شناسهٔ خبر: 74524 - سرویس بنادر و دریانوردی

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی:

دستور وزیر راه و شهرسازی جهادی است، اما اختصاص بودجه غیرجهادی / اختصاص بودجه از کانال‌های دیگر نیز باید مد نظر قرار گیرد تا بخش خصوصی بیشتر ترغیب شود

علیم یارمحمدی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با پیشنهاد سران سه قوه به مقام معظم رهبری و تائید ایشان اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو برای راه‌آهن چابهار تصویب شد که با اجرا و احداث آن تا اواخر سال آینده، محموله‌ها بارگیری شده و به بازارهای هدف می رسند.

علیم یارمحمدی، نماینده استان سیستان و بلوچستان و مردم زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص سفر به چابهار همراه با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای بررسی شرایط این بندر اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی در بندر چابهار به وجود آمده است که جا دارد مراتب تشکر و قدرانی را از سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر دستگاه‌ها داشته باشیم. بااین‌حال در چند روز اخیر شاهد سوانحی در محور جاده‌ای چابهار – ایرانشهر – زاهدان بوده‌ایم.

وی افزود: این محورها جزو پسکرانه‌های بندر چابهار بوده، اما متناسب با ظرفیت بار نیستند. هم‌اکنون کشتی‌ها ما در بندر چابهار پهلو می‌گیرند و گندم و ذرت بار کشتی‌ها برای اینکه به دموراژ نخورند در بارانداز تخلیه و بار آنجا دپو می‌شود. این مسئله برای دیگر کالاهای اساسی و سوخت هم که از این مسیر به استان جابه‌جا می‌شود وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازوکار ایجاد شده در قالب یک بسته متناسب با حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای از این بندر نیست، تصریح کرد: این مسئله طلب می‌کند که سازوکار ما به‌صورت یک شرایط متناسب با حمل‌ونقل ریلی و جاده از بندر باشد. در بحث هوایی هم خوشبختانه مجوز فرودگاه چابهار گرفته شده و منطقه آزاد هم اقدامات قابل قبولی را در دست اقدام دارد.

وی افزود: در این زمینه محور خروجی از بندر به سمت پلیس راه توسط سازمان بنادر و دریانوردی در دست اقدام است، اما عملا ما ۳۰۰ کیلومتر تا سه‌راهی نیکشهر تا چابهار را داریم. این مسیر موجود در حال حاضر مسیر مقبولی نیست و باید اقدامات لازم روی آن انجام گیرد، چرا که در حال حاضر تریلی‌ها و ماشین‌هایی که برای تخلیه بار در این مسیر تردد دارد شاهد مشکلات عدیده‌ای هستند.

یارمحمدی در ادامه گفت: در خصوص اصلاح این مسیر، مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی دستور ویژه داده‌اند و مبالغی از سوی ایشان در نظر گرفته شد تا اقدامات در این محور و مسیر ایرانشهر به زاهدان انجام گیرد زیرا این جاده‌ها پاسخگوی این میزان تردد تریلی و بار نیست.

وی ادامه داد: بودجه در نظر گرفته شده متناسب نیست و انتظار می‌رفت همراه با دستور جهادی وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه سواحل مکران با توجه به شرایط بندر چابهار که در تحریم‌ها قرار ندارد، مسئولان هم به این صورت عمل کنند. البته بحث بودجه باید از کانال‌های دیگر مورد پیگیری قرار گیرد تا بخش خصوصی بیشتر ترغیب شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در بحث تخلیه و بارگیری در بندر چابهار امکانات و انبارها تقویت شود، گفت: خوشبختانه تخلیه و بارگیری بسیار خوب است اما نیاز به پسکرانه ها داریم تا خودروها سریع‌تر نسبت به تخلیه و ارسال این بار به مناطق هدف اقدام کنند.

وی افزود: خوشبختانه با پیشنهاد سران سه قوه به مقام معظم رهبری و تائید ایشان بحث ۳۰۰ میلیون یورویی برای راه‌آهن تصویب شد. بدون شک با توجه به قول داده شده برای پایان پروژه ریلی چابهار تا اواخر سال آینده این بندر نفس خواهد کشید و محموله‌های بارگیری به بازارهای هدف خواهند رسید.

این عضو کمسیون عمران در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های چابهار و سواحل مکران در بحث توسعه فضای گردشگری اظهار داشت: در بحث توسعه فضای گردشگری باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. همین حالا سواحلی در چابهار داریم که در دنیا کم‌نظیر است. سواحل استان سیستان و بلوچستان و سواحل اقیانوسی آن‌که به آب‌های آزاد راه دارند ظرفیت بسیار بالایی دارد. سواحلی زیبا که در همه حوزه‌ها از جمله گردشگری، ورزشی و دیگر موارد کم‌نظیر هستند.

وی افزود: علاوه بر این موارد صنایع شیلاتی کشور نیز می‌توانند جایگاه خودشان را در این منطقه پیدا کنند. در این خصوص انتظار است که دستگاه‌های موظف در حوزه توسعه سواحل مکران تکلیف تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری را باقدرت دنبال کنند تا شرایط قابل‌قبول باشد.

وی افزود: بودجه در نظر گرفته‌شده برای سواحل مکران نباید تحت‌الشعاع دیگر تصمیمات باشد و باید به‌صورت یک بسته کامل گردشگری، شیلاتی و کشاورزی در نظر گرفته شود. در همین سواحل مکران در عمق می‌توانیم ۱۰ کیلومتر آب را شیرین کرده و هرنوع کشاورزی گلخانه‌ای طبیعی داشته باشیم. امید داریم با نگاه موجود و همچنین منطقه آزاد که یک سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای زیرساخت گردشگری در شرف انجام دارد، طی ۳، ۴ سال آینده این پروژه تمام شده و شاهد تاثیر بسزای آن باشیم.