شناسهٔ خبر: 75070 - سرویس هواشناسی

رییس سازمان هواشناسی کشور براساس گزارش پنجم هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم هشدار داد

کاهش رشد اقتصادی با تغییرات اقلیمی در منطقه اکو/ افزایش تا ۵ درصدی دما در منطقه

سحر تاجبخش مسلمان رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تغییرات اقلیمی به کاهش رشد اقتصادی در منطقه اکو منجر می‌شود، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با پیامدهای این پدیده را یک ضرورت توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحرتاج‌بخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور در سومین نشست روسای سازمان‌های هواشناسی کشورهای عضو اتحادیه «اکو» که در تهران برگزار شد، حضور روسای هواشناسی از دو منطقه هواشناسی در این نشست را فرصت مغتنمی برای استفاده از تجارب و توانمندی‌های کشورهای عضو در پایش، پیش آگاهی و مدیریت ریسک بلایای طبیعی در منطقه توصیف کرد و گفت: منطقه اکو، به عنوان یکی از آسیب پذیرترین مناطق دنیا به تغییر اقلیم، بلایای طبیعی مرتبط با هوا و اقلیم بسیاری را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: در پنج سال گذشته، در این منطقه تنها در اثر سیل حدود ۱۲۰۰ نفر کشته شده‌اند و میلیاردها دلار خسارت اقتصادی به کشورهای عضو وارد شده است. این وضعیت نیاز فوری به همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف برای کاهش خسارات زیان‌بار و مدیریت ریسک بلایای طبیعی را نشان می‌دهد.

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه یافته‌های گزارش پنجم هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم نشان می‌دهد که در دهه های آینده میانگین بارش از شرق مدیترانه تا افغانستان کاهش یافته و دمای هوا در سناریوهای مختلف به طور متوسط بین ۲ تا ۵ درجه در منطقه افزایش می یابد، گفت: پیامد این تغییرات کاهش شدید امنیت غذایی در منطقه، افزایش بلایای طبیعی وابسته به اقلیم، افزایش مهاجرت، کاهش شدید منابع آبی، افزایش برخی بیماری ها، از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی، افزایش مخاطرات دریایی و اقیانوسی و . . . و نهایتا کاهش رشد اقتصادی در منطقه اکو است.

وی افزود: این شرایط ما را به اتخاذ سیاست های هماهنگ منطقه‌ای برای کاهش پیامدهای سوء گرمایش جهانی، سازگاری با تغییر اقلیم، کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و حرکت به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیرآن هدایت می کند.

تاج‌بخش همکاری با نهادهای تخصصی بین‌المللی و استفاده از منابع سازمان جهانی هواشناسی برای مقابله با آثار زیانبار پدیده تغییر اقلیم و به تبع آن مدیریت بلایای طبیعی را یک ضرورت دانست و گفت: این موضوع امری است که نیاز به همکاری و مشارکت کشورهای همسایه و اعضای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو دارد. دانش و تجربه کسب شده توسط دیگر کشورها در رابطه با مدیریت بلایای طبیعی مرتبط با هواشناسی باید در کشورهای عضو به کار گرفته شود، زیرا بلایای طبیعی مرز سیاسی نمی شناسد.

 وی ادامه داد: از عوامل مهم بلایایی مانند سیل های مهیب و بنیان‌کن و گرد و غبار در کشورهای حوزه اکو که به آوارگی میلیون ها نفر انجامیده است، تغییر اقلیم، فرسایش خاک، دخالت انسان در بهره‌برداری بیش از حد از منابع کره خاک و از بین رفتن موانع بازدارنده است. با عنایت به لزوم بررسی و پایش مسایل مربوط به بلایای طبیعی مرتبط با هواشناسی که در کشورهای منطقه عمومیت پیدا کرده، سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران سعی وافری برای شناسایی، هشدار و مدیریت آنها داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ایجاد مرکز منطقه ای مدیریت ریسک بلایای طبیعی کشورهای عضو اکو در مشهد، مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در تهران و مرکز ملی پیش بینی گرد و غبار در اهواز و سایر مراکز هشدار و مطالعات بلایای طبیعی به عنوان نشانه‌های علاقمندی روزافزون به مباحث آب و هوایی در بین جامعه یاد کرد و افزود: این مساله آشکارا نشان می دهد تا چه اندازه مردم، متخصصان و مسئولین نسبت به مسایل آب و هوایی حساس شده اند.

وی در پایان گفت: به منظور مقابله با فرسایش خاک و گرد و غبار، طرح هایی در زمینه مدیریت مراتع و مقابله با فرسایش بادی در استان های جنوب و غرب کشور جمهوری اسلامی ایران تهیه شده که همکاران ما در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان هواشناسی کشور ارائه کرده‌اند.