شناسهٔ خبر: 74860 - سرویس جاده‌ای

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

برگزاری یادبود قربانيان تصادفات ترافيكی در بیست و ششم آبان

سومین نشست کارگروه آموزش و فرهنگ ایمنی حمل‌ونقل کمیسیون ایمنی راه‌ها رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از برگزاری «یادبود قربانیان تصادفات ترافیکی» در بیست و ششم آبان خبر داد و گفت: این اقدام هم‌ راستا با اهداف بین‌المللی روز جهانی یادآوری برای قربانیان حوادث رانندگی در سومین یکشنبه نوامبر هر سال و با همکاری تمام دست‌اندرکاران حوزه ایمنی راه‌ها برگزار می‌شود.

به  گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین نشست کارگروه آموزش و فرهنگ ایمنی حمل‌ونقل کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با حضور اعضا و نمایندگان به منظور بررسی برنامه‌ریزی و تعیین شعار «یادبود قربانيان تصادفات ترافيكي » (بیست و ششم آبان ۱۳۹۸) و بررسی طرح آموزش و توانمندسازی آموزشگران و فرهنگسازان ایمنی راه‌ها و همسان سازی محتوای دروس برگزار شد.

نفیسی در ابتدای این نشست خلاصه‌ای از تاریخچه یادبود قربانیان تصادفات ترافیکی ارائه کرد و در این خصوص بیان داشت: «روز جهانی یادآوری برای قربانیان حوادث رانندگی» سومین یکشنبه نوامبر هر سال برای یادبود میلیون‌ها انسانی که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری یادبود برای قربانیان سوانح رانندگی انعکاس آلام وارده بر پیکر خانوداه ها، جامعه و یکی از اقدامات تاثیرگذار برای جلوگیری از وقوع سوانح دردناک رانندگی است.

رئیس مركز تدوین مقررات، ایمنی‌ حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری اولین روز یادمان قربانیان سوانح رانندگی در سال ۱۹۹۳ توسط بنیاد «road peace» در انگلستان بیان داشت: از آن پس این روز در سراسر جهان توسط این بنیاد و فدراسیون اروپایی قربانیان عبور و مرور جاده‌ای و دیگر سازمان‌های مرتبط ترویج یافت. تا اینکه از سال ۱۹۹۵ سازمان قربانیان راه‌ها زیر نظر  فدراسیون اروپایی قربانیان حوادث ترافیکی (fever) این روز را برای اولین بار با عنوان «روز یادبود» در اروپا برگزار کرد.

وی در ادامه بیان داشت: از آن زمان به بعد با سرعت سازمان‌های مردم نهاد در قاره‌های آفریقا، آمریکا و آسیا به این جنبش پیوستند تا اینکه ۱۰ سال بعد در تاریخ بیست و ششم اکتبر ۲۰۰۵ روز جهانی یادبود قربانیان سوانح رانندگی توسط سازمان ملل به عنوان روشی برای زنده نگاه داشتن یاد قربانیان تصادفات رانندگی و مرهمی بر آلام خانواده‌های آن‌ها تصویب شد.

نفیسی در خصوص برگزاری «یادبود قربانیان تصادفات ترافیکی» در بیست و ششم آبان امسال اظهار داشت: در ایران و با‌هدف ترویج فرهنگ ایمنی و یادبود قربانیان تصادفات رانندگی نیز اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها نسبت به برنامه‌ریزی و برگزاری همایش‌های مرتبط و ترویج فرهنگ ایمنی هم راستا با اهداف بین‌المللی آن اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است این مناسبت در ۶ سال گذشته با مشارکت جمعیت طرفداران ایمنی راه ها و همکاری آن‌ها برگزار شده است.

در ادامه این جلسه برنامه‌های پیشنهادی برای یادبود قربانیان سوانح رانندگی با سرفصل‌های طرح موضوع ایمنی و روز یادبود قربانیان سوانح رانندگی در نشست هیئت دولت، پیگیری الزام به منظور طرح موضوع ایمنی توسط خطبای نماز جمعه، علما، مراجع روحانیون در سخنرانی‌ها، هماهنگی با پلیس راهور استان به منظور اعمال موثر مقررات راهنمایی و رانندگی در بین تمامی راهبران راه، هماهنگی با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای انجام  اقدامات ایمنی در راه‌ها و جلب افکار عمومی از طریق نصب بنرهای مرتبط، هماهنگی با رسانه‌های عمومی با هدف تهیه و پخش کلیپ‌هایی با موضوع پیشگیری از سوانح ترافیکی و یادبود قربانیان سوانح ترافیکی، هماهنگی با آموزش و پرورش برای برگزاری مراسم در مدارس و تولید محتوا توسط دانش آموزان مانند انشا و نقاشی و ...، انجام مصاحبه‌ و برگزاری میزگرد‌های تخصصی همچنین انتشار آن در رسانه‌ها با هدف حساس‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم و حضور مسئولان استانی و اعضای کمیسیون ایمنی حمل‌ونقل در منزل بازماندگان و مصدومان تصادفات رانندگی ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سپس  مقرر شد اهم برنامه‌ها به استان‌ها و اعضای کمیسیون ابلاغ شود و برنامه‌ها با مشارکت و به صورت هماهنگ در این روز برگزار شود. همچنین طرح پیشنهادی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها برای استفاده در پوستری مشترک برای اعضا ارسال شود.

طبق دستور کار بعدی جلسه طرح آموزش و توانمندسازی آموزشگران و فرهنگسازان ایمنی راه‌ها و همسان‌سازی محتوای دروس مورد بررسی قرار گرفت.

نفیسی در این باره گفت: اگرچه در زمینه فنی و مهندسی ایمنی یا آموزش و قوانین و مقررات منابع مناسبی وجود دارد اما در زمینه فرهنگ عمومی ایمنی در جامعه، رفتارهای رانندگی ایمن و مسئولانه، محتوای استاندارد و مبتنی بر شواهد علمی، همچنین کمبود مدرس مرتبط به چشم می‌خورد.

رئیس مركز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: این طرح در راستای اهداف اصلی کارگروه آموزش و فرهنگسازی ایمنی مبنی بر ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ایمنی حمل‌و‌نقل و ترافیک در جهت پیشگیری، کاهش تعداد و شدت صدمات ناشی از سوانح و حوادث رانندگی در کشور با هدف برنامه‌ریزی آموزش عمومی برای کارکنان سازمان و فراهم ساختن زمینه‌های لازم به منظور گسترش تخصص‌های مورد نیاز در خصوص آموزش و فرهنگسازی ایمنی راه‌ها، همچنین آموزش مدرسین و متخصصین ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیک در سازمان ارائه شده است و در قالب مصوبه‌ای با عنوان «اجرای طرح توانمندسازی مربیان آموزش فرهنگ ایمنی در سازمان‌های عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها » مطرح خواهد شد.

در پایان مقرر شد با تبیین اهداف طرح، نحوه اجرا، موضوع مجددا در کار گروه طرح شود.