شناسهٔ خبر: 74958 - سرویس استان‌ها

مهندس سياهپور با اشاره به پیش بینی بارش ها در امسال تشریح کرد؛

آمادگي كامل براي اجراي طرح راهداري زمستاني ۹۸ در استان فارس

سیاهپور مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس با اشاره به نزديك شدن فصل سرما و طرح راهداري زمستاني ۹۸ گفت: تعامل ها و هم افزايي هاي لازم با ساير دستگاه هاي خدمات رسان جاده اي در راستاي برقراري تردد ايمن و روان صورت گرفته و راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس با پيش بيني موارد لازم و آمادگي كامل به استقبال طرح راهداري زمستاني سال ۹۸ مي رود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان فارس ، عليرضا سياهپور ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته قبل از شروع اجراي اين طرح افزود: بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته از ابتداي شهريورماه عمليات هاي مختلفي از جمله: تنقيه پل هاي با دهانه كمتر از ده متر و دريواسيون پل هاي بزرگ، بازگشايي قنو، بازگشايي كانال هدايت آب، تأمين و توزيع شن و نمك در نقاط مورد نياز تعيين شده، تأمين قطعات، تجهيزات، لاستيك، زنجير، تيغ، دم تيغ، تعميرات اساسي و آماده به كار كردن تمام ماشين آلات راهداري زمستاني و استقرار ماشين آلات در نقاط كارشناسي شده، استقرار نيروهاي انساني و تجهيز راهدارخانه ها قبل از شروع طرح صورت گرفته است.

اين مقام مسئول اشاره كرد: عمليات هاي متعدد ايمني راه و حريم نيز تا پايان تابستان جهت ارتقاء ايمني تردد و اجراي مطلوب تر طرح راهداري زمستاني از جمله بخشنده سازي، تسطيح حريم، خاكريزي نقاط پرتگاهي، نصب و تعمير تابلوهاي اطلاعاتي ، انتظامي، اخباري، رفع نقاط حادثه خيز، حاشيه سازي، روشنايي، نصب و تعمير گاردريل ها و ... اجرا گرديده است.

وی تصریح کرد: در طرح راهداری زمستانی ۹۸ بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، ۶۳ راهدارخانه ثابت و ۹ راهدارخانه سیار استان آمادگی ارائه خدمات به کاربران جاده ای و اسکان مسافران در راه مانده و شرایط اضطراری را دارد.

سياهپور ضمن تأكيد بر تعامل مناسب با اداره كل هواشناسي و پليس راهور و اورژانس تشريح كرد: ۲۴ ساعت قبل از هر بارش نيروهاي كشيك كه از قبل ساماندهي و در نقاط مشخص شده استقرار يافته اند؛ توسط تيم هاي پشتيباني ماشين آلات راهداري زمستاني مستقر در ستاد مركزي هدايت و بصورت شبانه روزي مورد حمايت قرار مي گيرند.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس عنوان كرد: مركز مديريت راه هاي استان فارس نيز بصورت شبانه روزي براي پاسخگويي به هموطنان براي اعلام آخرين وضعيت جوي، وضعيت ترافيكي، محدوديت و انسدادهاي ترافيكي و راهنمايي مسير مناسب، با استفاده از تلفن گوياي ۱۴۱ و نرم افزار ۱۴۱ آماده است و توصيه مي گردد همه هموطنان قبل از سفر از آخرين وضعيت راه ها اطلاع كسب كنند.

سیاهپور ضمن اشاره به شاخص ها و ویژگی راه های استان گفت: عملیات راهداری زمستانی جاری با ۷۳ اکیپ و ۱۲۳ گشت ثابت و سیار راهداری توسط بیش از هزار راهدار و به کمک ۴۲۴ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و نیمه سنگین و تجهیزات راهداری شامل نمک پاش و تیغه برف روب در ۱۶هزار و ۹۱۵ کیلومتر  از راه های فارس با ۵۲گردنه مهم و ۴۱ مقطع مه گیر که از این طول راه ، ۶ هزار و ۳۸۵ کیلومتر نیاز به عملیات برفروبی و یخ زدایی داشته تحت پوشش قرار می گیرد.

شايان ذكر است ويژگي هاي مختلف استان فارس از جمله وسعت ، طول و اهميت راه ها، جاذبه هاي گردشگري و درماني و كوريدور (دروازه) ميان شمال و جنوب كشور  بودن و... وظيفه متوليان خدمات رسان جاده اي استان را افزايش داده و براي تأمين سفري ايمن و روان، مسئولیت آن ها سنگين تر مي شود و لازم است تا هر دستگاهي برنامه ريزي منسجم و رو به رشدي را در كنار ساير دستگاه هاي خدمات رسان جاده اي با هم افزايي و تعامل متقابل صورت دهد.