شناسهٔ خبر: 75636 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن:

مراجعه متقاضیان به بنگاه‌های معاملات ملکی از سر گرفته شد

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، افزایش اندک حجم ماهانه معاملات مسکن را نشانه احیای تدریجی بازار معاملات ملکی دانست و عنوان کرد: برقراری ثبات نسبی در وضعیت بازار مسکن، یکی از مهم‌ترین عوامل بازگشت آرام متقاضیان به بازار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به تازه‌ترین تحولات بازار مسکن در میانه فصل پاییز، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: پس از گذشت چندین ماه، مجددا نشانه های تحرک و فعالیت جدید در بازار مشاهده می شود. این موضوع به خوبی از طریق آمارهای رسمی منتشر شده درباره وضعیت اخیر بازار مسکن قابل ردیابی است. به طوری که مطابق با آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، حجم معاملات خرید و فروش مسکن در میانه پاییز نسبت به ابتدای فصل با ۱۸ درصد رشد همراه شده است.

وی ادامه داد: به طور معمول در یک وضعیت غیررکودی، ماهانه حدود ۹ تا ۱۰ هزار فقره معاملات خرید و فروش مسکن در بازار ثبت و منعقد می شود و کمتر از این سطح به معنای بروز یک وضعیت رکودی در بازار مسکن است. نکته جالب آنکه طی چندماه گذشته حجم ماهانه معاملات از سطح حداقلی یعنی حدود ۴ تا ۵ هزار فقره معامله در وضعیت رکود سنگین نیز کمتر بوده است. به طوریکه در آبان ماه با وجود ۱۸ درصد رشد ماهانه، حجم معاملات به سطح ۳ هزار و ۴۶۶ فقره رسید.

وی با بیان اینکه متقاضیان خرید ملک نشانه‌های برقراری ثبات در بازار معاملات مسکن را مشاهده کرده‌اند به پایگاه خبری بانک مسکن، اظهار کرد: کاهش میانگین قیمت اسمی به طور متوالی در دو ماه مرداد و شهریور، پس از آن ثبات قیمت اسمی در ابتدای پاییز و مجددا کاهش میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در ماه گذشته، یکی از مهم ترین عواملی است که شرایط حضور مجدد متقاضیان در بازار را ایجاد می‌کند.

مدیر امور طرح و برنامه بانک‌مسکن، تاکید کرد: متقاضیان خرید مسکن که طی چندماه گذشته به دلیل نوسانات قیمتی، از بازار عقب‌نشینی کرده بودند هم اکنون در حال پذیرش شرایط جدید بازار معاملات ملک هستند و به همین دلیل جست و جو و مراجعه به بنگاه های معاملات ملکی را از سر گرفته اند.

وی به افزایش حجم فایل­ های بیش از ۲۰ سال طی ماه های اخیر در بنگاه های املاک اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از افزایش سقف سنی ساختمان‌های مشمول اخذ تسهیلات اوراق مسکن از ۲۰ سال به ۲۵ سال، امکان خرید برای بخش زیادی از متقاضیان مجهز به این نوع تسهیلات در بازار فراهم شده است.

برخی کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند جهش قیمتی رخ داده در بازار مسکن طی یکسال گذشته، شرایط حضور بخش زیادی از متقاضیان خرید مسکن به ویژه خانه اولی ها را در بازار سخت کرده است. از این رو معتقد هستند سیاست گذار بخش مسکن برای تسهیل شرایط حضور گروه زیادی از متقاضیان مصرفی از متقاضیان تمهیدات جدیدی بیندیشد. به گفته آنها یکی از اقدامات حداقلی برای ارتقای قدرت خرید مسکن برای متقاضیان، یکسان‌سازی سقف تسهیلات اوراق حق تقدم مسکن با تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم است. کارشناسان اقتصاد مسکن عنوان می‌کنند تسهیل شرایط ورود متقاضیان مصرفی برای خرید مسکن مناسب می‌تواند وضعیت رکود سنگین بازار را تغییر داده و به تدریج به سمت ایجاد یک دوره رونق جدید پیش ببرد.