شناسهٔ خبر: 74604 - سرویس استان‌ها

نصب و راه اندازی ۲ دستگاه شتابنگار در شهرستان‌های رامسر و نکا

شتاب نگار مدیر کل راه و شهرسازی مازندران از نصب و راه اندازی ۲ دستگاه شتابنگار جدید در شهرستان های رامسر و نکا با حضور مسئولان استانی و شهرستانی با هدف سیستم پاسخ سریع و هشدار سریع برای زلزله خبر داد .

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران ، سید محمد نظری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: از آنجائی که مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتابنگاری زلزله کشور که داده های آن اهمیت بسیار زیادی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور را دارد با پیگیری های فراوان استان تعداد ۱۱ دستگاه شتابنگار جدید  برای توسعه شبکه شتابنگاری دریافت و در شهرهای مختلف استان از جمله نکا و رامسر نصب و راه اندازی خواهد شد .

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران تصریح نمود : در مازندران دو گسل اصلی خزر{( در جنوب استان و در بسیار جاهها تقریبا در مرز کوه و دشت)و چندین گسل فرعی و فعال( مثل گسلهای بادله،فریم،له له بند،اوریم،بایجان،سیاه بیشه،کوشکک،جواهردشت و...)} با طول بیش از  ۵۰۰  کیلومتر و شمال البرز(در محدوده ارتفاعات البرز) با طول بیش از  ۳۰۰ کیلومتر وجود داردکه  این دوگسل تقریبا همه شهرهای استان را در بر می گیرد و آمادگی  و مدیریت بحران زیادی برای ایجاد زلزله در استان را می طلبد.

 وی یادآور شد : تاریخچه زمین لرزه های استان نشان می دهد که عموما" عمق کانونی زمین لرزه ها کمتر از ۳۵ کیلومتر(یعنی زلزله هائی کم عمق) بوده و حوادثی با منشا زلزله همچون زمین لغزش،ریزش کوه و سنگ،روانگرائی و... نیز بهمراه آن در گذشته در استان رخداده است.

فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاههای شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی مراکز استانها قرار گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خاطر نشان ساخت : مزیت این دستگاهها نسبت به لرزه نگارها  در این است که دستگاه‌های شتابنگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتابنگاری مجهز شود. این دستگاهها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

پارامتر اصلی در تخریب ساختمان‌ها در هنگام رویداد زمین‌لرزه،‌ شتاب ناشی از رویداد آن است که توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار ثبت می‌شود.

وی افزود : در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتابنگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است. بر اساس این اطلاعات نیروهای امدادی که تعداد آنها هم محدود است، به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

گفتنی است: تعداد ۱۱۰۵ ایستگاه فعال در سطح کشور وجود دارد.