شناسهٔ خبر: 75079 - سرویس هوایی

پيگيری برای خريد سامانه مديريت يکپارچه هدايت پرواز / برنامه‌ريزی برای تکميل طرح توسعه VSAT هوانوردی

سیامک بهنام مديرکل ارتباطات و ناوبری هوايی از پيگيری برای نوسازی تجهيزات و خريد سامانه مديريت يکپارچه کنترل و هدايت پرواز (اتوماسيون و سوئيچينگ مرکز کنترل فضای کشور) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران سیامک بهنام با اشاره به اینکه اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی شامل شش اداره آموزش و تحقیقات، مهندسی تجهیزات ارتباطی، مهندسی تجهیزات ناوبری، مهندسی تجهیزات راداری و نظارتی، مهندسی تجهیزات بازرسی و امنیتی، برنامه ریزی و بازرسی و دو واحد مستقل(امور فرکانس و شبكه هاي مخابرات هوانوردي و پشتیبانی CNS) است، عنوان کرد: وظیفه اصلی این اداره کل سایت یابی، تهیه مشخصات فنی، پیگیری خرید، نصب، راه‌اندازی، نگهداری و تعمیر تمام سامانه های هوانوردی الکترونیکی فرودگاه ها و سایت ها و نیز آموزش مستمر کارشناسان الکترونیک شاغل در ستاد و ادارات الکترونیک فرودگاه‌ها و تعیین صلاحیت شغلی آنان و بازرسی عملکرد تجهیزات فرودگاهی این حوزه است. همچنین ادارات مهندسی الکترونیک در فرودگاه ها به عنوان بازوان توانمند اداره کل در نگهداری سامانه های هوانوردی مستقر در فرودگاه و سایت های هوانوردی مرتبط مستقر در مناطق کوهستانی و مرتفع نقش مهمی در انجام وظایف این اداره کل دارند.

وی اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی را متولی تمامی سامانه های ارتباطی از جمله سوئیچینگ برج و اپروچ، رکوردرها، فرستنده گیرنده های ثابت و متحرک باند AM و FM و سیستم ارسال اطلاعات هواشناسی ATIS، اداره مهندسی تجهیزات ناوبری را متولی سامانه های کمک ناوبری ILS،DME، DVOR/VOR و NDB و سامانه های نوین ناوبری، اداره مهندسی تجهیزات راداری و نظارتی را متولی سامانه های رادار و اتوماسیون،A-SMGCS، ADS-B و MLAT، اداره مهندسی تجهیزات بازرسی و امنیتی را متولی تجهیزات امنیتی و بازرسی X-ray و Gateway عنوان کرد و گفت: اداره برنامه ریزی و بازرسی تازه تاسیس است و وظیفه بازرسی و بررسی وضعیت تجهیزات ارتباطات و ناوبری هوایی ستاد و فرودگاه ها، بررسی و تامین منابع تغذیه، UPS و ارتینگ تمام فرودگاه ها و نیز حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون ساز را بر عهده دارد.

وی افزود: وظیفه اداره آموزش و تحقیقات نیز برگزاری و پیگیری دوره های آموزشی و ریتینگ و ساماندهی امور تحقیقاتی و پژوهشی است. واحد امور فرکانس نیز وظیفه دریافت مجوز فرکانسی، مانیتورینگ تمام طیف های فرکانسی هوانوردی و دریافت مجوز ترخیص تجهیزات هوانوردی خریداری شده را بر عهده دارد. واحد پشتیبانی CNS نیز پیگیری تامین نیازهای تجهیزاتی و پشتیبانی تمام ادارات و واحدها را برعهده دارد.

بهنام با بیان اینکه تمرکز اصلی فعالیت های اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی بر سه بخش امور پرسنلی و آموزش، تجهیزات و سامانه ها و فرایندها و آیین نامه هاست، به کمبود نیروی انسانی در این حوزه اشاره کرد و گفت: طی 10 سال گذشته نیروی انسانی کافی جذب نشده است. البته مقدمات تامین 194 نیروی انسانی در حوزه عملیات هوانوردی فراهم شده که امیدواریم نیاز این اداره کل نیز از این تعداد فراهم شود.

وی درباره تجهیزات ارتباطی و ناوبری نیز عنوان کرد: در فرصت پسابرجام خریدهای خوبی را در حوزه دستگاه های ارتباطی و ناوبری انجام دادیم و اکنون مهمترین تمرکز ما در نوسازی تجهیزات، شامل خرید سامانه مدیریت یکپارچه کنترل و هدایت پرواز یعنی همان اتوماسیون و سوئیچینگ مرکز کنترل فضای کشور است.

