شناسهٔ خبر: 74668 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل بانک‌مسکن جزییات بیشتری از سیاست رونق معاملات را تشریح کرد

تخصیص تسهیلات ۴۵، ۴۰ و ۳۰ میلیونی به واحدهای مسکونی با بیش از ۲۵ سال عمر

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک‌مسکن جزئیات پرداخت تسهیلات مسکن به ساختمان‌های تا ۲۵ و ۳۰ سال قدمت را از محل اوراق حق تقدم در حالت انفرادی و زوجین در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت اعلام کرد و گفت: برای ساختمان‌های تا ۲۵ سال و ۳۰ سال سن تسهیلات به صورت انفرادی و زوجین به متقاضیان با رقمی پایین‌تر از تسهیلات معمول ارائه می‌شود.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص تخصیص وام مسکن به واحدهای مسکونی با قدمت بيش از ۲۵ سال و تا حداكثر ۳۰ سال سن، گفت: بانک مسکن پیش‌تر، تسهیلات خود را به واحدهای تا ۲۰ سال ساخت پرداخت می‌کرد که همچنان این تسهیلات از محل اوراق حق تقدم در حالت انفرادی و زوجین با رقم حداکثری برای آن واحدها پرداخت می‌شود.  

مدیرعامل بانک‌مسکن خاطرنشان کرد: با هدف خانه‌دار کردن اقشار متوسط و پایین بانک‌مسکن تدبیر جدیدی را در نظر گرفته است و آن هم تخصیص تسهیلات به متقاضیان هدف به خانه‌های با قدمت بيش از ۲۵ سال و حداكثر تا ۳۰ سال است که البته رقم تسهیلات فوق از رقمی که به واحدهای تا ۲۰ سال ساخت پرداخت می‌شود، کمتر است.  

رحیمی‌انارکی یادآور شد: با افزایش قیمت‌هایی که در یکسال اخیر به وقوع پیوست عملا قدرت خرید بسیاری از طبقه متوسط و کم‌درآمد، کاهش یافت و این سیاستگذاری با هدف خانه دار کردن این اقشار طراحی و اجرایی شده است.  

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیاستگذاری ارایه تسهیلات به واحدهای مسکونی بيش از ۲۵ و تا حداكثر۳۰ سال قدمت برای فراهم کردن امکان بیشتر معاملات مسکن طراحی و اجرایی شده است، تصریح کرد: این اقدام به طور غیرمستقیم موجب رونق در بازار معاملات مسکن خواهد شد و اقشار بیشتری را صاحب خانه می‌کند.  

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص جزئیات این طرح گفت: سقف تسهیلات اعطایی از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در شهر تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق برای واحدهای حداکثر تا ۲۵ سال قدمت در تسهیلات انفرادی به ترتیب ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان و در تسهیلات زوجین ۱۰۰، ۸۰ و ۶۰ میلیون تومان است.  

به گفته وی، در املاک با قدمت بیش از ۲۵ سال ساخت و تا سقف ۳۰ سال، سقف تسهیلات در تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در تسهیلات انفرادی به ترتیب ۴۵، ۴۰ و ۳۵ میلیون تومان و در تسهیلات زوجین به ترتیب ۸۰، ۷۰ و ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.  

پرداخت تسهیلات بدون سپرده به استفاده کنندگان از سقف تسهیلات 

رحیمی‌انارکی توضیح داد: پرداخت تسهیلات بدون سپرده به استفادهکنندگان از سقف تسهیلات اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تسهیلات انفرادی ۱۰ میلیون تومان و در تسهیلات زوجین تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان است. تسهیلات بدون‌سپرده نیز صرفا در صورت استفاده از سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم امکانپذیر است و در صورت استفاده از سقف تسهیلات کمتر اعطای تسهیلات بدون سپرده امکانپذیر نیست.  

وی با اشاره به اینکه در املاک بیش از ۲۵ سال ساخت نیز که تسهیلات کمتری تخصیص می‌یابد پرداخت ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بدون‌سپرده امکانپذیر نیست.  

مدیرعامل بانک‌مسکن همچنین در خصوص تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن از محل انواع حساب‌های تعهدی به تنهایی و توام با هم، گفت: حداکثر قدمت ساختمان‌های مشمول تسهیلات در حال انفرادی و زوجین، تغییر نکرده است. بدین‌معنا، قدمت ساختمان‌های مشمول در تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم ۱۵ سال، در تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن ۲۵ سال و در تسهیلات حساب صندوق پس‌انداز مسکن جوانان ۲۰ سال است.  

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان در املاک بیش از ۲۰ سال و حداکثر تا ۲۵ سال ساخت تا سقف تسهیلاتی ۳۵ میلیون تومان امکانپذیر است. همچنین در تسهیلات توام، حداکثر قدمت پلاک قابل پذیرش، مطابق با کمترین قدمت پلاک‌های مشمول تسهیلات در ترکیب تسهیلات اعطایی تعیین می‌شود.