شناسهٔ خبر: 74820 - سرویس استان‌ها

تجهيز محورهای كرمان – بافت و رابر به سامانه ثبت تخلف

دوربين مدير كل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان كرمان از تجهيز محورهای كرمان – بافت و رابر به سامانه ثبت تخلف به تعداد ۱۵ مورد با صرف اعتباري بالغ بر ۶۰ ميليارد ریال خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان كرمان، سيد علي حاج سيدعليخاني اظهار داشت:  تعداد ۱۵ سامانه ثبت تخلف جديد درمحور كرمان- بافت – رابر با صرف اعتباري بالغ بر ۶۰ ميليارد ريال، از محل اعتبارات سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي كشور نصب شدكه از اين تعداد، ۱۰ سامانه در محور كرمان – بافت و ۵ سامانه در محور رابر – جيرفت نصب شده است.

سيدعليخاني در ادامه افزود: انجام اين طرح شش ماه به طول انجاميد واين سامانه دو نوع  تخلف سرعت لحظه اي غير مجاز و ميانگين سرعت غير مجاز را ثبت مي نمايد، لذا دوربين‌هاي منصوبه قادرخواهند بود با محاسبه سرعت در نقاط خاص و در طول مقاطعي از راهها و ارسال اطلاعات ماخوذه به پاسگاههاي پليس راه و همچنين مركز مديريت راههاي اين اداره كل، علاوه براعمال قانون رانندگان خاطي، اطلاعات ترافيكي ارزشمندي را در اختيار دستگاه‌هاي ذي‌ربط قرار دهند.

مدير كل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان بيان داشت: برخي رانندگان فقط هنگام نزديك شدن به دوربين،  سرعت خود را كاهش داده و به سرعت مجاز مي رسانند در حاليكه  بايد به اين امر مهم توجه داشته باشند كه محور هاي مجهز به سامانه هاي ثبت تخلف، ميانگين سرعت خودرو را در حدفاصل  بين دو دوربين محاسبه مي نمايند و عدد ميانگين سرعت طي شده را به مركز ارسال و قبض جريمه پليس براساس  سرعت  متوسط صادر مي‌شود.

وي تصريح كرد: امكانات و مزاياي اين سامانه شامل توانايي اعمال قانون و صـــــدور برگ جريمه به صورت همزمان، توانايي تشخيص كليه پلاك‌ها اعم از شخصي، عمومي و ...، توانايي كنترل سرعت در طول مسير و سرعت نقطه‌اي، امکان تشخيص پلاک خودرو به صورت خودکار، امکان اعلام هشدار در زمان بروز خرابي، امکان ارسال و ثبت تصوير از محل در زمان سرقت يا بروز حادثه، امکان شناسايي خودروهاي تحـــت تعقيب، معرفي خودروهاي با تعداد تخلفات زياد به صورت خودکار، امکان تغيير محدوديت سرعت در شب و روز به صورت خودکار و... مي باشد.

مدير كل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان خاطرنشان كرد:آمار تخلف سرعت غير مجاز قبل و بعد از راه اندازي اين سامانه ها حاكي از كاهش قابل توجه اين تخلفات رانندگي است كه انتظار مي رود با راه اندازي سامانه هاي يادشده و توسعه آن در شبكه راههاي استان همزمان با كاهش تصادفات شاهد كاهش تلفات انساني ناشي از آن باشيم.