شناسهٔ خبر: 75357 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل بنیاد مسکن زنجان:

اجرای ۵۴ درصدی طرح هادی در روستاهای زنجان/ تکمیل طرح نیازمند تامین اعتبار است

مسکن روستایی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در ۳۸۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی اجرا شده است که در اکثر این روستاها طرح هنوز در حد فاز اول قرار دارد و تکمیل و ادامه کار نیازمند تامین اعتبارات لازم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سجاد صنعتی‌منفر مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در ۳۸۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی اجرا شده است که در اکثر این روستاها طرح هنوز در حد فاز اول قرار دارد و تکمیل و ادامه کار نیازمند تامین اعتبارات لازم است.

وی ادامه داد: روستاها بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و ‌نقش اساسی در حیات اقتصادی و اجتماعی کشور دارند، با این وجود روستائیان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که همین عامل موجب تخلیه شدن روستاها از سکنه و مهاجرت به شهرها می‌شود.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن زنجان، دولت در راستای منع مهاجرت روستائیان برنامه‌های مختلفی از جمله اجرا کردن طرح هادی را تدوین کرد که می‌توانست در توسعه و‌ سامان‌دهی مناطق روستایی موثر باشد، زیرا با اجرا شدن چنین طرح‌هایی تغییراتی در کالبد، بافت و ساخت و ساز روستاها به وجود می‌آمد که علاوه بر بالا بردن کیفیت زندگی مردم بی اثر در جذب گردشگر و بالا بردن میزان اشتغال و توان مالی روستائیان نبود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای سیاست‌های دولت طرح هادی در روستاهای زنجان نیز به اجرا درآمد و در برخی روستاها به طور کامل اجرا و موجب هر چه زیبایی این روستاها شده و حتی برخی از آن‌ها را مقصد بوم گردی نیزکرده است.

صنعتی‌منفر افزود: با این حال در بعضی از روستاها طرح هادی نیمه‌کاره به حال خود رها شده است و اعتراض روستائیان را در پی داشته است زیرا در برخی از آن‌ها در خیابان‌های اصلی رها شدن طرح بعد از خاک ریزی موجب آلودگی و گرد و خاک شدن منازل مجاور خیابان‌ها شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در خصوص نیمه کاره رها شدن طرح‌های هادی در روستاهای زنجان گفت: در اکثر روستاهایی که طرح هادی اجرا شده است هنوز در حد فاز اول قرار دارند و تکمیل و ادامه کار نیازمند تامین اعتبارات لازم است.

وی افزود: به دلیل پتانسیل بالای لازم به لحاظ گردشگری، کمک اهالی و وجود شرایط لازم این طرح برای بعضی از روستاها به طور کامل اجرا شده است.

سجاد صنعتی منفرد با بیان این که طبق مصوبه برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور تهیه و اجرای طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در اولویت بنیاد مسکن قرار دارد، اظهار داشت: استان زنجان دارای ۹۰۴ روستای دارای سکنه است که ۷۱۰ روستا بالای ۲۰ خانوار سکنه دارد.

وی با اشاره به این که این طرح ۵۴ درصد در استان زنجان اجرا شده است، گفت: در ۳۸۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان، طرح اجرا شده و  ۳۲۸ روستای استان هنوز این طرح را دریافت نکرده‌اند که طبق اولویت‌های موجود، طرح اجرایی خواهد شد و در اکثر روستاها طرح هنوز در حد فاز اول قرار دارد و تکمیل و ادامه کار نیازمند تامین اعتبارات لازم است