بهنام افزود: در حوزه تامین سایر تجهیزات هوانوردی در شرایط تحریم فعلی نیز با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر استفاده از توان داخلی دارند، از سال های گذشته ارتباط خوبی با شرکت های دانش بنیان برقرار کرده ایم. به عنوان نمونه برای خرید و نصب سامانه های ضبط مکالمات هوانوردی(رکوردرها)، سوئیچینگ برج مراقبت، ATIS و تجهیزات شبکه زیرساخت VSAT از توان شرکت های داخلی استفاده شده  و ساخت پنج برج موبایل توسط یک شرکت داخلی در حال انجام است.

وی همچنین گفت: با انعقاد قراردادی، قرار است یک دستگاه DME ساخته شده توسط شرکت داخلی به صورت آزمایشی استفاده شود و همچنین قرارداد پژوهشی ساخت مبدل سیستم ADS-B و یک رادار MSSR با مد S با یکی از دانشگاههای کشور منعقد شده است.

بهنام از برگزاری جلسات کارشناسی در سطح معاونت عملیات هوانوردی جهت بررسی طرح ریموت تاور (کنترل برج مراقبت از راه دور) ارایه شده توسط یک شرکت داخلی خبر داد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی با تاکید بر ضرورت تدوین نظام نامه این اداره کل اضافه کرد: در حال تدوین نظام نامه اداره کل هستیم تا در قالب آن فرایند و شرح تمام کارها و وظایف اداره کل جمع آوری و به روز رسانی شود.

مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته

بهنام در معرفی مهمترین اقدامات انجام شده در اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی ایران طی سال گذشته عنوان کرد: از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه ناوبری می توان به نصب و راه اندازی ILS/DME فرودگاه های یزد و گرگان، نصب و راه اندازی DVOR/DME فرودگاه های گرگان، رشت و نوشهر و نصب و راه اندازی DME فرودگاه سمنان اشاره کرد.

وی افزود: در حوزه ارتباطی نیز توانسته ایم از یک شرکت معتبر آلمانی 200 دستگاه فرستنده گیرنده را خریداری و آنها را جایگزین رادیوهای قدیمی ایستگاه های  RCAG و سایت های فرستنده گیرنده فرودگاه ها کنیم. همچنین در این راستا سکتورهای عملیاتی مرکز کنترل را از هفت به 14 سکتور رساندیم.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی همچنین از نصب سامانه سوئیچینگ برج مراقبت پرواز فرودگاه شیراز خبر داد و گفت: این سیستم جایگزین سیستم Frequentis با قدمت حدود 20 سال شده است.

بهنام در معرفی اقدامات انجام شده در حوزه رادار افزود: در این راستا می توان به نصب و راه اندازی رادار تقرب فرودگاه بندرعباس و نیز نصب و راه اندازی رادار TMA تهران در سایت کوشک بزم اشاره کرد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی گفت: در حوزه سیستم های بازرسی نیز صد دستگاه WTMD و 120 دستگاه فلزیاب دستی را برای فرودگاه های کشور خریداری کرده ایم. ضمن اینکه با اعزام 200 نفر روز ماموریت در سال گذشته تمام سامانه های عملیاتی فرودگاه های عسلویه وکیش را نگهداری کرده ایم.

بهنام اضافه کرد: اداره برنامه ریزی و بازرسی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی در سال گذشته تعداد زیادی از تجهیزات فرودگاهها را مورد بازرسی و AUDIT قرار داد. سال گذشته در حوزه آموزش نیز 59 دوره تخصصی و عمومی را در قالب حدود 43 هزار ساعت برگزار کرده ایم و امسال نیز تا پایان مهر ماه 35 دوره در قالب 15 هزار ساعت تشکیل شده است.

سوئیچینگ برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد آماده نصب و راه اندازی است

وی در معرفی مهمترین برنامه های در دست اقدام اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی نیز گفت: در حوزه ناوبری، DVOR/DME فرودگاه های کرمان، ابوموسی، بندرلنگه و ایلام، DME فرودگاه های بیرجند، کرمانشاه و اهواز و نیز ILS/DME فرودگاه های ساری، رشت، اهواز و بندرعباس در حال نصب است.

بهنام افزود: در حوزه ارتباطی زیرساخت های نصب سوئیچینگ برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد و ایستگاه فرستنده آن همزمان با بهسازی برج مراقبت آغاز خواهد شد و امیدواریم بتوانیم به نصب و راه اندازی سامانه مذکور بپردازیم.

