شناسهٔ خبر: 75149 - سرویس مسکن و شهرسازی

متقاضیان ثبت نام در طرح اقدام ملی تولید مسکن توجه کنند

هشدار در مورد بند «ج» به متقاضیان مسکن

پرند رصد و پایش ثبت‌نام شدگان برنامه اقدام ملی مسکن در خصوص بند ج ( استفاده نکردن از تسهیلات دولتی برای خرید و یا ساخت مسکن) بلافاصله و‌ آنلاین رصد می‌شود و در صورت قرمز بودن این بند، متقاضی خود به خود حذف شده و در سایر شروط نیز استعلام‌های لازم از ثبت اسناد و ثبت احوال اخذ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ثبت‌نام برنامه اقدام ملی مسکن بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی برای گروه‌های متوسط و کم‌درآمد کار خود را به طور رسمی و سراسری از ۲۱ آبان در چهار استان نخست این فاز یعنی سیستان‌و‌بلوچستان با ۱۸ شهر، خراسان‌جنوبی با ۲۳ شهر، خراسان‌شمالی با ۵ شهر و قم با ۵ شهر آغاز کرد. متقاضیان نیز با ورود به سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام خود را بر اساس شروط اعلام شده که به استناد قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است انجام دادند و در حال انجام هستند. در روز نخست اجرای این طرح، استان قم با ظرفیت ۴۴۰۰ نفر در ساعات اولیه ثبت‌نام به حدنصاب رسید و سامانه برای این استان بسته شد.

آخرین آمار نیز حاکی است که بیش از ۸۰ درصد استان‌های باقیمانده فاز نخست برنامه اقدام ملی مسکن یعنی  استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی نیز انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امروز ثبت‌نام این  سه استان نیز به حد نصاب برسد. با این‌حال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده متقاضیان این سه استان می‌توانند تا پایان فردا ۲۳ آبانماه در صورت ضرورت به ثبت‌نام مبادرت ورزند.

در فاز نخست اجرای این برنامه، خراسان‌جنوبی با ۲۳ شهرِ آرین‌شهر، ارسک، اسدیه، اسفدن، اسلامیه، بشرویه، بیرجند، حاجی‌آباد، خضری دشت بیاض، خوسف، زهان، سرایان، سرپیشه، سه‌قلعه، شوسف، طبس، طبس مسینا، فردوس، قائن، مود، نهبندان، نیمبلوک شرکت کرده است که بر اساس آخرین آمار شهرهای قائن، فردوس، اسدیه، سربیشه، طبس، سه قلعه، نهبندان، سرایان، اسلامیه، بشرویه، حاجی‌آباد، خوسف و عشق‌آباد با ثبت‌نام ۲۴۴۸ نفر تکمیل ظرفیت شده‌اند و برای سایر شهرهای استان خراسان‌جنوبی ثبت نام تا پایان فردا ۲۳ آبانماه ادامه خواهد یافت.

خراسان‌شمالی نیز با پنج شهر اسفراین، بجنورد، جاجرم، شیروان و گرمه در برنامه اقدام ملی مسکن شرکت کرده است که تاکنون با ثبت‌نام ۱۷۴۷ نفر شهرهای شیروان، اسفراین و گرمه تکمیل ظرفیت شده است و برای دو شهر بجنورد و جاجرم ثبت نام تا پایان فردا ۲۳ آبان در صورت تکمیل نشدن ظرفیت ادامه می یابد.

این گزارش حاکی است که استان سیستان‌و‌بلوچستان که با ۱۸ شهر جالق، خاش، دوست محمد، زابل، زاهدان، زهک، سراوان، سوران، سیرکان، شهرک علی‌اکبر، گشت، محمدآباد، محمدی، مهرستان، میرجاوه، نصرت‌آباد، نوک‌آباد، ‌ هیدوچ در این برنامه شرکت کرده، تاکنون با ۹۰۹۲ نفر ثبت نام پنج شهرِ نوک آباد، زهک، مهرستان، سوران و میرجاوه تکمیل شده و برای بقیه شهرها ثبت نام ادامه دارد.

قم نیز با پنج شهر جعفریه، دستجرد، قم، قنوات و کهک و با ثبت‌نام ۴۴۰۰ نفر در روز نخست ثبت‌نام (۲۱ آبان) تکمیل ظرفیت و سایت برای متقاضیان این استان بسته شد.

بنا بر اعلام مکرر وزارت راه و شهرسازی، شروط ثبت‌نام در برنامه اقدام ملی مسکن شاملِ تاهل، نداشتن سابقه سکونت ملک مسکونی برای سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل وی از اول فرودین ۸۴ به بعد، عدم استفاده از هیچکدام از امکانات دولتی از جمله زمین و یارانه، و حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر موردتقاضا است.

امکاناتی که وزارت راه و شهرسازی برای متقاضیان برنامه اقدام ملی مسکن تدارک دیده است شامل ارایه تسهیلات وام بانکی به  مبلغ ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که برای متقاضیانی که فاقد سپرده صندوق پس‌انداز مسکن یکم هستند نرخ سود وام ۱۸ درصد با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداکثر ۱۲ سال پرداخت می‌شود. همچنین از دیگر امکانات این طرح، تامین زمین در شهرهایی است که امکان آن فراهم شده باشد و اینکار مطابق با مقررات و ضوابط توسط سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید و بر اساس قوانین جاری عرضه می‌شود.

رصد و پایش ثبت‌نام شدگان در خصوص بند ج که در خصوص عدم استفاده از تسهیلات دولتی برای خرید و یا ساخت مسکن بلافاصله و‌ آنلاین رصد می‌شود و در صورت قرمز بودن این بند، متقاضی خود به خود حذف می‌شود. همچنین در خصوص سایر شروط نیز استعلام های لازم از ثبت اسناد و ثبت احوال اخذ خواهد شد.

پس از رصد و پایش نتایج ثبت‌نام به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

پس از پایان ثبت‌نام فاز نخست برنامه اقدام ملی تولید مسکن در چهار استانِ قم، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی، در هفته آینده و در سه روز نخست ثبت‌نام در استان‌های کردستان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود و در سه روز کاری پس از آن نیز استان های یزد، چهارمحال و بختیاری و همدان ثبت نام برنامه اقدام ملی مسکن را انجام می دهند.

برای کلانشهرها از جمله تهران و شهرهای جدید، ثبت نام برنامه اقدام ملی مسکن در هفته اول آذرماه انجام می شود و جزئیات آن به متقاضیان اعلام خواهد شد.