شناسهٔ خبر: 75638 - سرویس وزارتی

در جریان سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی انجام شد

افتتاح ۵ پروژه در آذربایجان شرقی / آغاز ثبت نام طرح اقدام ملی در روزهای آینده در استان

افتتاح راه آهن میانه - بستان آباد وزیر راه و شهرسازی ۵ پروژه آماده بهره‌برداری در استان آذربایجان شرقی را به صورت ویدئو کنفرانس در محضر رئیس جمهور تشریح کرد که به دستور وی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جریان سفر رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان شرقی، ۵ پروژه راه، راه‌آهن و راه روستایی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که به صورت ویدئوکنفرانس این پروژه را به منظور افتتاح از سوی رئیس جمهوری تشریح کرد، درخصوص جزئیات هریک از این پروژه‌ها اظهار داشت: راه‌آهن میانه – بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر امروز با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید و خانواده شهدا به وسیله قطار به مشهد مقدس سفر کردند. احداث راه‌آهن میانه – بستان آباد – تبریز باعث کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر و کاهش ۵.۵ ساعته سفر از تبریز تا تهران می‌شود که با افتتاح فاز اول این پروژه حدفاصل میانه تا بستان‌آباد، مسافران کاهش ۴ ساعته زمان سفر را مشاهده می‌کنند.

وی افزود: ارزش راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم تا پایان سال آینده به ایستگاه خاوران واقع در شرق شهر تبریز متصل شود. البته گام باقی‌مانده اتصال به ایستگاه تبریز است که امیدواریم با تأمین منابع مورد نیاز این هدف‌گذاری نیز تحقق یابد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به دومین پروژه اشاره داشت و گفت: قطعه ۴ آزادراه ارومیه – تبریز واقع در شهرستان اسکو به طول ۳۱ کیلومتر با ارزش سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریال نیز آماده افتتاح است. این پروژه در شش قطعه تعریف شده که ۲ قطعه آن تا پل شهید کلانتری زیر بار ترافیکی قرار دارد و قطعه ۳ در دست ساخت است.

وی یادآور شد: حدود ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در سطح استان آذربایجان شرقی در دست احداث قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اسلامی افزود: پروژه سوم قطعه ۲ و ۳ بزرگراه تبریز – اهر، حدفاصل شهرستان‌های و هریس به طول ۳۶ کیلومتر به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد ریال است. حجم قابل استفاده در این بزرگراه به ۸۰ کیلومتر می‌رسد و ۸.۵ کیلومتر باقی‌مانده تا تابستان و حدود ۳.۵ کیلومتر دیگر تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

این عضو کابینه دولت دوازدهم سپس پروژه بعدی را پل بزرگ میدان معلم واقع در شهرستان بناب به طول ۷۰۰ متر به ارزش ۵۳۰ میلیارد ریال، عنوان کرد.

اسلامی آخرین پروژه قابل افتتاح احداث بهسازی و روکش آسفالت راه‌های روستایی در قالب طرح ابرار به طول ۲۴۰ کیلومتر به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: طبق وعده‌ای که وزارت راه و شهرسازی داده است، تا پایان سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲هزار کیلومتر راه روستایی در کشور آماده بهره‌برداری می‌شود. خوشبختانه تکمیل و احداث راه‌های روستایی در کشور به یک نهضت راه‌سازی تبدیل شده است. امروز شاهد افتتاح ۲۴۰ کیلومتر شامل ۱۲۰ کیلومتر روکش و ۱۲۰ کیلومتر احداث راه‌های روستایی هستیم.

وزیر راه‌ و شهرسازی در ادامه بیان داشت: طی روزهای آینده ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی آغاز می‌شود و ۵۵۶۰ واحد در مرحله آماده‌سازی و اجرا قرار دارد.

گفتنی است پروژه‌های طرح اقدام ملی و بازآفرینی شهری استان آذربایجان شرقی عبارتند از: ۱) پروژه طلایه واقع در شهرستان تبریز، شامل ۲ هزار واحد در مساحت ۱۸ هکتار در مرحله آماده‌سازی ۲) پروژه مسکن طالقانی واقع در شهرستان تبریز شامل ۸۸۰ واحد در مساحت ۶ هکتار در مرحله اجرا ۳) پروژه انتهای طالقانی شامل ۳۸۰ واحد در مساحت ۱۰ هکتار در مرحله آماده‌سازی ۴) پروژه نگین اندیشه واقع در شهرستان تبریز شامل ۶۰۰ واحد در مساحت ۲ هکتار در مرحله اجرا ۵) پروژه ستاد اجرایی فرمان امام در شهرستان‌های تبریز و مراغه شامل ۱۷۰۰ واحد در مساحت ۲۰هکتار در مرحله استصوابی و امضای تفاهمنامه