شناسهٔ خبر: 75074 - سرویس هواشناسی

رییس سازمان هواشناسی کشور خبر داد

افزایش همکاری کشورهای عضو اکو برای مقابله با بلایای طبیعی

سحر تاجبخش مسلمان مصاحبه رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به استقرار مرکز مقابله با بلایای طبیعی سازمان اکو در ایران، بر لزوم گسترش همکاری‌ها برای مقابله با این بلایا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی در حاشیه سومین نشست روسای سازمان های هواشناسی عضو اتحادیه «اکو» در جمع خبر نگاران، با اشاره به اهمیت استقرار بخش بلایای طبیعی‌ دبیرخانه «اکو» در مشهد گفت: اهداف بلندمدت این دبیرخانه پایش و پیش‌بینی مخاطرات جوی و تولید سامانه‌های هشدار سریع برای منطقه اکو است و امیدواریم بتوانیم با همکاری کشورهای منطقه و دستیابی به یک پایگاه داده مشترک سامانه‌های هشدار سیل و سایر مخاطرات را بهتر مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: این مرکز تقریبا 10 سال است که تشکیل شده و مدیریت آن بر عهده ایران است. کشورهای عضو در اداره این مرکز مشارکت می‌کنند و امیدواریم اساسنامه‌ آن را نیز در این جلسه به تصویب اعضا برسانیم.

تاج‌بخش در توضیح اقدامات انجام شده در بخش بلایای طبیعی دبیرخانه «اکو» گفت: اساسا کار مرکز مخاطرات «اکو»، پایش و پیش‌بینی مخاطرات جوی و غیرجوی است. آنچه که مسلم است، این است که سازمان هواشناسی مسئول مخاطرات غیرجوی در کشور نیست بنابراین ما موظف هستیم با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی در خصوص سایر مخاطرات مثل زلزله و رانش زمین هم مشارکت داشته باشیم که بتوانیم مرکز را در این حوزه‌ها نیز تقویت کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که مهم است این است که مانیتورینگ و پیش‌بینی مخاطرات جوی در این مرکز باید انجام شود و به کشورهای منطقه نیز خدمات ارائه دهد. این کار در حال حاضر در حال انجام است، اما به توسعه همکاری‌ها و جمع آوری بیشتر داده‌ها و اطلاعات  نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشورهای ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان و ایران در این نشست حضور دارد، گفت: روسای سازمان های هواشناسی و یا سفرای این کشورها در این نشست شرکت کرده و در کنار نشست، شرکت در یک کارگاه آموزشی و بازدید از بخش بلایای طبیعی دبیرخانه سازمان «اکو» در مشهد نیز در برنامه هیات‌ها قرار دارد.