شناسهٔ خبر: 74988 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

ارایه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در دومین همایش صنعت ساخت

جلسه رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در همایش دوم صنعت ساخت، ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه فراملی به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: توانمندی‌های ما در حوزه ساخت در کشور قابل‌ملاحظه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اولین جلسه سیاستگذاری «دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت ساخت» با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، فاطمه پهلوانی رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، علی شاهانی دبیر همایش و جمعی از مدیران، متخصصین، صاحبنظران و دست‌اندرکاران همایش برگزار شد.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس «دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساخت» در این جلسه با ابراز خرسندی از برگزاری دومین کنفرانس در دی ماه سال جاری، گفت: قطعا موضوع ساخت یک موضوع بسیار گسترده است و در خصوص هر یک از زیرموضوع‌های آن می‌توان نشست‌ها و جلسات تخصصی را برگزار کرد. آنچه که باید در نظر داشته باشیم این است که در این کنفرانس، مقداری از حوزه‌های خرد فراتر برویم و کنفرانسی را برگزار نماییم که در آن سیاستگذاری‌های کلی ما در حوزه ساخت کشور مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: توانمندی‌های ما در حوزه ساخت در کشور قابل ملاحظه است ولی به لحاظ شرایط اقتصادی و رکود آن در کشور، این توانمندی‌ها چندان نمی‌تواند بروز و ظهور پیدا کند. با این حال اگر خودمان را در یک عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دهیم قطعا می‌توانیم موفقیت‌هایی را کسب کنیم. امروز ما در عرصه رقابتی عقب مانده‌ایم، بنابراین ارائه قابلیت‌ها در عرصه فراملی باید به عنوان یک موضوع بسیار مهم در نظر گرفته شده و در کنفرانس به آن پرداخته شود. دیگر موضوعات نیز به فراخور اهمیت آن قطعا در این کنفرانس ارائه خواهد شد.

محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این جلسه با تاکید بر عرصه وسیع صنعت ساخت، پرداختن به تمامی موضوعات ذیل صنعت ساخت را بسیار دشوار دانست.

وی در این خصوص گفت: بهتر این است که تقاضامحور به این موضوع نگاه کنیم و از طریق متولیان این صنعت که در طول سال در این حوزه فعال هستند، موضوعات مهم، مشکلات، گره‌ها و اولویت‌ها را شناسایی کرده و در این کنفرانس به سمت موضوعات محوری‌تر و کلیدی‌تر برویم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بخش دیگری افزود: در حال حاضر موضوع بازار مسکن با چالش‌های بسیار و غیرقابل پیش‌بینی مواجه است و قطعا در این بازار عرضه‌کنندگان و هم مصرف‌کنندگان متضرر شده‌اند. باید به اتفاقات و عوامل این بخش نگاه ویژه داشته باشیم و هر دو گروه را از این آسیب‌ها و مخاطرات دور نگاه داریم.

فاطمه پهلوانی رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در ادامه این جلسه با ارائه گزارشی با موضوع مقایسه رشد ارزش افزوده، نیروی کار و بهره‌وری نیروی کار در بخش‌های اقتصادی در سال ۱۳۹۷، ابراز امیدواری کرد که این همایش بتواند بحث رونق در حوزه ساخت و ساز را محقق نماید.
وی افزود: بنده معتقدم که این کنفرانس قائدتا باید یک موضوع مشخص را پیگیری نماید. در شرایط کنونی بازار سرمایه، جایگزین مناسب در تمام بخش‌های اقتصادی، بحث بهره‌وری است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در تشریح اهمیت موضوع بهره‌وری گفت: پیشبرد تکنولوژی، نوآوری و ایجاد نظامات هماهنگ بال‌های بهره‌وری هستند.   با توجه به شرایط حاضر کشور، باید موضوع بهره‌وری را به عنوان یکی از موضوعات اصلی کنفرانس قرار دهیم و نه تنها به عنوان یکی از اهداف ۱۰‌گانه. قطعا سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز هرگونه همکاری را در این خصوص خواهد داشت.

وی تاکید کرد که امسال و سال ۹۹ را باید سال بهره‌وری بنامیم.

خاطرنشان می‌شود دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساخت، ۸ تا ۱۰ دی ‌ماه امسال به همت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساخت به همت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری مهندسین مشاور مقاوم سازه پویا، شرکت سهلان نما و شرکت صدراستون، ۸ تا ۱۰ دی‌ماه امسال در هتل المپیک برگزار می‌شود.

این نمایشگاه با حمایت‌های معنوی وزارت راه و شهرسازی، دانشگاه شهیدبهشتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، دانشگاه تهران، جامعه مهندسین مشاور ایران، دانشگاه صنعتی شریف، سازمان منطقه آزاد کیش، دانشگاه علم و صنعت ایران، انجمن سازه‌های فولادی ایران، دانشگاه خواجه نصیرالدین‌طوسی، انجمن بتن ایران، دانشگاه تربیت مدرس، انجمن راه و ساختمان ایران، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان بهره‌وری ایران هستند.

اهداف کنفرانس فوق شامل نوآوری در صنعت ساخت، بررسی آخرین دستاوردهای علمی در ایران و جهان، استفاده از دیپلماسی در جهت صدور خدمات صنعت ساخت، ارتقای سطح و دانش جامعه مهندسی در عرصه ساخت و ساز، معرفی توانایی و اقتدار سنعت ساخت کشور به کشورهای منطقه است.

همچنین از دیگر اهداف این کنفرانس می توان به تامین شرایط علمی در جهت توسعه کارآفرینی در صنعت ساخت، بررسی مشکلات ساخت و سازهای کشور و ارایه راهکارهای علمی، رشد بهره‌وری در ساخت سازه‌های ایمن و ارتقای سطح کیفی پروژه، ایجاد تعامل و ارتباط بین هسته‌های علمی کشور و فعالین عرصه صنعت ساخت، پیشبرد تکنولوژی ساخت در کشور در جهت تثبیت جایگاه ایران به عنوان تکنولوژی اول ساخت اشاره کرد.

موضوعات کنفرانس فوق نیز شاملِ بافت های فرسوده، ارزیابی و بهسازی سازه‌های موجود، مصالح و روش‌های تولید صنعتی، مدیریت کیفیت و بهره‌برداری و بهره‌وری، نظامات اداری-حقوقی- قراردادی و بیمه، تامین سرمایه و شناسایی چالش‌های آن، شهرهای هوشمند، معماری شهرسازی و توسعه پایدار و کاربرد انرژی های نو و تجدیدپذیر در صنعت ساختمان اشاره کرد.