شناسهٔ خبر: 75215 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خبر داد

اعلام نتیجه پالایش اولیه ثبت نام کنندگان طرح اقدام/ راه و شهرسازی دخالتی در ثبت نام ها ندارد/احداث ۳۵۰۰ واحد مسکن در بافت‌های فرسوده استان

صبوری قم مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: درحال حاضر امکان احداث واحد مسکونی با زمین رایگان در قالب طرح اقدام ملی مسکن برای مددجویان کمیته امداد امام(ره)، بهزیستی و بنیاد مستضعفان وجود ندارد، ولی باید با پیگیری های لازم زمینه این اقدام فراهم شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در چهارمین جلسه شورای تامین مسکن قم در سالن جلسه های معاونت عمرانی استانداری قم اظهار داشت: هم اکنون در قالب طرح یاد شده برای اقشار متوسط و کم درآمد مسکن احداث می‌شود، ولی اقشار ضعیف تحت پوشش نهادهای حمایتی از قبیل کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی و بنیاد مستضعفان شامل این طرح نیستند و این سیاستگذاری باید درسطح دولت و نهادهای مذکور ایجاد شود.

وی مجموع سهم مسکن‌ های پیش بینی شده استان قم را در طرح جامع کشور ۱۳ هزار واحد دانست، و افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در بافت فرسوده و ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد نیز در اراضی ملی قراردارد.

وی بیان داشت: تا این لحظه ۹ هزار و ۵۲۶ واحد در قالب ثبت نام و تفاهم نامه سیاست‌گذاری شده است.

صبوری ادامه داد: طبق تفاهم نامه صورت گرفته در هیات اجرایی استان، مقرر شده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم احداث ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن را در بافت‌های فرسوده آغاز کند که تعداد یک هزار واحد بیشتر از سهمیه مورد نظر می‌باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن قم در قالب واگذاری های مشارکتی ۹۹ ساله برای اقشار ویژه است، افزود: بخشی ار واحدها نیز در قالب تکمیل واحدهای نیمه تمام خریداری شده ‌است که البته این مورد را در قم نداریم و بخشی دیگر نیز در چارچوب تفاهم نامه‌ها است که چند تفاهم در سطح وزارت راه و شهرسازی با نیروی های مسلح، وزارت دفاع و ستاد اجرایی فرمان امام منعقد و جلسه هایی نیز در سطح استانداری و ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شده و امیدواریم به توافق هایی برسیم و بتوانیم از ظرفیت این در استان استفاده کنیم.

وی یادآور شد: بخشی از این طرح نیز در قالب واگذاری به بنیاد مسکن است که یک هزار و ۸۰۰ واحد در اختیار این بنیاد قرار گرفته که در این خصوص ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحدی که در خیابان دهلاویه شهرک پردیسان واگذار شده، نقشه های معماری آن تصویب و درهفته‌ های آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

مدیر کل راه و شهرسازی قم خاطر نشان ساخت: طراحی سایت زمین های ۱۶ هکتاری واقع در حاشیه محله ۶ نیز در حال انجام است.

وی در خصوص زمان شروع و نحوه تکمیل شدن ثبت نام طرح اقدام ملی توضیح داد: ثبت نام این طرح طبق اطلاع رسانی های قبلی می بایست شنبه هجدهم آبان ماه آغاز گردد که به دلیل مشکلات فنی و پشتیبانی این ثبت نام به تعویق افتاد و استان قم ثبت نام خود را از روز سه شنبه آغاز کرد.

صبوری افزود: به فاصله کمتر از دو ساعت شهر قم و دیگر شهرهای استان تکمیل شدند و بالغ بر ۴۴۰۰ نفر- خانوار در این طرح ثبت نام کردند.

وی تصریح نمود: این یک ثبت نام ملی بوده است و ادارات کل راه و شهرسازی استان ها هیچ نوع دخل و تصرفی در نحوه ثبت نام، تکمیل و پالایش افراد نخواهند داشت.

صبوری گفت: پالایش، پایش و راستی آزمایی افراد ثبت نام شده به زودی انجام خواهد شد و در صورت ریزش افراد ثبت نام شده، تا تکمیل ۴۴۰۰ نفر ثبت نام ثانویه انجام خواهد شد.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان تصریح کرد: جمعیت پذیری، مهاجر پذیری، مرکزیت داشتن، نرخ بالای اجاره نشینی و جمعیت نسبتاً جوان استان، نگاه ویژه به این استان در زمینه تولید هر چه بیشتر مسکن را طلب می کند.