درخواست مسئولان محلی و منطقه‌ای و در راستای تعامل شهر و بندر حل و عملا در حال حاضر ۴ فاز در دستور کار است.

وی ادامه داد: در این خصوص طبعا متناسب با توسعه چابهار و متناسب با افزایش عملیات در این بندر کار پیش خواهد رفت تا فازهای بعدی تکمیل شود.

وی افزود: در فاز دوم بندر چابهار که چیزی حدود ۳۸ هکتار است مطالعات این مرحله انجام گرفته که با تکمیل فاز نخست و به ظرفیت رسیدن این فاز،  کار فاز دوم کلید خواهد خورد.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در بحث تجهیزات در یکی دو سال گذشته تجهیزات مناسب و خوبی وارد بندر چابهار شده است که از جمله آن می توان به مکنده های غلات، جرثقیل های موبایل ساحلی از ۵۰ تا ۱۴۰ تن اشاره کرد که کمک زیادی به فعالیت های تخلیه و بارگیری این بندر داشت.

وی ادامه داد: در این زمینه یک برنامه تکمیل تجهیزات در دستور کار است که مجوزهای آن گرفته و فراخوان های لازم داده شده است. امید به خدا به زودی کار ساخت آن ها طی قراردادی انجام خواهد گرفت. از جمله این موارد می توانیم به ۲۰ دستگاه جرثقیل دروازه ای اشاره داشته باشیم که در ۲ پکیج ۱۰ تایی (ترانس تینر) در حال انجام است. در این برنامه که توسط بخش خصوصی داخلی انجام می گیرد، هدف توسعه و رونق اقتصاد ملی است و با حمایت از تولید داخلی صورت می گیرد. 

وی افزود: همچنین در این زمینه ۸ دستگاه جرثقیل گنتری کرین در ۲ پکیج چهار تایی کوچک و بزرگ با همت بخش داخلی ساخته خواهد شد. در این خصوص کوچک‌ترین جرثقیل ها معادل بزرگ‌ترین جرثقیل‌هایی است که در دیگر بنادر کشور مشغول به کار هستند.

الهیار گفت: در این خصوص یکی دیگر از مواردی که در حال پیگیری برای فاز دوم چابهار این است و مطالعات آن نهایی شده به بحث اسکله هایی بتواند بزرگ ترین شناورهای کانتینری دنیا را در خود جای دهد که با نهایی شدن فاز نخست این کار را آغاز کنیم.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: به همین خاطر با اینکه در حال حاضر سرویس دهی به شناورهای بزرگ در چابهار انجام می‌گیرد، اما به دنبال این هستیم که با توجه به ظرفیت‌های این بندر آن را برای شناورهای ۲۲ هزار TEU آماده کنیم. چابهار با توجه به اتصال به دریای عمان از عمق مناسبی برخوردار است و این یک پتانسیل فوق‌العاده برای این بندر بابت پذیرایی از شناورهای بزرگ کانتینری است که در قالب طرح توسعه مهیا خواهد شد.