شناسهٔ خبر: 7467 - سرویس مسکن و شهرسازی

مصوبه شورای پول و اعتبار و نامه معاونت بانک مسکن؛

اطلاعیه مهم فرابورس ایران در مورد مصوبه شورای پول و اعتبار و اوراق تسهیلات مسکن

تهران فرابورس ایران اعلام کرد: افزایش سقف تسهیلات مسکن به ۸۰ ،۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی مصوبه شورای پول و اعتبار، مربوط به حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم است و ارتباطی به اوراق تسهیلات مسکن ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فرابورس ایران، علی رضا توکلی رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع کلیه فعالان بازار سرمایه و متقاضیان استفاده از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن می‌رساند، پیرو برگزاری جلسه شماره یک هزار و دویست شورای پول و اعتبار مورخ ۱۳۹۴.۰۲.۲۹ و تصمیم‌گیری در مورد افزایش سقف تسهیلات مسکن و همچنین نامه دریافتی شماره ۸۲.۲۸۷ مورخ ۱۳۹۴.۰۲.۳۰ معاونت سپرده ممتاز مرکز برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن، افزایش سقف تسهیلات مسکن موضوع مصوبه اخیر شورای محترم پول و اعتبار، مربوط به دارندگان «حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم» می‌باشد و این افزایش هیچ ارتباطی با اوراق تسهیلات مسکن که از محل سپرده‌های ممتاز بانک مسکن منتشر می‌شود، ندارد.

به پیوست مصوبه شورای پول و اعتبار و نامه معاونت بانک مسکن ایفاد می‌شود.

به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن و ارتقاء قدرت خرید خانوارها و تشویق پس‌انداز متقاضیان مسکن و به منظور تحقق سیاست‌های تنظیمی دولت جهت خروج غیرتورمی اقتصاد از رکود، شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویستمین جلسه مورخ ۲۹/۰۲/۱۳۹۴، موارد ذیل را تصویب نمود:

۱- حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) از محل سپرده‌گذاری واجدین شرایط با حداقل دوره انتظار یکسال جهت اعطای تسهیلات خرید مسکن از محل این حساب تشکیل می‌شود.

۱-۱- سقف فردی تسهیلات خرید مسکن به خانه اولی‌ها از محل این طرح در «شهرتهران»، «شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری»  به ترتیب به میزان  ۸۰۰، ۶۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

۱-۲- نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل این حساب ۱۴ درصد تعیین می‌شود.

۱-۳- بانک مسکن در پذیرش سپرده‌گذاران و اعطای تسهیلات ملزم به‌رعایت تعادل منابع و مصارف حساب می‌باشد.

۱-۴- دوره باز پرداخت تسهیلات حساب صندوق پس انداز مسکن یکم حداکثر ۱۲ سال می باشد.

تبصره ۱: دستورالعمل اجرایی این مصوبه و نحوه تسهیم منابع در میان مناطق شهری توسط بانک مسکن تهیه و به تصویب بانک مرکزی خواهد رسید.

سایر بانکها غیر از بانک مسکن هم وام مسکن می‌دهند

 ۲- شورای پول و اعتبار ضمن لغو ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن توسط بانکها ( لغو ماده ۱۲ مجموعه سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی مصوب دی ماه ۱۳۹۰) موافقت نمود، امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن توسط کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی از محل منابع خود در قالب سقف‌های ذیل فراهم شود:

شهر تهران ۶۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی

شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی

سایر مناطق شهری ۴۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی

تبصره: نرخ سود این تسهیلات براساس مصوبات شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود. اعطای تسهیلات ساخت با رعایت سقف مشارکت مدنی بانک‌ها (حداکثر۸۰ درصد) خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، علیرضا توکلی با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درباره افزایش سقف وام خرید مسکن برای خانه اولی‌ها اظهار داشت: این مصوبه در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن و ارتقای قدرت خرید خانوارها و تشویق متقاضیان مسکن به پس‌انداز به تصویب رسیده است.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران تاکید کرد: پیرو اطلاعیه صادر شده از سوی بانک مسکن، افزایش سقف تسهیلات مسکن موضوع مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، مربوط به دارندگان «حساب صندوق پس انداز مسکن یکم» بوده و این افزایش هیچ ارتباطی با اوراق تسهیلات مسکن که از محل سپرده‌های ممتاز بانک مسکن منتشر می‌شود، ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار افزایش سقف وام مسکن را از محل راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بانک مسکن و سپرده‌گذاری متقاضیان در این صندوق در نظر گرفته است، این اقدام تأثیری بر قیمت اوراق تسهیلات مسکن معامله شده در فرابورس نخواهد داشت.

در اطلاعیه معاونت سپرده ممتاز مرکز برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن آمده است، "مصوبه مورخ ۲۹ اردیبهشت ۹۴ شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن به ۸۰۰ میلیون ریال (۸۰۰ میلیون ریال در تهران، ۶۰۰ میلیون ریال در شهرهای بزرگ و ۴۰۰ میلیون ریال در سایر شهرها) صرفاً مربوط به صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) از محل سپرده‌گذاری واجدان شرایط با حداقل دوره انتظار یکسال جهت اعطای تسهیلات خرید مسکن از محل این حساب می‌باشد و سقف‌های تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بدون تغییر کماکان ۵۰۰ میلیون ریال(برای زوجین با تاریخ وقوع عقد ۱۷ دی ۹۲ به بعد) و ۳۵۰ میلیون ریال برای سایر اقشار می‌باشد."