شناسهٔ خبر: 74723 - سرویس هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد

کاهش تعرفه‌ها و حمايت ويژه شرکت فرودگاه‌ها از بخش‌های هوانوردی عمومی/ تدوين سند جامع برنامه توسعه هوانوردی عمومی در فرودگاه‌ها

سیاوش امیر مکری رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران با تاکيد بر اينکه هوانوردی عمومی از اصلی‌ترين بخش‌های صنعت هوانوردی غيرنظامی است، از حمايت ويژه اين شرکت از تمام بخش های مربوط به هوانوردی عمومی و زنجيره تامين آن و يا هر گونه فعاليت در اين زمينه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها وناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه در ماه های اخیر از هوانوردی عمومی به عنوان یکی از راهبردهای جدید مجموعه وزارت راه و شهرسازی نام برده می شود، افزود: پویایی هوانوردی عمومی پشتوانه ای جدی برای حمل و نقل هوایی برنامه ای و توسعه آن است و نقش موثری را در افزایش سهم هوانوردی در تولید ناخالص داخلی، رونق اقتصاد فرودگاه ها، تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر سایر صنایع و دیگر کسب و کارهای راهبردی، فرصت های شغلی جدید، مهندسی طراحی و تولید و فعال سازی شبکه زنجیره تامین، ایفا می کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه در سال های اخیر فقدان هوانوردی عمومی و عدم فعالیت های جدی در بخش های عملیاتی، خدماتی، فرودگاهی و زنجیره تامین آن و تنها توجه به ایرلاین و حمل و نقل هوایی برنامه ای، موجب شکل گیری مشکلاتی در صنعت هوانوردی و به ویژه اقتصاد فرودگاهی شده است، گفت: صنعت هوانوردی کشور نیازمند تغییر تاکتیک از هواپیماهای بزرگ با ظرفیت بالا به هواپیماهایی کوچک تر و ظرفیت کمتر و با رویکرد افزایش فرکانس پروازی است.

تشکیل کمیته توسعه هوانوردی عمومی

وی افزود: برای اجرای طرح توسعه هوانوردی عمومی در نخستین گام، کمیته توسعه هوانوردی عمومی را در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تشکیل دادیم تا ضمن برنامه ریزی برای تسهیل فعالیت ها در این بخش، ضمن برطرف کردن موانع، به بسترسازی رشد و توسعه فعالیت های هوانوردی عمومی به منظور بهره برداران محدود فعلی و متقاضیان در آینده بپردازیم.

امیرمکری با تاکید بر اینکه هوانوردی عمومی در دنیای امروز صنعت هوانوردی و فرودگاهی، هسته اصلی رشد و تبلور این صنعت بین المللی در تمام بخش هاست، گفت: وجود ناوگان 450 هزار فروندی هوانوردی عمومی در مقابل ناوگان 28 هزار فروندی شرکت های هواپیمایی، نشان دهنده اهمیت و تاثیر بالای این حوزه است و توجه به هوانوردی عمومی در ایران از عوامل موثر  کاهش مشکلات در صنعت هوانوردی به شمار می رود.

فرصتی برای ایجاد کسب و کارهای کوچک

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه هوانوردی عمومی تنها محدود به هواپیماهای یک موتوره فوق سبک نیست، توضیح داد: هوانوردی عمومی ضمن افزایش ظرفیت ناوگان، فرصت های خوبی را در ایجاد نوآوری های فناورانه و کسب و کارهای کوچک فراهم می کند و راه اندازی شرکت های هواپیمایی غیر برنامه ای یا ایرتاکسی، چارترهای خصوصی، هواپیماهای شخصی با بهره برداری اختصاصی، کارگوی هوایی سبک یا پیک هوایی سریع، گردشگری هوایی و خدمات ویژه هوایی همچون آمبولانس هوایی، کنترل و نظارت هوایی و اطفای حریق هوایی و دیگر خدمات در زنجیره تامین همچون خدمات فرودگاهی و تعمیراتی مورد نیاز را شامل شده که همگی در فرودگاه ها مدیریت می شود و در بخش عملیات تجاری مسافری به شکل گیری سیستم حمل و نقل با هواپیماهای کوچک یا SATS منتهی می شود که خود مولد شرکت های هواپیمایی محلی یا Commuter با ظرفیت حداکثر 19 صندلی است و می تواند با همکاری های مشترک با شرکت های هواپیمایی بزرگتر، موجب اصلاح شبکه پروازی و در نهایت شکل گیری شبکه Feeder و Hub & Spoke داخلی شود. این امر ضمن اتصال فرودگاههای کوچک یا کمتر برخوردار و کم فعال به فرودگاه های بزرگتر و اصلی، افزایش ترافیک پروازی در فرودگاه های کم ترافیک را به همراه خواهد داشت.

