شناسهٔ خبر: 75150 - سرویس بنادر و دریانوردی

در نشست اتاق فکر سازمان بنادر عنوان شد:

رشد ۴,۷ درصدی عملکرد بنادر کانتینری در سال ۲۰۱۸ و افزایش اقبال عمومی به حمل و نقل کانتینری / سهم ۶۴ درصدی بنادر آسیا از کل مبادلات کانتینری جهان

جلسه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، پنجاهمین نشست اتاق فکر این سازمان با موضوع " بنادر کانتینری و رقابت های بین المللی در تجارت دریایی " برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پنجاهمین نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که اعضای هیآت عامل سازمان و مدیران و کارشناسان صنعت حمل و نقل دریایی کشور حضور داشتند، علیرضا چشم جهان؛ کارشناس ارشد بندری و دریایی، با استناد به گزارش " آنکتاد"،  عملکرد بنادر کانتینری و خطوط کشتیرانی کانتینربر جهان را بررسی کرد.

چشم جهان با اشاره به رشد ٢.٧درصدی تجارت دریایی در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷، گفت: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا در بنادر دنیا مبادله شد.

این کارشناس بندری و دریایی افزود: در حوزه حمل و نقل کانتینری، حدود ۷۹۳ میلیون کانتینر در بنادر کانتینری جهان جابه‌جا شده است که رشد ٤.٧ درصدی داشته است.

چشم جهان با تأکید بر اینکه اقبال عمومی در نزد صاحبان کالا و خطوط حمل و نقل دریایی به حمل کانتینری، در دو دهه گذشته، افزایش چشم گیری داشته است، اظهار داشت: سهم کانتینر از کل مبادلات تجاری در دنیا از ۳ درصد در سال ۱۹۸۰ میلادی به ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۰ و از این میزان به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۷ ارتقاء یافته است.

به گفته چشم جهان، سن کشتی‌ها با توجه به هزینه زا بودن کشتی‌های قدیمی و مصوبه آیمو برای سال ۲۰۲۰، رو به جوان سازی است.

وی افزود: از لحاظ ظرفیت نیز ناوگان کانتینری از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، رشد ۶ درصدی داشته است.

این کارشناس بندری و دریایی با بیان اینکه همچنان بیش‌ترین سفارش ساخت را سه کشور چین ، کره جنوبی و ژاپن دارند، گفت: متوسط سن کشتی‌ها به ۲۱ سال رسیده است.

چشم جهان اضافه کرد: در حال حاضر کشتی‌های با ظرفیت ۲۳ هزار تی ای یو در حال ساخت است و ۳۳ درصد از کل ناوگان دنیا بالای ۱۰ هزار تی ای یو ظرفیت دارد.

به گزارش سازمان بنادر وی گفت: اقبال عمومی به داشتن کشتی‌های بزرگ‌تر و تلفیق شدن شرکت‌های کشتیرانی کانتینری با یکدیگر در حال افزایش است.

چشم جهان خاطر نشان کرد:  قاره آسیا از کل مبادلات کانتینری جهان در سال جاری میلادی، ۶۴ درصد و قاره اروپا ۱۸ درصد سهم داشته است.