شناسهٔ خبر: 74929 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون مسکن و ساختمان در نشست خبری:

ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن مرحله‌ای و ادامه‌دار است/ ممنوعیت خرید و فروش سهم طرح اقدام ملی مسکن

محمود محمود زاده معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح جزئیات ثبت نام طرح اقدام ملی تولید مسکن با اشاره به اینکه ثبت نامه این طرح مرحله ای است، گفت: در طرح اقدام ملی مسکن، امکان خرید و فروش این سهم از سوی متقاضیان واجد شرایط وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری که ظهر امروز ۱۸ آبان ماه با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی تولید مسکن هدفگذاری احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در بازه زمانی امسال و سال آینده برای گروه‌های هدف این طرح است، گفت: در این طرح، شرایط متقاضیان شامل تاهل، فاقد مالکیت مسکونی از اول فرودین ۹۸، عدم استفاده از امکانات دولتی و تسهیلات یارانه‌دار در موضوع مسکن و همچنین سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا است.

معاون امور مسکن و ساختمان ادامه داد: در طرح  اقدام ملی تولید مسکن سه شیوه کلی تامین زمین وجود دارد که برای دهک‌های مختلف، متفاوت است. بدین معنا واگذاری زمین ۹۹ ساله برای دهک‌های کم درآمد، قیمت تمام شده برای واحد مسکونی در شهرهای میانی و شهرهای جدید با دو سال تنفس و سه سال پرداخت اقساط زمین و همچنین پروژه های مشارکتی است.

وی ارایه تسهیلات به طرح اقدام ملی تولید مسکن را نیز به سه شیوه قابل انجام دانست و توضیح داد: ارایه تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که قبلا برای خرید به متقاضیان تعلق می‌گرفت به بخش ساخت طرح اقدام ملی مسکن، ارایه وام در بافت فرسوده که بخشی از منابع آن توسط بانک مسکن و بخشی دیگر توسط صندوق توسعه تامین خواهد شد، و در نهایت ارایه تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد از روش‌های ارائه تسهیلات این طرح است.

محمودزاده با اشاره به اینکه از امروز سامانه بازگشایی می‌شود و مدت ثبت‌نام سه روز پیش‌بینی شده است، گفت: همه مراحل ثبت نام از طریق سامانه انجام می‌شود و در مرحله آخر در صورت واجد شرایط بودن متقاضیان برای تکمیل مدارک خود مراجعه حضوری خواهند داشت.

وی اولین مرحله ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن را استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی عنوان کرد و افزود: بعد از ۳ روز مطالعه، استان‌های اول، هفته بعد کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و کردستان و ۳ روز بعد از آن نیز استان‌های چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن را انجام خواهند داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه تلاش می‌شود تا در کمتر از یک ماه آینده ثبت نام شهرهای جدید نیز وارد چرخه شود، گفت: ثبت نام طرح  اقدام ملی تولید مسکن مرحله‌ای است و قرار نیست فقط یکبار ثبت نام در یک استان انجام شود و به دفعات این اتفاق در صورت تامین زمین انجام خواهد شد.

محمودزاده یادآور شد: در مرحله نخست، متقاضیان ۳۰ درصد قیمت تمام شده را به عنوان آورده وارد طرح می‌کنند و این که این میزان به چه مبلغی باشد بر اساس پروژه‌ها و شهرها متفاوت خواهد بود.

وی عامل چهارم طرح اقدام ملی تولید مسکن را به ویژه برای گروه‌های متوسط و کم درآمدی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضفعان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شهرهای جدید عنوان کرد و گفت: مشارکت بخشی جزئی از طرح اقدام ملی است و عمده فعالیت ها برای قیمت تمام شده لحاظ خواهد شد.

