شناسهٔ خبر: 74987 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرکز تحقیقات و سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند

جلسه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، تفاهم‌نامه مشترک همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی را به منظور ارتقای کیفیت ساخت و ساز در سطح استان تهران منعقد کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری که با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران و جمعی از معاونین و مدیران دو مجموعه برگزار شد، تفاهم‌نامه ۸ ماده‌ای با موضوع استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی، فنی و اجرایی طرفین و ایجاد هماهنگی بیشتر به منظور بهبود و ارتقای کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها در استان تهران در حوزه‌های مختلف تخصصی شامل مقررات ملی ساختمان، ضوابط فنی - اجرایی، گواهینامه‌های فنی، سازه و زلزله، مقاوم‌سازی، محافظت در برابر آتش، ژئوتکنیک و گودبرداری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، معماری و شهرسازی پایدار، مصالح و بتن، آکوستیک، همچنین موضوعات مرتبط با ترافیک شهری و سایر زمینه‌های تخصصی موضوع فعالیت طرفین به امضای طرفین رسید.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینارها و کارگاه‌های تخصصی مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه به منظور ارتقاء سطح علمی اعضای سازمان شامل ناظران، مجریان و طراحان، همکاری نزدیک‌تر در جهت دریافت نظرات و بازخوردهای اعضای سازمان در زمینه مباحث مقررات ملی ساختمان، کاربردی‌تر شدن، سازگاری بیشتر با شرایط موجود و افزایش قابلیت اجرایی آن، همکاری به منظور استفاده از محصولات و سیستم‌های با کیفیت در صنعت ساخت و ساز استان تهران، توسعه کاربرد مصالح دارای مدرک گواهینامه فنی مرکز و تلاش در جهت جلوگیری از کاربرد مصالح فاقد کیفیت و ایمنی لازم در جریان ساخت و ساز و ارتقای سطح دانش فنی مهندسان از طریق نشریات و آگاهی‌نامه‌های تخصصی، حوزه‌هایی است که امضاکنندگان این تفاهم‌نامه در چهارچوب آنها عمل خواهند کردند.

بر همین اساس، همکاری تحقیقاتی و پژوهشی برای رفع نیازهای موجود، ‌ همکاری در انتشار و توزیع نشریات و کتب، همکاری در انجام تحقیقات میدانی کمیسیون‌ها و گروه‌های تخصصی سازمان توسط مرکز، استفاده از امکانات آموزشی و پژوهشی مرکز و استفاده از کتابخانه و منابع مرجع مرکز توسط اعضای سازمان، دیگر زمینه‌های همکاری طرفین مطابق با تفاهم به عمل آمده خواهد بود.

خاطرنشان می‌شود در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، ‌ مسکن و شهرسازی با اشاره به این موضوع که امروز به توسعه مهندسی در کشور نیاز داریم گفت: در طول چند دهه گذشته، ‌ تعداد مهندسان و دفاتر مهندسی افزایش یافته است ولی توسعه مهندسی مناسب را نداشته‌ایم. توسعه مهندسی به این معنی که با تکیه بر توسعه پایدار، وضعیت فعلی کشور را بهبود ببخشیم و مخاطرات را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: سوانحی که در چند وقت اخیر در کشور رخ داده نشان می‌دهد که سازه‌ها و شهرهای ما از تاب‌‌آوری لازم برخوردار نیست و این یک موضوع مهم در حوزه مهندسی کشور به شمار می‌رود. ما از لحاظ کمی خیلی پیشرفت کرده‌ایم اما در حوزه کیفیت این پیشرفت را کمتر شاهد بوده‌ایم. گذار از کمیت به کیفیت باید دغدغه ما شود.

شکرچی‌زاده افزود: شهرهای کشور بویژه شهر تهران با مخاطرات طبیعی بسیاری مواجه است به گونه‌ای که می‌توانیم از کلمه بی‌دفاع برای آن استفاده کنیم. من به عنوان رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی این دغدغه را دارم و مایلم آن را با نهادها و سازمان‌های ذیربط در جهت حل این مشکل در میان بگذارم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه هم ساخت و سازهای موجود و هم ساخت و سازهای جدید نیازمند توجه ویژه از سوی سازمان‌های مسئول است ادامه داد: در شهر تهران یکسری ساخت و سازهای جدید در حال انجام است که که مهندسینمان درگیر آن هستند. بنابراین باید توجه کنیم که این سازه‌های جدید را بر اساس آیین‌نامه‌ها و مقررات موجود پیش ببریم و به خوبی بر اجرای آن نظارت نماییم تا ریسک جدیدی را در سازه‌هایمان ایجاد نکنیم. مهندسی کشور امروز آنطور که باید و شاید به مسئولیتی که بر عهده‌اش است توجه ندارد و با وجود اقدامات خوبی که صورت گرفته و محصول نهایی که محصول مهندسی است برای ما آنطور که باید راضی‌کننده نیست.

شکرچی‌زاده افزود: در کنار ساخت و سازهای در حال انجام، موضوع ساختمان‌های موجود نیز یک دغدغه بسیار مهم برای ماست. ما در مرکز تحقیقات در حال تدوین دستورالعمل‌هایی هستیم که چگونه ساختمان‌های موجود را ارزیابی کنیم و چگونه مهندسین‌مان را برای بهبود شرایط ساختمان‌های موجود آموزش بدهیم. این موضوع نیز می‌تواند یک محور مهم برای همکاری‌های فی‌مابین دو مجموعه باشد. ما بسیار علاقمندیم در حوزه‌های بنیادین همچون مقررات ملی ساختمان و پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰  با شما همکاری‌های خوبی را به انجام برسانیم.

محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه و امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری که از مدت‌ها پیش در جریان بود گفت: یکی از مهمترین محورهای این تفاهم‌نامه بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر دو سازمان است. قطعا این دو مجموعه با توجه به رسالتی که بر عهده دارند می‌توانند در کنترل ساخت و ساز بسیار موثر عمل نمایند و اقدامات آنها در این حوزه مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع، همکاری میان دو مجموعه در حوزه ارتقای آموزش‌ها، ارتقای کیفیت ساخت و سازها و حسن اجرای مقررات و آیین نامه‌ها نیز می‌تواند به عنوان محورهای مهم همکاری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

طاهری افزود: سازمان نظام مهندسی بیشترین متخصصین را در حوزه ساختمان دارد و مطمئنا در تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها می‌تواند کمک زیادی به مرکز تحقیقات نماید.
رئیس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران این تفاهم‌نامه را مهمترین تفاهم‌نامه در حوزه افزایش کیفیت ساخت وساز امروز عنوان کرد.

در این جلسه همچنین سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری این مرکز و غلامی مدیر آموزش سازمان نظام ‌مهندسی استان تهران و الهی‌فر عضو کمیسیون این سازمان در خصوص اقدامات تحقیقاتی و آموزشی سازمان‌های متبوع خود توضیحاتی را در اختیار حاضران در جلسه قرار دادند.

در بخش پایانی این دیدار تفاهم‌نامه مشترک همکاری از سوی محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران امضا شد.