وی گفت: اداره برنامه ریزی و بازرسی با همکاری یک شرکت داخلی در حال نصب و راه اندازی سیستم های حفاظت 29 سامانه هوانوردی در برابر صاعقه و فراتاخت ولتاژ است که با اجرای این طرح و اتمام پروژه قبلی شامل 28 سایت هوانوردی، تمام سامانه های هوانوردی حفاظت می شوند. همچنین تاکنون هفت UPS10KVA را برای اتاق های کنترل و مونیتورین’ الکترونیک فرودگاه ها خریداری کرده‌ایم که در مرحله تحویل و نصب و راه اندازی است و مناقصه تامین چهار UPS40KVA سایت های راداری نیز در حال برگزاری است.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی به خرید 75 دستگاه Xray نیز اشاره کرد و افزود: این دستگاه ها خریداری شده و اکنون در حال ورود به کشور هستند که با توزیع و نصب و راه اندازی آنها تا حد زیادی نیاز فرودگاه ها به تجهیزات بازرسی برطرف می شود.

برنامه ریزی برای تکمیل طرح توسعه VSAT و توسعه شبکه ATN مرکز کنترل فضای کشور

وی در معرفی مهمترین برنامه های آتی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی گفت: در حوزه ناوبری پیگیر نصب دستگاه های DVOR\DME در فرودگاه های سیرجان، شیراز و ارومیه و نصب ILS\DME در فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی(ره) هستیم.

بهنام افزود: در حوزه ارتباطی پیگیر خرید و نصب سوئیچینگ برج مراقبت پرواز شش فرودگاه کشور و تامین 20 کنسول با توان داخلی هستیم که مناقصه آن انجام شده است. همچنین برای ساخت پنج برج موبایل برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به انجام فاز نخست طرح شبکه زیرساخت VSAT هوانوردی در سال های گذشته توضیح داد: با انجام فاز نخست این طرح در مرکز کنترل فضای کشور، سایت های RCAG و رادار فرودگاه ها علاوه بر ارتباط از طریق شبکه زیرساخت مخابرات به مرکز کنترل، در زمان بروز مشکل در زیرساخت فوق، از ارتباط شبکه ماهواره برای ارتباط با مرکز کنترل استفاده خواهند کرد و قطعی ارتباط به حدقل رسیده است. با توجه به افزایش سکتورهای مرکز کنترل و راه اندازی سایت های جدید راداری و RCAG نیازمند توسعه VSAT بودیم که در مرحله انجام مناقصه هستیم.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی از برنامه ریزی برای اجرای طرح توسعه شبکه ATN مرکز کنترل نیز خبر داد و گفت: برنده مناقصه این طرح نیز مشخص شده و در مرحله تحویل تجهیزات و نصب و راه اندازی است.

وی افزود: دو برنامه خرید سامانه سوئیچینگ برج و اپروچ فرودگاه مشهد و خرید و نوسازی لینک های رادیویی سایت های هوانوردی در مرحله مناقصه قرار دارند.

بهنام در معرفی برنامه های آتی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی در حوزه رادار نیز گفت: در این راستا می توان به نصب رادار تقرب خریداری شده برای فرودگاه شیراز در ارتفاعات تنگریز اشاره کرد که گامی در ارتقای پوشش رادار جنوب کشور است. همچنین در حال آماده سازی مناقصه خرید دو سامانه A-SMGCS برای دو فرودگاه مهم کشور هستیم.

بهنام همچنین از برنامه ریزی برای خریداری شبکه نظارتی ADS-B برای افزایش پوشش راداری و نیز انجام مطالعات برای نصب رادار پیشین کوشک بزم در نقطه ای دیگر خبر داد.

وی یکی دیگر از برنامه ها را پیگیری به روز رسانی سایت های راداری قدیمی عنوان کرد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی در معرفی برنامه های آتی این اداره کل در حوزه تجهیزات بازرسی و امنیتی نیز گفت: در این راستا می توان به برنامه ریزی برای خریداری 50 دستگاه Gate Way و خرید تجهیزات جدید و با تکنولوژی جدید X-Ray اشاره کرد.

بهنام با تاکید بر اینکه اکنون در نصب، تعمیر و راه اندازی تجهیزات هوانوردی به خودکفایی رسیده ایم و حتی می توانیم خدمات مهندسی خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم، افزود: تاکنون به صورت موردی متخصصان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی کشور به کشورهای همجوار اعزام و مشکلات ارتباط بین مرکز کنترل ایران و این کشورها را برطرف کرده اند.