 

رعایت استانداردهای مهندسی در طرح اقدام ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت تمام شده واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی تولید مسکن اعلام کرد: قیمت تمام‌شده قابل محاسبه با جزئیات دقیق نیست و قطعا بر اساس نوع متراژ و اینکه در کدام استان و کدام شهر و با چه مصالحی است متغیر است.

وی تصریح کرد: واحدهای مسکونی ساخته شده در طرح اقدام ملی مسکن از استانداردهای مهندسی عدول نخواهد کرد.

محمودزاده همچنین گفت: اراضی که به طرح اقدام ملی تولید مسکن تخصیص یافته دو دسته است و شامل شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمیعت و بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که البته این میزان در شهرهای جدید متفاوت است. بدین معنا اگر اکثر شهرهایی که طرح اقدام ملی تولید مسکن در آنها اجرا می‌شود در زمین‌های داخل محدوده هستند و زیرساخت‌های شهری آنها آماده است.

پروژه‌های مشارکتی طرح اقدام ملی ۲۴ هزار واحد است

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال بخشی از مشکلاتی را که در خصوص پروژه‌های مشارکتی با انبوه‌سازان وجود را نیز اعلام کرد و توضیح داد: در مجموعه در حدود ۲۴ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد طرح  اقدام ملی به پروژه‌های مشارکتی اختصاص دارد و مشکلی که در این زمینه وجود داشته این است که قانونی برای انعقاد قرارداد مشارکتی برای وزارتخانه راه و شهرسازی وجود ندارد. بدین معنا که بدون قانون، دولت نمی‌تواند قراردادی را تنظیم کند. به همین جهت، لایحه پروژه های قراردادهای مشارکتی برای بخش دولتی و خصوصی در مجلس در دست بررسی است.

محمودزاده با تاکید بر این مطلب که وی از بدنه وزارتخانه بوده و سابقه فعالیت ۲۶ ساله را دارد، توضیح داد: استانداردهای مهندسی در اجرای طرح ملی رعایت می‌شود و در این زمینه قوانین و مقررات ملی و کنترل ساختمان ملاک‌عمل خواهد بود.

به گفته وی، تلاش برای ورود خانه‌های خالی به چرخه بازار مسکن بخشی از مشکلات را درا ین حوزه حل می‌کند. زیرا واحدهای مسکونی خالی ۱۰ درصد واحدهای مسکونی کشور را تشکیل می‌دهند که آوردن آنها به چرخه بازار می‌تواند در کنترل این بازار نقش ایفا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمامی بانک ها مکلف شده اند تا ۲۰ درصد منابع خود را به ارایه تسهیلات به بخش مسکن تخصیص دهند، گفت: اقساط تسهیلات ۷۵ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد در مدت ۱۲ سال ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که این موارد برای تسهیلاتی است که با سود ۱۸ درصد تعلق می گیرد. اما این رقم برای افرادی که حساب صندوق پس انداز مسکن یکم دارند در بافت فرسوده کلانشهرها ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان به طور تقریبی پرداخت می شود.

محمودزاده همچنین از انجام مکاتبه وزارت راه و شهرسازی با رییس کل بانک مرکزی برای تعویق اقساط مسکن مهر خبر داد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیاز کشور به واحدهای مسکونی سالیانه ۹۰۰ هزار واحد است خاطرنشان کرد: قرار نیست تمامی واحدهای مسکونی توسط دولت احداث شود بلکه دولت وظیفه تسهیل خانه دار کردن اقشار متوسط و کم درآمدی را برعهده دارد.

محمودزاده تاکید کرد: در طرح اقدام ملی مسکن به هیچ عنوان امکان خرید و فروش سهم واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی وجود ندارد.

وی همچنین اعلام کرد: پایش ثبت‌نام کنندگان طرح اقدام ملی تولید مسکن در فرم ج، سازمان ملی زمین و مسکن، در تسهیلات یارانه ای سامانه بانک مسکن، در مالکیت سامان ثبت اسناد و در شرط تاهل سازمان ثبت احوال است.