شناسهٔ خبر: 75386 - سرویس هوایی

اتصال استرالیا به آمریکا در هاله ای از ابهام قرار گرفت

دست رد «کانتاس» به سینه «بویینگ» و «ایرباس»

B 787 رسانه‌های استرالیایی از رد پیشنهادهای شرکت‌های ایرباس و بویینگ برای پروژه «طلوع» توسط شرکت هواپیمایی حامل پرچم استرالیا خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت هواپیمایی «کانتاس»، ایرلاین حامل پرچم استرالیا پیشنهادهای شرکت‌های ایرباس و بویینگ را برای عرضه هواپیمایی که بتواند پروازهای بدون توقف از «سیدنی» به «لندن» و «نیویورک» انجام دهد، رد کرد. دلیل این اقدام، بالا بودن قیمت این هواپیماها عنوان شده است. کوانتاس معتقد است که این شرکت‌ها باید قیمت پایین‌تری را برای هواپیماهای ذکر شده ارائه دهند، تا پرواز در این مسیر صرفه اقتصادی داشته باشد.

روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» در این رابطه نوشت: مقامات شرکت کانتاس گفته‌اند که این شرکت تا پایان سال جاری میلادی، تصمیم خود را برای اجرا کردن و یا لغو پروژه «طلوع» (Sunrise) اعلام می‌کند. این پروژه برای انجام پروازهای طولانی و بدون توقف از بین سیدنی از یک سو و لندن و نیویورک از سوی دیگر طراحی شده است که در صورت عملیاتی شدن، طولانی‌ترین پروازهای تجاری جهان خواهد بود.

این ایرلاین در نظر دارد برای اجرایی کردن این پروژه از یکی از دو هواپیمای بویینگ ۷۷۷-۸X یا ایرباس A۳۵۰-۱۰۰۰ULR استفاده کند، اما در مورد قیمت این هواپیماها با شرکت‌های هواپیماساز اتفاق نظر ندارد.

ایرباس و بویینگ، بنا بر اعلام خودشان بهترین و آخرین پیشنهادات خود را در ماه «آگوست» به شرکت کانتاس اعلام کرده‌اند، اما این شرکت به تازگی اعلام کرد که خواهان تغییر این پشنهادها از سوی این دو شرکت و کاهش قیمت هواپیما است.

مدیر ارشد اجرایی بین‌المللی شرکت کانتاس، «تینا لا اسپینا» در این رابطه گفت: ایرباس و بویینگ باید در پیشنهادهای خود صرف نظر کنند، چراکه هنوز یک شکاف قیمتی (بین قیمت پیشنهادی شرکت های هواپیماساز و قیمت مدنظر شرکت هواپیمایی) وجود دارد.

وی افزود: ما از این دو شرکت می‌خواهیم که در پیشنهادهای خود، به غیر از مساله قیمت، گارانتی و خدمات پس از فروش را نیز لحاظ کنند. این هواپیماها در طول ۲۰ سال آینده در خدمت خواهند بود و ما می‌خواهیم که این پیشنهادات تمام احتمالات ممکن را در نظر بگیرند.

کانتاس قصد دارد که پروژه «طلوع» را از سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز کند، البته اگر تا پایان سال، لغو این پروژه را اعلام نکند. این شرکت معتقد است که با توجه به پوشش رسانه‌ای پروازهای آزمایشی پروژه «طلوع»، تقاضای زیادی برای این پروازها وجود دارد.

این شرکت پیشتر دو پرواز آزمایشی از نیویورک و لندن به مقصد سیدنی، با استفاده از هواپیمای بویینگ ۷۸۷ انجام داده است. این پروازها حامل داوطلبان و دانشمندانی بودند که اثرات پرواززدگی (Jet Lag) را در پروازهای بسیار طولانی بر مسافران بررسی می‌کردند.

البته این پروژه به غیر از مساله قیمت، با چالش‌های دیگری نیز روبرو بوده است. از یک سو تاخیر در پرواز بویینگ ۷۷۷-۸X که هنوز در دست طراحی است، و ضعف خط تولید ایرباس که تحویل سفارش‌ها را به تعویق انداخته است، ممکن است تاریخ آغاز پروژه «طلوع» را با تاخیر مواجه کند و از سوی دیگر تصمیم هواپیمایی «ایرنیوزیلند» برای برقراری پرواز مستقیم بین «آکلند» و «نیویورک» ممکن است انحصار این پروازهای طولانی فراقاره‌ای را از دست کانتاس خارج کند.