شناسهٔ خبر: 75320 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات پس‌لرزه ۴.۴ ارتفاعات بزقوش آذربایجان‌شرقی در صبحدم ۲۷ آبان؛

۱۳۸ پس‌لرزه در فاصله ۱۰ روز ثبت شد/ گستره «بزقوش» به سکون نسبی نرسیده است

 بازدید وزیر راه و شهرسازی از ۱۰ روستای زلزله‌زده سراب رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات پس‌لرزه ۴.۴ در دامنه‌های ارتفاعات بزقوش استان آذربایجان‌شرقی را تشریح کرد و گفت: پس‌لرزه‌های زلزله ۵.۹ آذربایجان شرقی که در ۱۰ روز گذشته و در ارتفاعات بزقوش رخ داد، تاکنون ۱۳۸ پس‌لرزه به همراه داشت که نشان می‌دهد گستره بزقوش هنوز به سکون نسبی نرسیده است.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیات پس‌لرزه با بزرگی ۴.۴ را که صبحدم امروز ۲۷ آبان‌ماه در نقطه میانی حد فاصل شهرهای سراب، ترکمانچای و ترک در دمای یخبندان ارتفاعات بزقوش رخ داد، تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ۱۳۸ پس لرزه بزرگتر از ۲.۵ تاکنون از زلزله ۵.۹ استان در ارتفاعات بزقوش به ثبت رسیده که در صورت احتساب پس لرزه‌های کوچک‌تر تعداد آنها به بیش از این مقدار خواهد رسید.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه هفت سال گذشته و در ۲۱ مرداد ۹۱ جفت زلزله‌ای با بزرگی ۶.۴ و ۶.۳ در منطقه اهر-ورزقان رخ داد که  در آن زمین‌لرزه ۳۰۰نفر کشته، ۵۰۰۰ نفر زخمی، بیش از ۵۰۰۰ واحد مسکونی تخریب و بیش از ۴۰۰ روستا آسیب جدی دیدند، توضیح داد: زلزله ۵.۹، ۱۷ آبان امسال که در ساعت ۲ بامداد به وقوع پیوست در ۸۵ کیلومتری جنوب شرق زلزله اهر-ورزقان رخ داد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات تصریح کرد: آمار تخریب‌ها، آسیب ها و دیگر مشکلات نشان می دهد که گسترده زلزله زده در مقابل زمین لرزه نه چندان بزرگ ۵.۹ ریسک بالایی داشته است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در بخشی از گفت‌وگوی خود با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پیشنهادات مرکز تحقیقات را با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته و بازدیدهای میدانی اعلام کرد.

وی ادامه داد: با توجه به فصل سرما و یخبندان ضرورت دارد تا نسبت به سامان بخشی صحیح اسکان اضطراری مردم و روستاهای آسیب دیده اقدام جدی شود، زیرا چادر جوابگوی نیاز مردم از نظر ایمنی و دما نیست.

بیت اللهی همچنین توضیح داد: تجربه رخداد زلزله ترکمانچای در فصل سرما که اجازه ساخت و ساز فوری را نمی دهد نشان داد که کشور نیازمند تولید انبوه مدل مناسبی از اسکان موقت پس از زلزله است.

به گفته رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با توجه به تخریب ساختمان‌های خشتی، گلی و سنگی که انسجام لرزه ای مناسبی در آنها وجود ندارد، باید نسبت به جایگزینی این ساختمان‌ها با الگوهای مقاوم در برابر زلزله در یک بازه زمانی محدوده و منطقی اقدام فوری انجام شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌دیدگی تعداد زیادی از علمک‌های گاز در مناطق زلزله‌زده به دلیل بروز ضربه از دیوارهای غیرمقاوم و ناپایدار کناری و یا قرار گرفتن علمک‌ها زیر بار آوار، این‌گونه دیوارها، باید طراحی‌های لازم جهت استحکام بیشتر این المان‌ها در شبکه گاز انجام شود.

بیت‌اللهی تاکید کرد: به جهت تلف شدن تعداد قابل‌توجهی دام در منطقه زلزله‌زده و نبود الگوهای مناسب از جهت پایداری لرزه‌ای برای محل نگهداری دام‌ها، نسبت به ساخت مناسب و مقاوم‌سازی اینگونه بناها اقدام شود.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به اینکه آسیب‌پذیری ساختمان‌های اسکلتی از حوزه دیوارها و اجزای غیرسازه‌ای بوده، پیشنهاد می‌شود تا برای کاهش ریسک لرزه‌ای ساختمان‌ها در مناطق لرزه‌خیز، معیارهای مطرح شده در راهنمای طراحی سازه‌ای و جزئیات اجرایی دیوارهای غیرسازه‌ای در اجرای ساختمان‌های آتی و همچنین بهسازی ساختمان‌های موجود موردتوجه قرار بگیرد.