شناسهٔ خبر: 7503 - سرویس مسکن و شهرسازی

بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی با كارشناسان و مسئولان؛

قانون ۲۰ سال پیش پاسخگوی نیاز امروز نیست/ وزارت راه و شهرسازی مسئول اصلاح قانون نظام مهندسی باشد

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی رئيس سابق سازمان نظام مهندسي استان آذربايجان‌ غربی با تاکید بر این‌که تغییر و تحولات جامعه مهندسی در ۲۰ سال گذشته گسترده بوده گفت: اصلاح قانون نظام مهندسی توسط وزارت راه و شهرسازی منشاء‌ اثر خواهد بود.

جعفر هاشم‌زاده در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازی درباره ضرورت اصلاح قانون نظام‌مهندسي براي نظم بخشيدن به بازار ساخت و ساز مسكن اظهار داشت: بازبيني اين قانون و اصلاحات آن در سال ۷۴ به تصويب هیئت دولت رسيد.  طي ۲۰ سال گذشته وضعيت جامعه‌ مهندسي تغيير و تحولات گسترده‌ای از نظر كميت و كيفيت پيدا كرد كه نيازمند قانوني متناسب با وضعیت روز است.

وي با اشاره به اصلاح قانون سال ۷۴ در دوره وزارت عباس آخوندی بر حوزه مسكن افزود: آخرين اصلاح اين قانون چندسال پس از زلزله مهيب رودبار و منجيل به تصويب رسيد. وضعيت پراكندگي مهندسان در سطح كشور و تعداد ناكافي مهندسان در آن زمان ويژگی جامعه ايران در ۲۰ سال پيش بود و طي اين سال‌ها شاهد تحولات زيادي بوده‌ايم.

رئيس سابق سازمان نظام مهندسي استان آذربايجان‌غربي تاكيد كرد: قانون نظام مهندسي در زمان تصويب خود نقاط مثبت فراواني داشت اما امروزه پاسخگوي نياز جامعه نيست.  

به گفته اين كارشناس، در حال‌حاضر، ساخت‌و‌سازها افزايش پيدا كرده، ساختمان‌ها ايمن‌تر شده و همچنين مقررات آيين‌نامه ساختمان تدوين شده است؛ همه اينها نشان مي‌دهد كه در ساليان گذشته گام‌هاي مثبتی در جهت بهبود شرایط برداشته‌شده اما این اقدامات كافي نيست.

وي افزود: در شرايط فعلي با توجه به افزايش جمعيت مهندسان و نياز جامعه به مسكن بيشتر و با كيفيت‌تر ضرورت دارد اين قانون بار ديگر مورد ارزيابي قرار گرفته و متناسب با نياز جامعه به‌روز شود.

هاشم‌زاده با اشاره به طرح اصلاح قانون نظام‌مهندسي كه چندي پيش در مجلس شوراي اسلامي مورد تاييد نمايندگان ملت قرار نگرفت، گفت: تغييراتي كه چندي پيش به صحن علني مجلس شورای اسلامي رسيد اساسي نبود و مشكلات جامعه امروز را حل نمي‌كرد به همين خاطر نيز در مجلس مورد تاييد و در نهايت تصويب نمايندگان قرار نگرفت.

رئيس سابق سازمان نظام مهندسي استان آذربايجان‌غربی با تاكيد بر لزوم بررسي تغييرات و اصلاحات توسط وزارت راه و شهرسازي طي جلسات متعدد و جمع‌آوري نظرات كارشناسان و جمع‌بندي نهايي اظهار كرد: تشکیل كارگروهی در وزارت‌ راه و شهرسازي كه با استفاده از تجارب به بررسي اين موضوع بپردازد می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود وضعیت داشته باشد. بحث مهم اين است كه تغييرات و اصلاحات به نفع مردم، مسكن و مهندسان انجام شود.

هاشم زاده ادامه داد: حذف افراد فاقد صلاحيت و تخصص در تصميم‌گيري‌هاي كلان از اهميت بسزايي برخوردار است، اين مهم با اصلاح قانون نظام‌مهندسي و به‌روز‌كردن آن امكانپذير است.

این کارشناس در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود پيشرفت در تكنولوژي، عمر مفيد ساختمان‌ها كاهش يافته است گفت: امروزه كارهاي زيربنايي زيادي در ساخت مسكن انجام مي‌شود، تكنولوژي پيشرفت كرده و ما نيز پيشرفت كرده‌ايم اما نسبت به کشورهای پیشرفته اين پيشرفت چشمگير نبوده، همين مسائل است كه لزوم اصلاح قانون را بيش از پيش نشان مي‌دهند. /