شناسهٔ خبر: 74434 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات تشریح کرد

توسعه فناوری اطلاعات مدل‌سازی ساختمان (BIM) در دستور کار است/ همکاری‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات در خصوص فناوری اطلاعات مدل‌سازی ساختمان

شهر تهران غزال راهب با اعلام اینکه از اولویت‌های فعالیت‌های مرکز توجه به موضوع فناوری‌های نوین، بومی‌سازی و تدوین استانداردهای لازم در خصوص مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) است، گفت: در خصوص بیم، مرکز ورود به مبانی علمی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، تدوین راهنماها و استانداردهای پیاده‌سازی بیم، آموزش و ترویج فناوری بیم برای گروه‌های مختلف را در دستور کار قرار داده است.

غزال راهب رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از فعالیت‌های آن پژوهشکده را در حوزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) تشریح کرد.

راهب با اشاره به اینکه توسعه فناوری بیم از موضوعات مهم در صنعت ساختمان است و وزارت راه و شهرسازی مجموعه فعالیت‌های موثری را در راستای راهبری و توسعه این فناوری در کشور در برنامه قرار داده است، گفت: مرکز تحقیقات نیز به‌عنوان هسته تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی، پرداختن به موضوع فناوری‌های نوین، بومی‌سازی آن و تدوین استانداردهای لازم به منظور توسعه و ترویج صحیح آن را در دستور کار خود داده و فناوری بیم نیز در این زمره قرار می‌گیرد.

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بایادآوری اینکه فناوری مدل‌سازی اطلاعات ساختمان از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی همگام با پیشرفت‌های پرشتاب و روزافزون در تمام دنیا گسترش یافت، خاطرنشان کرد: این روش از سال ۲۰۰۷ در پروژه های عمومی کشورهای توسعه یافته و متعاقب آن در بسیاری دیگر از کشورها اجباری شد.

راهب توضیح داد: استفاده از فناوری بیم منجر به کاهش هزینه، افزایش کارایی در ساخت، کاهش هزینه در طول چرخه حیات ساختمان و در نهایت، زمینه‌سازی برای ساخت‌و‌ساز سبز می‌شود.

وی تاکید کرد: هرچند با تاخیر ۱۰ ساله اما در ایران نیز به تدریج جامعه حرفه‌ای در حال حرکت به سمت این فناوری نوین است که این روند در سالهای اخیر از کارفرمایان و مهندسان مشاور بزرگ و در برخی پروژه‌های شاخص در بخش خصوصی و هرچند در سطحی محدود شتاب بیشتری گرفته و افزایش ارتباط کارفرمایان ایرانی با مشاورین و پیمانکاران بین‌المللی نیز آنرا تقویت کرده است.

حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی

رییس بخش پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدامات مرکز را خصوص این فناوری در پنج محور تشریح کرد و گفت: ورود به مبانی علمی موضوع شاملِ  شناخت ساختار و مؤلفه‌های بیم، ترجمه متون تخصصی، مقایسه تطبیقی پیاده‌سازی بیم در ساختار کشورهای دیگر و ایران، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط در مرکز، تدوین راهنماها و استانداردهای پیاده‌سازی بیم در کشور، آموزش و ترویج فناوری بیم برای گروه‌‌های مخاطب مختلف مشتمل بر مدیران، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، مدرسان و دانشجویان و همکاری‌های بین‌‌المللی در راستای فناوری بیم است.

وی در توضیح هرکدام از محورها، گفت: در خصوص ورود به مبانی عملی موضوع، ترجمه یک کتاب پایه هندبوک بیم در مرکز در دست انجام است. همچنین مرکز بررسی تحلیلی و تطبیقی استانداردهای چند کشور پیشرو در فناوری بیم را انجام داده است.

راهب همچنین اعلام کرد: در خصوص تدوین راهنماها و استانداردهای پیاده‌سازی بیم در کشور، ارائه مدل مدیریتی رویه‌ها و تطابق بخشی فرایند تهیه و تصویب و نظارت طرح‌های عمرانی با فرایند بیم و از طرف دیگر، تنظیم ساختار و تدوین دستورالعملهای پشتیبانی از فایل‌های مورد استفاده در نرم افزارهای کاربردی در صنعت ساختمان همانند PDF, DWG, DXF, IFC به منظور تعامل پذیری بیشتر انجام می‌شود.

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه تدوین راهنماهای مرتبط در مرکز در دست انجام است، توضیح داد: مرکز تحقیقات تاکنون در چند پروژه  با مقیاس کوچک به این موضوع ورود کرده و درنظر دارد که این الگوها را در پروژه‌های بزرگ‌تری به مرحله اجرا بگذارد و از بازخوردهای آن استفاده کند.