امیرمکری تاکید کرد: هرگونه فعالیت و عملیات هوانوردی تجاری و غیرتجاری، شخصی، آموزشی و عملیات ویژه غیر از فعالیت شرکت های هواپیمایی برنامه ای یا شرکت هواپیمایی و با هواپیماهای دارای ظرفیت دو تا 19 صندلی و حداکثر وزن برخاست 8618 کیلوگرم در بسته حمایتی هوانوردی عمومی قرار دارد و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران امکانات زیرساختی خود را برای شتاب بخشیدن به هوانوردی عمومی به کار خواهد گرفت.

اصلاح تعرفه های فرودگاهی و ناوبری

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه هوانوردی عمومی با ستاد توسعه فن آوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در بند 2 از ماده 2 این تفاهمنامه به تعهدهای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اشاره شده است. در این راستا، در بخش اصلاح تعرفه های فرودگاهی و ناوبری در دو مرحله اقدام شده که در نخستین گام با استفاده از ظرفیت های فعلی ماده 10 آیین نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، 30 درصد از میزان تعرفه های هواپیماهای تا حداکثر وزن برخاست 2000 کیلوگرم کاهش یافته و در مرحله دوم برای اصلاح اساسی آیین نامه اقدام شده است.

امیرمکری با اشاره به اینکه در طرح جدید که نیازمند تصویب در هیات وزیران است، فرودگاه های کشور به سه گروه تقسیم می شود و سطح وزنی ناوگان هوانوردی عمومی تا 8618 کیلوگرم افزایش می یابد، عنوان کرد: در بازنگری انجام شده تعرفه های فعالان هوانوردی عمومی در بخش های ناوبری هوایی، نشست و برخاست، پارکینگ و تسهیلات و خدمات فرودگاهی به صورت متوسط تا 75 درصد و برای بهره برداران آموزشی تا 90 درصد کاهش خواهد یافت که این موضوع در صورت تصویب در دولت، ابلاغ خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: بهره برداران و بویژه مراکز آموزشی، این تغییرِ محسوس و چشمگیرِ تعرفه ها را در نرخ گذاری ساعات آموزشی پرواز خود برای استفاده عمومی با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری اعمال کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به دیگر اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: در بخش اصلاح ساختار مدیریت ترافیک هوایی برای پروازهای با دید یا VFR، نسبت به یکپارچه سازی کنترل فضا و ارایه خدمات اطلاعات پرواز یا FIS اقدام خواهد شد و نظام مونیتورینگ و رصد موقعیت و اطلاعات وسیله پرنده بر بستر ماهواره با استفاده از گیرنده هایADS-B برای نخستین بار اجرایی می شود. در این زمینه با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و در یک برنامه زمانبندی تمام ناوگان و بهره برداران باید دستگاه های فرستنده و گیرنده داده و اطلاعات خود را به Mode S یا Bravo مجهز کنند یا ارتقا دهند.

امیرمکری به اقدامات دیگری از جمله تدوین سند جامع برنامه توسعه هوانوردی عمومی در فرودگاه ها، یکپارچه سازی سامانه اطلاعات عملیاتی هوانوردی و پرداخت عوارض خدمات و استفاده از امکانات و تسهیلات فرودگاه ها توسط بهره برداران و افزایش زمان عملیاتی فرودگاه ها اشاره کرد و گفت: هر یک از این برنامه ها و اقدامات می تواند موجب برطرف کردن موانع تولید و بسترساز توسعه هوانوردی عمومی و رشد فعالیت های عملیات تجاری و غیرتجاری در آینده شود که افزایش ترافیک هوایی و فعالیت هوایی و هوانوردی در فرودگاه های کشور را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه های تحت مالکیت خود از هرگونه سرمایه گذاری در تمام بخش های مربوط به هوانوردی عمومی و زنجیره تامین آن یا هر گونه فعالیت در این زمینه حمایت می کند، ابراز امیدواری کرد: سایر دستگاه های طرف تفاهم نامه توسعه هوانوردی عمومی و دیگر بخش های مرتبط با صنعت هوانوردی، اقدامات اساسی را برای تسهیل بهره برداری از ناوگان هوانوردی عمومی انجام دهند تا ضمن کاهش هزینه های عملیاتی آنها و افزایش بهره وری، زمینه برای رشد ناوگان این رده و تولد کسب و کارهای جدید و به دنبال آن ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم فراهم کنند، زیرا هریک می تواند در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق و بویژه حیات اقتصادی فرودگاه ها موثر واقع شود.