شناسهٔ خبر: 75616 - سرویس استان‌ها

برگزاری نخستین دوره آموزشی "مفاهیم بازآفرینی شهری پایدار"

در بازآفرینی به اقدام مشترک کمتر توجه شده/تعریف پروژه جوابگوی نیاز امروز بازآفرینی نیست

جلسه نخستین دوره آموزشی "مفاهیم بازآفرینی شهری پایدار" با حضور فرمانداران، شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان تهران به دعوت مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اولین دوره همایش آموزشی "مفاهیم بازآفرینی شهری پایدار" با حضور مسئولان و مدیران ادارات کل راه و شهرسازی منطقه یک کشور، استانداری تهران و شرکت بازآفرینی شهری ایران و همچنین کارشناسان و صاحب نظران دانشگاهی فعال در دو پنل سخنرانی و ارائه های تخصصی در اردوگاه شهید نامجو اوشان برگزار شد.

دولت باید نقش ضمانت گر را ایفا کند

در قسمت اول که به سخنرانی مدیران مربوطه اختصاص داشت در ابتدا سیاوش شهریور، فرماندار اوشان ضمن ضرورت هرچه سریعتر اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد گفت: بازآفرینی شهری و ترمیم بافت های فرسوده مفهومی اساسی در ذهن متبادر می‌کند اما در عصر دهکده جهانی باید به سمت وسویی حرکت کنیم که بخشی از نیازهای جامعه کم‌درآمد ترمیم شود و  از ایجاد حاشیه در مقابل متن جلوگیری شود.

وی افزود: دولت در این حوزه باید نقش تسهیل گر، ریش سفید و ضمانت گر را برای اغنای شهروندان بافت های فرسوده ایفا کند. شاید مشکلاتی که امروز در سراسر ایران وجود دارد به همین مفهوم بافت فرسوده شهری بازگردد که همهٔ ما در راستای چاره جویی برای آن در تلاش هستیم.

فرماندار شمیرانات تصریح کرد: کشور ما در طول تاریخ همواره در معرض حوادث بسیاری بوده که پایداری آن مدیون سه عنصر عشق، خردمندی و فداکاری است و امروز هم همین مفاهیم می تواند مارا نجات دهد.

تعریف پروژه جوابگوی نیاز امروز بازآفرینی شهری نیست

در ادامه محمدعلی صحرایی، مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران با اشاره به وجود ۱۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در تهران و زندگی ۴ و نیم میلیون نفر در این محدوده گفت: خوشبختانه محله محور شدن بازآفرینی شهری هم اکنون در دستور کار مدیران متولی این امر است، اکنون در ارکان بازآفرینی همگان بر باورمندی، اعتماد سازی، و پروژه های ترویجی اذعان دارند.

وی ادامه داد: باید درک کنیم که دیگر نمی توان با یک بخشنامه و تعریف یک سری پروژه های از قبل تعریف شده در امر بازآفرینی شهری موفقیت کسب کنیم. هم اکنون باید از تمام ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی محلات هدف و همان ۴ و نیم میلیون نفر ساکن  برای احیای آن محلات بهره برد.

این مقام مسئول تأکید کرد: متولیان باید باور کنند بخشنامه و رویه، تعریف پروژه و نظم اداری خشک جوابگوی نیاز امروز جامعه در بازآفرینی شهری نیست و لازم است برای رسیدگی به ۱۵ هزار هکتار و جمعیت ساکن آن باید از توان تمام متفکران و مدیران استفاده کنیم.

وی خطاب به شهرداران و مسئولان مربوطه اعلام کرد: در حوزه احیای بافت فرسوده نگاهی باز و منعطف داشته باشید و از تفکر دیگران استفاده کنید؛ لازم نیست طرح ها طبق فرمت خاصی مطالعه و تحویل سازمان مدیریت شود.

صحرایی ضمن بیان اینکه پس از دورهٔ بازآفرینی پروژهٔ نیمه تمامی از شهرداری های استان تهران پذیرفته نیست، تأکید کرد: شهرداران برای تعریف پروژه ها توان مالی شهرداری خود با نهایت ۳۰ درصد کمک ما را در نظر بگیرند تا پس از این دوره شاهد تعدد پروژه های نیمه تمام نباشیم.

