شناسهٔ خبر: 74588 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم:

ثبت نام در طرح اقدام ملی تأمین مسکن به زودی در قم آغاز می‌شود

افتتاح ۴۶۸ واحد مسکن مهر شاهین‌شهر و آغاز عملیات ساخت هزار واحد مسکن مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: از روزهای آینده فرآیند نام نویسی در طرح اقدام ملی تأمین مسکن در ۱۰ استان کشور از جمله قم آغاز می شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری  ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین اقدام خود در حوزه مسکن، طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» را کلید زده و در حال حاضر شهر‌هایی با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر در اولویت قرار گرفته اند، البته به دلیل شرایط خاص قم این طرح در این شهر هم اجرا می شود.

وی شرایط متقاضیان در طرح مسکن ملی را مورد توجه قرار داد و گفت: برای این طرح ۴ شرط اصلی تأهل، فاقد مالکیت خصوصی، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه دار و داشتن سابقه ۵ سال سکونت در شهر لحاظ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خاطرنشان کرد: توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن به غیر از تسهیلات بانک و امکان سپرده گذاری ۳۰۰ میلیون ریال در بانک مسکن به منظور اطمینان از توانایی متقاضی از دیگر شرط های ثبت نام است، البته زنان خودسرپرست نیز باید حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند تا بتوانند در این طرح نام نویسی کنند.

وی با بیان اینکه متقاضیان برای ثبت نام در این طرح باید به سامانه آباد وزارت راه و شهرسازی به نشانی abad.bonyadmaskan.ir مراجعه کنند، اظهار داشت: متقاضیان و افراد تحت تکفل آنها باید از ابتدای سال ۸۴ فاقد مسکن ملکی بوده و نباید پیش از این تسهیلات وام مسکن دریافت کرده باشند.

صبوری با بیان اینکه در طرح اقدام ملی یک هزار و ۴۸۰ واحد مسکونی در شهر قم احداث خواهد شد، گفت: در مرحله نخست این طرح زمینی به متراژ ۱۱ هزار مترمربع با ظرفیت احداث ۱۸۰ واحد مسکونی در محدود پردیسان در اختیار اداره کل بنیاد مسکن قرار گرفته و براساس پیش بینی ها تا سال ۱۴۰۰ این واحدها در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی میزان تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن را ۷۵ میلیون تومان و نرخ سود بازپرداخت آن را ۱۸ درصد دانست و گفت: بر اساس اعلام سامانه آباد، دوره ساخت خانه ها حداکثر دو سال است و بعد از آن پرداخت اقساط شروع می شود که دوره بازپرداخت آن حدود ۱۰ سال بوده و اقساط ماهانه آن حداقل یک و نیم میلیون تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه زمین‌های دولتی که در اختیار این طرح قرار گرفته، با قیمت تمام شده به متقاضیان عرضه می شود، تصریح کرد: البته متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که خودشان برای ساخت خانه زمین دارند، در اولویت قرار خواهند گرفت، چرا که زمین های دولتی که در اختیار این طرح قرار گرفته محدود است.

وی در پایان با بیان اینکه اگر تعداد متقاضیان مسکن ملی از سهمیه در نظر گرفته شده بیشتر باشد، اولویت بندی از طریق قرعه کشی رایانه ای انجام می شود، گفت: بر اساس میانگین هزینه های ساخت مسکن، قیمت تمام شده واحد‌های مسکونی در این طرح با زیربنای ۷۵ تا ۱۰۰ مترمربع، بین ۱۸۷ تا ۲۵۰ میلیون تومان تخمین زده می شود.