به گفته راهب، در خصوص همکاری‌های بین‌المللی، دو نوع همکاری در خصوص بیم در حال انجام است.

تشکیل کنسرسیوم برگزاری دوره کارشناسی ارشد BIM A+

وی اولین همکاری بین‌المللی مرکز تحقیقات را در خصوص بیم همکاری با کنسرسیوم شکل گرفته برگزاری دوره کارشناسی ارشد BIM A+ عنوان کرد و گفت:  این کنسرسیوم متشکل از سه دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، مینهوی پرتغال و دانشگاه اسلونی به همراه چند مرکز تحقیقاتی از جمله مؤسسه فرانهوفر شعبه ایتالیا و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است. این مجموعه با دریافت اعتبار از اتحادیه اروپا، بورس اراسموس را برای پذیرفته‌شدگان شرکت در دوره برای سال ۲۰۱۹ تدارک دیده است که مرکز تحقیقات نیز در برگزاری این دوره مشارکت دارد و مشارکت در تدوین برنامه و منابع آموزشی دوره، تجربه‌ای ارزشمند برای کشور محسوب می‌شود.

همکاری مرکز تحقیقات با شرکت گرافیسافت

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری همکاری با شرکت گرافیسافت در قالب تفاهم‌نامه مشترک را از دیگر فعالیت‌های بین‌المللی مرکز برشمرد و توضیح داد: شرکت گرافیسافت، نسخه فارسی نرم‌افزار آرشیکد را (نسخه ۲۰ نرم‌افزار) در سال ۱۳۹۶ تولید و عرضه کرد.

به گفته وی، این شرکت، اولین نشست تخصصی فناوری بیم با هدف انتقال دانش و فناوری و گسترش همکاری دوجانبه در حوزه‌های آموزش، پژوهش، توسعه و استانداردسازی ۲۶ تیر ۱۳۹۷ در محل مرکز تحقیقات برگزار شد. در شهریور ماه ۱۳۹۷، در پی بازدید گروه مرکز تحقیقات از دفتر مرکزی این شرکت در بوداپست و برگزاری جلسات مشترک بررسی زمینه‌های همکاری و با مشارکت سفارت ایران در مجارستان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک، میان رییس مرکز و مدیرعامل شرکت گرافیسافت و عضو هیأت مدیره شرکت نمتچک امضا شد.

راهب تاکید کرد: حضور نماینده رسمی این شرکت در ایران با وجود شرایط تحریم فرصت مغتنمی است که بتوان در پیوند با یک مجموعه تخصصی نمونه‌‌هایی از اجرای صحیح این فناوری در کشور را تجربه کرد. زیرا بیم به رغم آن‌که خود یک فرایند است و نرم‌افزار نیست، اما تحقق‌پذیری آن بدون نرم‌افزار ممکن نیست و مرکز به‌دنبال آن است که ضمن استفاده مؤثر از حضور و پشیبانی فناورانه این شرکت و تجارب آن‌ها در پیاده‌سازی تعداد قابل توجهی پروژه‌های بین‌‌المللی بزرگ، ساختاری مستقل را برای کشور در پیاده سازی بیم بنیان نهد که بتواند زمینه حضور انواع فناوری‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با بیم را در آن فراهم سازد.

وی افزود: یکی از همکاری‌هایی که تاکنون در این زمینه با شرکت گرافیسافت به‌‌انجام رسیده است، استانداردسازی نسخه آرشیکد فارسی براساس مقررات ایران و کاربرد آن در یک پروژه نمونه مسکونی است.

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری خاطرنشان کرد: گسترش فناوری بیم در کشور نیازمند همسویی سازمان‌ها و نهادهای اجرایی، ستادی و راهبردی است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص گسترش فناوری بیم وزارتخانه باید پشتیبانی ویژه انجام دهد، در خصوص جزئیات حمایت‌های وزارتخانه گفت: ایجاد بانک اطلاعات مصالح، فراورده‌ها و سیستم‌های ساختمانی به همراه مشخصات فنی مرتبط به عنوان بانک اطلاعات پایه بیم، ایجاد کتابخانه اشیا از عناصر و اجزای ساختمان با مشارکت تولیدکنندگان که منطبق بر ضوابط و استانداردهای تخصصی باشد و در پیوند با بانک اطلاعات قرار ‌گیرد، توسعه نرم‌افزارها و پلاگین‌های مرتبط را از جمله الزامات اجرای این طرح است.