دبیرخانه منطقه‌ای بازآفرینی به میزبانی استان تهران تشکیل می‌شود

سخنران بعدی این همایش آموزشی علوی مقدم،  معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری بود که ضمن تاکید براهمیت استفاده از توان ملی نیروهای بسیجی و سپاه در بازسازی و نوسازی و بهبود حال محلات ناکارآمد شهری گفت: متولی بازآفرینی شهری فقط وزارت راه و شهرسازی نیست بلکه کل حاکمیت است و دستگاههای عضو ستاد ملی باید پای کار باشند. باید پذیرفت که بسیاری از طرحهای تفصیلی و جامع شهرهای ایران پاسخگوی نیاز مردم و اقتصاد شهر نیست. اقتصاد شهری حلقه ای است که میان طرح‌های تفصیلی کنونی نادیده گرفته شده است و همین موضوع سبب شده تا اقتصاد و مدیریت شهری و در پی آن مشکلات مردم همچنان برقرار باشد.

وی ادامه داد: طرح های تفصیلی باید پاسخگوی مدیریت شهری و اقتصاد شهر باشد، آنهم با نگاه از بین بردن معضلات مردم که اکنون متاسفانه این طرح ها با اولویت های مردم در شهرها فاصله دارد.

علوی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ورود تسهیل گران به محلات باید با استراتژیک همراه باشد و با رعایت الگوهای فرهنگی و رفتاری و آداب و سنن مردم محلات منطبق باشد و از نگرش های سنتی و پیش داوری خودداری شود. در واقع اعتمادسازی در محلات باید اصل قرار گیرد.

معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه باید در مدیریت شهری مشاهده تیزهوشانه داشته باشیم، افزود: تعامل مستمر با دستگاههای اجرایی تر شهرستان ها و ارگان هایی همچون نیروی انتظامی ، ثبت، اوقاف داشته باشیم ولی ستادهای بازآفرینی شهرستانها فعال تر و موثرتر باشد.

وی همچنین از تشکیل دبیرخانه منطقه ای بازآفرینی به میزبانی استان تهران در آینده ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی شهری در منطقه ۵ کشور راه اندازی شده است و به زودی در منطقه ۱ کشور به میزبانی استان تهران نیز راه اندازی خواهد شد. هدف از تشکیل این دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی موفق در امر بازآفرینی است، که باید منطبق با اولویت بندی ها ی نیازهای محلات هدف و متناسب با فضای اجتماعی و فرهنگی و بومی آن منطقه منتقل و اجرا شود.

در بازآفرینی به اقدام مشترک کمتر توجه شده

مجید عبدالهی، رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی اعلام کرد: در حال حاضر هزار و ۳۴۶ شهر در کشور وجود دارد و هزار و ۳۰۴ شهرداری تأسیس شده است؛ وزارت کشور در حال تأسیس شهرداری برای این ۴۲ شهر است. بخش عمده ای از جمعیت شهرنشین ایران  که ۷۴ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند در ۹ کلانشهر سکونت دارند. به همین خاطر باز تعریف مفهوم بازآفرینی اولین گام در اجرای بازآفرینی شهری است.

وی افزود: این مقام مسئول ضمن بیان اینکه تهران حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود یک پنجم جمعیت کشور در ۹ کلان شهر سکونت دارند تأکید کرد: این وضعیت اصلاً خوب نیست.

عبدالهی گفت: ۱۴۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در ایران وجود دارد که مطالعات مربوط به انجام این موضوع برای ۵۴۳ شهر صورت گرفته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در اجرای بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور موظف هستیم سالانه ۲۷۰ محله را نوسازی کنیم. این امر بسیار مهم و دشوار است اما اینکه در کدام محله ها باید تمام دستگاه ها مداخله داشته باشند برنامه اقدام مشترک است که به این مورد هم کمتر توجه شده است.

عبدالهی خطاب به شهرداران و متولیان بازآفرینی شهری تأکید کرد: توجه به این مسأله در واقع تمرکز بر محرومیت زدایی و فقر شهری است.