شناسهٔ خبر: 75297 - سرویس هواشناسی

رییس مرکز ملی پایش خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی خبر داد

بارش خوب باران در یکسال کمبود آب را جبران نمی‌کند/ تداوم خشکسالی در جنوب کشور

خشکسالی رییس مرکز ملی پایش خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تاکید بر اینکه تداوم خشکسالی در جنوب کشور ادامه خواهد یافت، گفت: با یکسال باران خوب نباید انتظار داشته باشیم تا تمام آب‌هایی که طی سالیان گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه مصرف شده، جبران شود.

احد وظیفه رییس مرکز ملی پایش خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از ارزیابی‌های خود را در خصوص بارش‌های اخیر در استان‌های سراسر کشور اعلام کرد و گفت: با اینکه تنها دو ماه از سال آبی گذشته است، بارش‌های چندروزه در حد مناسبی بوده اما نسبت به سال گذشته میزان آن کمتر است.

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تاکید بر اینکه در خصوص بارش‌ها نسبت به نرمال سالانه عقب‌ماندگی وجود ندارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود که در دو روز آینده که بارش‌ها در جنوب، مرکز و شرق کشور تداوم می‌یابد، کمبود بارش‌ها تا حد فراوانی جبران شود.

وظیفه اعلام کرد: بارش‌های کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کرمانشاه و ایلام نسبت به میانگین پایین‌تر است.

وی وضعیت بارش‌های دو ماه گذشته سیستان‌و‌بلوچستان را در وضعیت مناسب‌تری نسبت به استان‌های غرب و شمال‌غرب کشور عنوان کرد و گفت: در سیستان‌و‌بلوچستان به ویژه به دلیل خشکسالی‌های ممتد، فشار فراوانی به منابع آب‌های زیرزمینی آمده است و هم‌اکنون سطح آب چاه‌ها پایین است که می‌تواند شرایط نامطلوب را ادامه بدهد.

وظیفه تاکید کرد: با یکسال باران خوب نباید انتظار داشته باشیم تا تمام آب‌هایی که طی سالیان گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه مصرف شد، جبران شود.

وی در بخشی از ارزیابی‌های خود، وضعیت استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و فارس را نامطلوب برشمرد و گفت: از سال آبی، دو ماه گذشته با این حال به نظر می‌رسد که طی ماه‌های آینده به ویژه دی ماه به بعد در جنوب غرب کشور بارش ها کمتر از حد نرمال شود.