به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، در راستای اجرای تكالیف قانونی مبارزه با قاچاق كالا و ارز، نشست هماندیشی با حضور مدیران كل دفتر حملونقل كالا و دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حملونقل جادهای، نمایندگان ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز، وزارت صمت و جمعی از رؤسا و اعضای كانون شركتهای حملونقل كالا در محل خانه حملونقل برگزار شد.
غلامحسین دغاغله مدیركل دفتر حملونقل كالا، در این جلسه اظهار داشت: در راستای اجرای تكالیف قانونی موضوع آییننامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز، به منظور بحث و بررسی و چگونگی اجرای دقیقتر و كاملتر تكالیف قانونی و رفع مشكلات اجرایی، این نشست برگزار شد.
دغاغله افزود :سازمان متبوع در سالهای اخیر همواره همكاریهای لازم را با مراجع ذیربط به عمل آورده است، كه با توجه به مشكلات اجرایی الزام درج كدپستی ثبت شده در سامانه جامع انبارها درسامانه بارنامه برخط، رسیدگی به این مشكلات در دستور كار این نشست قرار گرفت.
مدیر كل دفتر حملونقل كالا خاطر نشان كرد: در پی اقدامات و هماهنگیهای این سازمان، تاكیدشد، صاحبان كالا همكاری لازم با شركتهای حملونقل برای اعلام كدپستی ثبت شده در سامانه جامع انبارها به کنظور درج در بارنامه را انجام دهند.
وی با بیان این كه اصناف و تشكلهای صنفی حملونقل، بازوان اجرایی بخش حملونقل عمومی جادهای به شمار میروند افزود: شركتهای حملونقل تاكنون همكاری شایسته ای انجام دادهاند و لیكن با مشكلات متعددی در خصوص دریافت كد پستی معتبر از صاحبان كالا روبرو شده اند كه ضروریست راهحلی برای آنان اندیشیده شود.
این گزارش حاكی است، حسین متولی حبیبی مدیركل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، گزارشی از سامانههای الكترونیكی اسناد حمل در كشور ارایه كرد و افزود: زیر ساخت الكترونیكی شدن اسناد حملونقل طی دو ماه آینده عملیاتی میشود و بر اساس تكلیف قانونی مقرر است بارنامه كاغذی به تدریج حذف و تا سال آینده تمام بارنامهها به صورت الكترونیكی صادر شود.
وی همراهی و تلاش اصناف حملونقل را در اجرای این سامانهها مهم برشمرد و بیان كرد:طرح الزام درج كدپستی در سامانه جامع انبارها در بارنامه، از سال ۹۶ با مشاركت و همراهی شركتهای حمل و نقل اجرا شده است كه در حال حاضردر بالغ بر ۸۹ درصد بارنامه ها در مبادی و ۷۵ درصد بارنامه ها در مقاصد كد پستی معتبر درج میگردد.
براساس این گزارش، امامی رئیس اداره زیرساختهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بیان این كه نگاه حاكمیت به افزایش نظارت سیستمی و هوشمند بر سامانههای حمل و نقل جادهای است، افزود:طی ۲ سال اخیر اقدامات خوبی در راهاندازی سامانه جامع انبارها صورت گرفته است و در حال حاضر بارنامه به عنوان یك سند مثبته از سوی بازرسان أخذ میشود و اگر كالایی در این سامانه درج نشود، برخورد قانونی صورت میگیرد.
وی خاطرنشان كرد:دستورالعملی برای بازرسان تهیه شده، كه مطابق با آن بررسی و نظارت بر سامانه انبارها و صدور بارنامه انجام میشود و اصناف و تشكلهای حملونقل، بازوان اجرایی در ثبت اطلاعات دقیق و معتبر در بخش حمل و نقل كالا در كشور هستند.
این گزارش میافزاید حاجینژاد مشاور ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، هدف از راهاندازی سامانه یكپارچه اسناد حمل را شفافسازی در عملكرد اعلام كرد و افزود:با ثبت اطلاعات كالا در سامانه، روند حمل كالا در مبداء و مقصد كالا به صورت الكترونیكی قابل رصد و بررسی است و این امر به سلامت حمل و نقل كالا در كشور میانجامد.
وی همچنین از راهاندازی سامانه ثبت اطلاعات تردد ناوگان جاده ای و سامانه جریمه هوشمند ناوگان فاقد بارنامه در كشور خبر داد و افزود: از طریق این سامانهها كه در حال حاضر در ۳۵ نقطه در محورهای مواصلاتی فعال هستند، حمل كالاهای بدون بارنامه و ثبت نشده در سامانه یكپارچه بارنامه، رصد میشود و با متخلفین برخورد قانونی صورت میگیرد.
در ادامه این نشست احمدیزاده رئیس كانون انجمن صنفی شركتها و موسسات حمل و نقل كالای داخلی كشور، شركتهای حمل و نقل جاده ای كالا را همواره پیشرو دربه كارگیری فناوری های اطلاعات درفعالیتهای حمل و نقل كالا در كشور دانست و افزود: این كانون، حافظ منافع مشروع صنف حمل و نقل جادهای كالا بوده و منافع ملی كشور را همواره بر منافع شخصی ارجحیت داده است.
وی اظهار امیدواری كرد:با اجرای سامانه یكپارچه صدور بارنامه، از فرار بار در كشور جلوگیری شود و روند حمل و نقل كالا، بهبود و ارتقا پیدا كند.
گفتنی است: در پایان این نشست، صورتجلسه حاوی پیشنهادهای اجرایی صنف حمل و نقل كالا در راستای رفع مشكلات اجرایی طرح تنظیم و به حاضران در نشست ارایه شد .
همچنین مقرر شد جلسات تخصصی در خصوص رفع مشكلات درج كدپستی از جمله محمولات كشاورزی و.... طی هفته های آینده به صورت مستمر برگزار شود.