شناسهٔ خبر: 75035 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون امور مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری تشریح کرد

برنامه دولت برای نظارت قوی بر علمکرد سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان/توزیع کار در بین مهندسان عادلانه می‌شود

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان ضمن تاکید مجدد بر اصلاح قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، گفت: افزایش کیفیت در تمامی حوزه‌های نظام‌مهندسی ساختمان، هم برای اعضا و هم نوع سرویس‌دهی به شهروندان در برنامه‌های این معاونت قرار دارد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عمده برنامه‌ها و سیاست‌های این وزارتخانه در خصوص نظامات مهندسی ساختمان را اعلام کرد.

محمودزاده گفت: با توجه به اینکه ۲۴ سال از تصویب قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن می‌گذرد، نیاز به اصلاح قانون وجود دارد که وزارتخانه این کار را در یک برنامه میان‌مدت به سرانجام خواهد رساند.

معاون مسکن و ساختمان تصریح کرد: عملکرد مجموعه نظام‌مهندسی ساختمان بیش از دو دهه‌ای که از تصویب قانون آن می‌گذرد در مجموع مطلوب بوده و نکات مثبت فراوانی دارد. در عین حال، برخی از نکات منفی نیز در آن مشاهده شده که با بحث و بررسی با همفکری به دنبال حل نکات آنها هستیم.

وی ضمن اشاره بر اینکه نظام مهندسی ساختمان نهادی حرفه‌ای است که تاثیر جدی بر صنعت ساخت‌و‌ساز گذاشته است، افزود: تلاش شده تا جایی‌که ممکن است نظارت بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تقویت شود. همچنین در موضوع توزیع کار مهندسان عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تلاش شده تا در حد امکان، ارایه چنین خدماتی به مهندسان عضو به صورت سیستمی و دور از سلایق شخصی باشد.

ایجاد شفافیت در توزیع کار مهندسی

معاون مسکن و ساختمان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده تا توزیع کار مهندسی در سیستمی شفاف و به‌روز پیاده شود و همه اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از روند کار و توزیع آن اطلاع  کامل داشته باشند و دسترسی برای اعضا فراهم باشد.

محمودزاده در بخش دیگری از گفتگوی خود بر موضوعات جاری نظام‌مهندسی ساختمان و ایده‌های مطرح شده برای اصلاح در روند اشاره کرد و گفت: ایده‌هایی مطرح شده که در آنها تلاش می‌شود تا سازندگان غیرحرفه‌ای که عمدتا مالکان هستند و درصد قابل‌ملاحظه‌ای از ساختمان‌سازی برای این گروه‌ها انجام می‌شود به گونه‌ای ساماندهی شود که با کمترین رفت‌و‌آمد و بیشترین ارایه خدمات به این گروه‌ها باشد.

دولت به منظور تقویت نظارت بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی، قوانین این حوزه را اصلاح می‌کند

ساماندهی دفاتر ارایه خدمات مهندسی ساختمان

وی افزود: در این طرح‌ها و ایده‌های مطرح شده که در حال مطالعه آنها هستیم، تلاش می‌شود تا با ساماندهی دفاتر ارایه خدمات مهندسی ساختمان، مالکان مجبور نباشند با تک تک مهندسان وارد بحث شوند و بتوان با اتخاذ این شیوه مجموعه‌های حقوقی تشکیل داد تا آن مجموعه‌ها از صفر تا صدِ نیاز یک کارفرما و مالک را پاسخ دهند و بتوانند مسائل مالکان را حل‌و‌فصل کنند.

رایزنی برای ارایه ضمانت واحدهای مسکونی احداثی برای مالکان

معاون امور مسکن و ساختمان همچنین اعلام کرد: از دیگر اقداماتی که در دستور کار قرار دارد، ساماندهی سیستم‌های نظارتی و بازرسی، بیمه و استانداردسازی است تا کیفیت ساخت و ساز بالا برود و افرادی که ساختمانی را خریداری می‌کنند یا ساختمان‌هایی که برای مالکان احداث می‌شود با ضمانت به آنها ارایه شود و افراد و یا سیستم‌هایی باشند که بتوانند ساختمان ساخته شده را تایید کنند و مسئولیت و تضمین کیفیت ساخت آن را به عهده بگیرند.

جایگاه نظام مهندسی ساختمان در کشور ارتقا می‌یابد

محمودزاده تصریح کرد: افزایش کیفیت در تمامی حوزه‌های نظام مهندسی ساختمان هم برای اعضا و هم نوع سرویس‌دهی به شهروندان در برنامه های این معاونت قرار دارد.

وی توضیح داد: در تلاش هستیم تا با کمک سازمان نظام مهندسی کشور و همچنین نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و بدنه نظام مهندسی که بالغ بر نیم میلیون نفر است بتوانیم اتفاقات خوبی را با هم رقم بزنیم و جایگاه حوزه را بیش از گذشته ارتقا بدهیم.